• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dörrlås till bodelsdörr Dethleffs A6970 -2001

NiclasSve

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Jönköping
52483B21-4400-497B-8703-5576F9BE7659.jpeg DA834C2D-DFCF-48AA-9D5F-C4461BE146EB.jpeg 91E66AE2-242B-41B8-986A-BF52F0C2A503.png 91E66AE2-242B-41B8-986A-BF52F0C2A503.png Jag har en husbil Dethleff A6970 årsmodell 2001. Har nu gått 6990mil

Jag köpte den 2016 av den första ägaren.
Jag behöver tips och råd eftersom dörrlåset till bodelsdörren nu har havererat. Det är låsningen med nyckel som inte fungerar utifrån. Kanske räcker det att byta låscylindern. Själva yttre handtag och inre beslag fungerar men tyvärr går det inte att vrida låscylindern. Det går heller inte låsa dörren inifrån när yttre handtaget är monterat. Däremot går dörren att stänga och öppna med både yttre och inre handtaget.

Eftersom jag inte vet låsets modellnamn så bifogar jag bilder och en kort video. Jag har lyckats plocka bort och sätta dit låscylindern men något verkar vara problem där, även om den ser hel ut. Själva låscylindern går inte vrida nu när den är monterad i ytterhandtaget. När yttre handtaget inte är monterat så fungerar vredet på dörrens insida att låsa dörren med. Troligen uppstod felet då hustrun idag hade bråttom och inte sköt in hela nyckeln i låset när skulle låsa efter sig

Tacksam om jag kan gå tag i och hitta rätt lås eller motsvarande som passar i det hål som är upptaget i bodelsdörren.
Helst vill jag inte byta låscylindern tullanställda system eftersom samma nyckel öppnar både garagedörr och gasolkoffert.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om du har nøkkelnummer så kan du bestille ny cylinder fra fabrikken til denne nøkkel. Med cylinderen ute av håndtaket så burde en skade være synlig. Med nøkkelen på plass skal alle skivene være inne i cylinderen, med unntak av låsemekanismen i bunnen, denne er der for å holde cylinderen inne i håndtaket.

Ingen synlig skade, gjør rent både cylinder og hull med wd40 eller en annen tynn olje og se om det løser problemet. Det kan være et sandkorn i et av sporene i huset i håndtaket.
 
Toppen