• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dårlig effekt på gassbluss

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jeg syns gassblussene på kjøkkenet fungerer veldig dårlig, og mener å erindre at både flammer og effekt var mye bedre på mine tidligere campingvogner enn i bobilen jeg har nå. Man leser at gass skal være så raskt og effektivt, men jeg syns det tar evigheter å koke opp en liten kjele med en liter vann, og det er knapt så blussene orker å få vannet til å koke i det hele tatt. Hvor lang tid må jeg regne med det tar å koke opp en liter vann i en tynn aluminiumskjele?

Både kjøleskap, Truma og VV-bereder fungerer helt fint, så jeg tviler på at det er noe galt med gasstrykket. Kan det tenkes at blussene må renses (er det vanlig?), er de gamle/utslitt og bør byttes ut, eller er det mulig at feilen ligger et helt annet sted enn i selve blussene?

Noen tanker/funderinger rundt dette? Takknemlig for tips og forslag!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej lite svårt att säga, det första som dyker upp är ju för dåligt tryck men det verkar ju inte vara felet här. Man kan ju byta ut eller borra upp munstycken liiite, men det är ju om man tycker att originalstora/normala lågor är lite klena, så det skall man inte manipulera med i onödan.

Det finns ju massor med varianter på själva brännarna och de kan vara täppta eller sotiga på olika sätt så de behöver rensas. Själva brännarna brukar gå att lossa rätt lätt för rengöring eller byte.

Du har inte ett lock över spiseln ? för då kan det finnas, också beroende av modell och år, en avstängningsventil som stänger gasolflödet om man stänger locket över brännarna. Om du ev. har en sådan säkerhetsventil så kan det vara så att den inte öppnar helt.

Det kan också finnas ett gasfilter som skall hindra små partiklar att täppa hålen i munstycken, kanske särskilt till sparlågorna. Det är lite lurigt för om det finns så kan det se ut som ett cigarettfilter instoppat i gasolrören vid en skarv eller en Y koppling. Om det filtret blir lite dränkt i olja som kan finnas i gasolen så stryper det gasolflödet lite lagom retligt så lågorna kan påverkas.
Ett sådant sitter ofta t.ex. i äldre kylskåp gömt någonstans och kan ställa till problem för allt synligt man går igenom och rengör ser ok. ut.
Om det sitter/finns ett filter i något rör till din spisel borde man kunna rådfråga någon verkstad om, för att leta efter det på måfå är svårt.
(Men som sagt det är inte alls säkert att det finns ett sådant filter i din spisel undangömt. De är nog vanligast i kylskåp med ett förhållandevis väldigt litet gasolflöde till lågan.)

M.v.h. JANKRO.

Här har du ett sådant filter, utdraget med den lilla hooken på nålen, i detta fallet undangömt och hittat för att allt blev nedplockat för översyn, och i detta fall just till ett kylskåp.
20220308_000016.jpg
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag har sett husbilar där någon har bytt gasregulator, den på gasflaskan.
Och satt dit med med 30 mB tryck.
Men bilens gasutrustningar i övrigt skall drivas med 50 mB tryck. Dvs på vissa bilar är det 50 mB.
I kylen kan man se på typskylten vilket tryck den är avsedd för, även värmaren kan ha en typskylt med gastryck angivet.
Sen gäller då att se om det är rätt tryck från gasregulatorn .

Det går att köpa gasregulatorer för 50 mB, har själv bytt min och kunde köpa en.

Roysan
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Takk for tips! Jeg skal sjekke gassregulatoren og anbefalt trykk, men har som sagt ingen problemer med gassen ellers, det er kun brennerne. Har kun et enkelt glasslokk over brennerne, kan ikke se at det er koblet til noen ventil av noe slag. Skal sjekke opp litt videre, og se om jeg kanskje får lastet opp noen bilder i dag.

