• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dagens Gåta! Vad är det för elkablar som är av och vem är boven?

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Hejsan!

Idag när vi hämtade ut husbilen och tittade under förarstolen där de satt solcellsregulatorn så upptäckte jag att det var 5 st kablar som var avklippta/avgnagda.
Konstigt tyckte jag men kom direkt att tänka på att det kanske är möss som letat sig in i husbilen för att söka föda under vintern. Kollade runt i husbilen efter spår av
möss men kunde inte hitta något bajs eller andra tecken på att möss varit inne på besök. Sen kom jag genast att tänka på att jag tagit ett kort på regulatorn när vi hämtade ut den för nyleverans från firman i maj 2019. Tittade på de korten och såg då att kablarna redan var av då också och att en del av isoleringen som sitter under huven i motorrummet också verkade avgnagt. Kanske hade angreppet redan skett när bilen stod ute hos firman under vintern innan vi köpte den ? Hur som helst så är jag väl mest nyfiken på vad det är för kablar som är trasiga och vilken funktion de har , om någon vet innan jag kontaktar firman för den årliga servisen under våren.
Är det någon som vet eller har sett nåt liknande? Bilen är en LMC Cruiser Premium T 701 Spring Edition 2018. Är det någon som har en likadan husbil så ta gärna kort under förarstolen så kan jag jämföra. Bifogar några bilder ....IMG_20191012_142051.jpgIMG_20200215_123455.jpg
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Min bedömning är att de är avklippta med tång. Verkar ha varit en anslutning till något som funnits i bilen, t.ex. larm.

Edit: Åke hann före men vi är överens. :)
 
R

RobbeS

Guest
Jag hade en båtmotor där möss en vinter tog sig in under kåpan och bet sönder kablar. Snitten var absolut inte så där fina och rena. Det måste vara en avbitare som klippt kablarna.
 

Bojan Rakose

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
17222
Medlemskap
2024
Hejsan!

Idag när vi hämtade ut husbilen och tittade under förarstolen där de satt solcellsregulatorn så upptäckte jag att det var 5 st kablar som var avklippta/avgnagda.
Konstigt tyckte jag men kom direkt att tänka på att det kanske är möss som letat sig in i husbilen för att söka föda under vintern. Kollade runt i husbilen efter spår av
möss men kunde inte hitta något bajs eller andra tecken på att möss varit inne på besök. Sen kom jag genast att tänka på att jag tagit ett kort på regulatorn när vi hämtade ut den för nyleverans från firman i maj 2019. Tittade på de korten och såg då att kablarna redan var av då också och att en del av isoleringen som sitter under huven i motorrummet också verkade avgnagt. Kanske hade angreppet redan skett när bilen stod ute hos firman under vintern innan vi köpte den ? Hur som helst så är jag väl mest nyfiken på vad det är för kablar som är trasiga och vilken funktion de har , om någon vet innan jag kontaktar firman för den årliga servisen under våren.
Är det någon som vet eller har sett nåt liknande? Bilen är en LMC Cruiser Premium T 701 Spring Edition 2018. Är det någon som har en likadan husbil så ta gärna kort under förarstolen så kan jag jämföra. Bifogar några bilder ....Visa bilaga 189191Visa bilaga 189192
det är nog kablar till solceller som är avklippta och matning till boxern kolla på taket om det har suttit solceller !
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Kablarna är helt klart klippta med avbitare. Konstigt, finns inte motsvarande ändar under stolen? En sak till, plinten som de kapade stumparna är anslutna på är ju tom. Inget annat inkommande är ju anslutet. Gissningsvis har något varit eller har varit tänkt att anslutas till EBL'en.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Hejsan!
Tack för alla svaren, tycker ju också att snitten ser ovanligt vassa ut för att vara gnagare och de kanske har påbörjat och avbrutit någon installation från fabrik men tagit tången då det går snabbare. Det finns inga motsvarande kablar som det verkar anslutet till heller.
Angående huven så är det nog möss som suttit där och gnagat lite isolering
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Tittar man på färgerna å kabelarean. Dom som är blåa å bruna är ju 230v kablar. dom andra är ju lite tunnare 12v. Brun är +, svart är - , den röda brukar man dra för extrautrustning + kabel. Men man vet ju inget i detta läget. Men som dom andra skriver, avklippta kablar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ser en på hvordan kabelskoene er montert på kablene ser en at det er 2 veldig forskjellige pressverktøy. De blå og brune ser nesten ut som presset med en hobbyytang, mens de tre andre er maskinpresset. Har bilen hatt en annen eier før som har montert noe som han siden har fjernet?
 
Toppen