Etter at jeg skrev innlegget i går testet jeg hvor lang tid det faktisk tok å koke opp en liter vann, og på de to små brennerne måtte jeg rett og slett gi opp; etter 20 minutter var fortsatt ikke kjelen varmere enn at jeg kunne ta på den uten å brenne meg. Den store brenneren klarte å koke opp vannet, men det tok hele 17 minutter.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
OK, da har jeg sjekket litt mer og tatt noen bilder. Både kjøleskap, platetopp og regulator er merket 30mB, så det bør ikke være der problemet ligger. Har også lett etter et slik filter, men det er veldig dårlig tilgang under platetoppen, som er montert over kjøleskapet. Har også sjekket innenfor ventilasjonslukene bak kjøleskapet og i gasskassa ved regulatoren, da jeg antar at et slikt filter gjerne kan monteres så nære gassflaska som mulig for å dekke alle forbrukerne, men har ikke funnet noe.

20220417001-w900.jpg



20220417002-w900.jpg


20220417003-w900.jpg


20220417004-w900.jpg


Hva gjør jeg videre, skal jeg prøve å rense en av brennerne og se om det hjelper?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Fint då är det rätt gasregulator.
50 mB är nog från lite äldre tider.
Jag har haft problem med brännarna och packningen ner mot plåten.
Man kan på min spis ta loss brännarna, eller lågspridarna heter de nog.
En stor packning omkring diamter 60 - 70 mm tätar mot plåten.
Den blir ofta spröd och går sönder i stycker. Då kan det brinna vid plåten.
Köpte ett ark packningsmaterial från Biltema, som är avsett för högre temperaturer, och tillverkade ny packningar att ha i resev.
I ditt fall är det nog inte detta, i så fall vore felt på endast en eller två brännare.

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej om det ev. skulle finnas ett sådant filter i din spisel så sitter det i så fall i anslutninsröret mellan spiseln och och vreden under den rostfria plattan, så spiseln måste lossas och lyftas upp.
Jag har kollat lite på reservdelar m.m. till din spisel som verkar heta EK2000/CE99-DF-I-G1650211432834.png
Men kan tyvärr inte hitta någon rejäl info om ev. filter inne i rören.

Här har du full manual på din spisel i alla fall, med kompletta instruktioner för att plocka sönder och kolla brännare m.m. Ex. 6.4/15 koppla spisel till gasol.


Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En stor packning omkring diamter 60 - 70 mm tätar mot plåten.
Den blir ofta spröd och går sönder i stycker. Då kan det brinna vid plåten.


Roysan
Hejsan Roysan, i ditt fall så sitter det nog "tyvärr" likadana packningar även under rostfria plåten som kanske inte heller mår så bra. Jag antar att du har varianten med en slags bajonett fattning med två klor som håller fast brännaren till undre delarna och då klämmer packningen/packningarna.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Hittade en bild på din ? med undre packning.
20220308_022910.jpg
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jo det kan tänks, har inte haft isär mer än lågspridaren och det är bajonettfäste.
Man vrider lie och lyfter av den bara.
Däremot luftintaget mynnar, eller börjar, vid pådragsrattarna som man kan se av din bild.
Min tanke är att dåliga packningar vid bännarnas fäste på plåten likaväl kan suga luft som att släppa ut gas, = klen låga.
Vreden på min spis är graderade med prick, stor låga och liten låga. Lite svår att reglera noga.
Prick är avstängd gas.

Minns någon som hade fått för sig att liten låga på ratten betydde avstängd. Sen stängdes locket över brinnande spis. Den lilla lågan brann väl en stund slocknade och flamvakten stände av gasen. Ganska farligt att missuppfatta symbolerna. Eller slarva med handboken som beskriver hur man gör.

Trådstartaren har dålig fjong på alla brännare så felet måste ju vara något som är gemensamt för alla, och filtret låter ju troligt om sådant finns.

För övrigt är ju gasspisen i HB förnämlig vid arbete vid spisen. (matlagning)

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja en spisel med för svaga lågor kan säkert vara mer än rätt irriterande. Ja det här med lock över spiseln kan ju vara spännande. Ett lock av trä och perstorpsplatta kan brinna och ett lock av glas har ju spruckit/exploderat för många. På äldre bilar så tror jag det bara, eller nästan bara var Hymer som har en säkerhetsventil som blir nertryckt om man stänger locket och därmed stryper gasolflödet på en gång så lågorna slocknar. Där det finns en sådan så vet jag att om den inte öppnade rejält så kunde man få svaga lågor på just båda brännarna för det ströp flödet in till reglagen.
För övrigt så verkar den säkerheten försvunnit på nyare bilar, men tillverkarna får ju sälja en hel del nya glaslock för skapliga summor.

M.v.h. JANKRO.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
På äldre bilar så tror jag det bara, eller nästan bara var Hymer som har en säkerhetsventil som blir nertryckt om man stänger locket och därmed stryper gasolflödet på en gång så lågorna slocknar.
"Förr i tiden" var det i Sverige krav på avstängningsventil om spisen var försedd med täcklock.

Kommer inte ihåg exakt när kravet togs bort, men det bör ha varit sent 80- eller tidigt 90-tal.

Pålle
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ja en spisel med för svaga lågor kan säkert vara mer än rätt irriterande. Ja det här med lock över spiseln kan ju vara spännande. Ett lock av trä och perstorpsplatta kan brinna och ett lock av glas har ju spruckit/exploderat för många. På äldre bilar så tror jag det bara, eller nästan bara var Hymer som har en säkerhetsventil som blir nertryckt om man stänger locket och därmed stryper gasolflödet på en gång så lågorna slocknar. Där det finns en sådan så vet jag att om den inte öppnade rejält så kunde man få svaga lågor på just båda brännarna för det ströp flödet in till reglagen.
För övrigt så verkar den säkerheten försvunnit på nyare bilar, men tillverkarna får ju sälja en hel del nya glaslock för skapliga summor.

M.v.h. JANKRO.
På min gamla Hymer (89 finns det en sån säkerhetsventil. Precis som du skriver får jag vara lite noga med att ha koll på att ventilen är helt öppen. Ingen automatik där inte. En liten stång som sticker upp genom spisen. Den får man dra i för att öppna ventilen.
Det är två sidoplåtar som fungerar som värmeskydd. Man får vika och fälla ner dom över spisen. Samtidigt trycks/ stängs säkerhetsventilen ner av plåtarna och stängs. Sen fäller man ner bänkskivan.

Jag har alltid för vana att stänga avstängningsventilen i garderoben när jag inte använder spisen.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Med tanke på hur farligt det kan vara så vore ju krav på stängning av gas vid stängning av locket till spisen.
Men troligen var detta bara en kort tid.
På min KNAUS, 1996 är det trälock som är plåtklätt.
Som tur är finns ju flamvakten som stänger gasen om lågan slocknar.
Den blir provad vid midsommar, när färskpotatisen skall kokas och man öppnar dörren, så blåser det ut spisen....

En bra ide kan vara att måla i prickar och symbolenr på vreden, som jag vet är nära oslyniga på visa spisar.
En lika bra ide är att läsa bruksanvisningen till spisen.

Sen kan man ha synpunkter på symboler, som ju har diskuterats i annan tråd.
Symbolen kan vara helt obegripliga, och man kan fråga sig varföre det är en bild av en gårdspump på strömbrytaren till vattenpumepn.
Inge vet väl idag hur en gårdspump såg ut eller vad det är för något.

Vi avvaktar med spänning trådstartarens lösning, på problemet med sin spis.

Roysan
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jeg har dessverre ikke hatt tid til å følge opp dette nå i uka, men skal se på det til helgen. Har blitt anbefalt rensing av brennerne på et norsk forum, ingen som har nevnt noe filter, og jeg fikk også en videolink som er veldig kjekk som visuell guide når man aldri har gjort dette tidligere. Virker som en ganske enkel og grei operasjon, så da prøver jeg det først.
 

Anders Flair 8000

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Växjö
HBK-Nr
33934
Medlemskap
2024
Blir ibland avlagringar i brännaren tänd plattan som inte fungerar och knacka på den lite försiktig rak uppifrån med typ en skruvmejsel som du håller i fel ände är det avlagringar så kommer gastungorna att öka en del knacka till alla tungor är lika långa ca 1 cm
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Det hjalp godt med en rens av brennerne ja! Det var mye dritt nedi der, så jeg tok en runde med en liten stålbørste nedi brennerhuset og på toppen med luftespaltene, og brukte ei nål for å rense dysene. Testet igjen etter rensing, og de 2 små blussene brukte nå hhv 11 og 15 minutter på å koke opp en liter vann, mens det store blusset klarte jobben på 9 minutter. Aner ikke hvor raske blussene optimalt kan være, men dette var uansett en klar forbedring. :)
 
Toppen