• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig värme i Dethleffs

Murjek

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Jokkmokk
HBK-Nr
26671
Medlemskap
2024
Hejsan!
Är ägare till en Dethleff Magic Edition årsmodell -17, helintegrerad men värmen i förarhytten är dålig. Redan vid +-0 så får man sitta med varma kläder på sig och vid - 10 grader är det uteslutet att vara ute och köra.
Är det någon som har förslag på vad man kan göra för att få bättre värme.

Hälsningar
Sture Larsson
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Alde eller Truma? Värmeväxlare till motorn? Mörkergardiner i tak och fönster?

Hejsan!
Är ägare till en Dethleff Magic Edition årsmodell -17, helintegrerad men värmen i förarhytten är dålig. Redan vid +-0 så får man sitta med varma kläder på sig och vid - 10 grader är det uteslutet att vara ute och köra.
Är det någon som har förslag på vad man kan göra för att få bättre värme.

Hälsningar
Sture Larsson

Stoppa tvångsventilationen i takluckorna. Kommer motorn upp i arbetstemp? 80-90 Grader?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Stoppa tvångsventilationen i takluckorna. Kommer motorn upp i arbetstemp? 80-90 Grader?
Det skulle inte jag göra. Även om det är kallt så är ventilationen viktigare. Jag har sovit en natt i Södertälje. Personbil, -5 grader, liten springa i främre sidofönster. Sov som en stock i baksätet. Det är fuktig luft som kyler.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Det är värmen i förarhytten som Sture tycker är dålig och håller med Sture att den ordinarie värmen i förarhytten är inget
att skryta med på Fiat. Har liknande problem och tror att motorns arbetstemp är för låg. Svårt att avgöra på tempmätaren
vilket gradantal det är.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det skulle inte jag göra. Även om det är kallt så är ventilationen viktigare. Jag har sovit en natt i Södertälje. Personbil, -5 grader, liten springa i främre sidofönster. Sov som en stock i baksätet. Det är fuktig luft som kyler.

Rekommenderar du alltså dunsovsäck och -5 grader i husbilen när man skall sova? :) Har du åkt i en husbil med tvångsventilationen öppen när det är ordentliga minusgrader ute typ -20? Naturligtvis öppnar man någon lucka när man stannar!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Detta kan vara ett livsfarligt råd!

Höll själv på att stryka med när jag i slutet av 80-talet testade en husbilsprotofyp där man inte "hunnit" montera självventilerande takluckor.

Pålle

Naturligtvis öppnar man någon lucka när man stannar! Annars är ju faktiskt volymen i en husbil rätt stor, så att syret skulle ta slut på grund av innevånarnas förbrukning stämmer inte, möjligen om man använder någon värmekälla som tar sitt syre inifrån bilen, typ fristående gasolkamin eller
liknande.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hejsan!
Är ägare till en Dethleff Magic Edition årsmodell -17, helintegrerad men värmen i förarhytten är dålig. Redan vid +-0 så får man sitta med varma kläder på sig och vid - 10 grader är det uteslutet att vara ute och köra.
Är det någon som har förslag på vad man kan göra för att få bättre värme.

Hälsningar
Sture Larsson
Om du har Aldevärme, har du då Aldes värmematta med slingor i förarhytten?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är värmen i förarhytten som Sture tycker är dålig och håller med Sture att den ordinarie värmen i förarhytten är inget
att skryta med på Fiat. Har liknande problem och tror att motorns arbetstemp är för låg. Svårt att avgöra på tempmätaren
vilket gradantal det är.

Börja med att sätt för kylöppningarna i fronten, med undantag för framför laddluftkylaren. Obs! sätt inte något direkt på kylarens framsida, då fungerar inte kylningen när t.ex. fläktarna behöver dra luft igenom kylaren. Du kommer att få betydligt bättre värme från motorn, och på köpet mår den mycket bättre när den kommer upp i riktig arbetstemperatur.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Är ju lite svårt att komma med råd då trådskaparen ännu inte angett hur bilen är utrustad.
Har själv en helintegrerad DME från 2014. Den är utrustad med Aldevärmare, vattenburen golvvärme, värmematta i förarhytten och värmeväxlare. Inga som helst problem att få upp värmen i förarhytten, och hela bilen, under körning. Bara att ställa in rätt gradtal på Aldepanelen och njuta av ”gratisvärmen”.

Murjek hann svara under tiden.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ja vi har en matta som är ansluten till värmesystemet, Motorn går upp i 90 graders arbetstemp men värmen räcker ändå inte till.
Har du Alden igång med gasen avstängd och cirkulationspumpen på? Samt rätt inställd temperatur på Aldepanelen? Då bör det fungera. Fungerar värmen när du kör Alden på 230 eller gas? Om inte är det nog luft i systemet.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ja vi har en matta som är ansluten till värmesystemet, Motorn går upp i 90 graders arbetstemp men värmen räcker ändå inte till.
Har du en värmeväxlare? Kan vara svår att hitta. Men har du en värmeväxlare så har du en strömbrytare som kan starta en pump för att värma motorn från Aldesystemet. Vår strömbrytare sitter under bordet.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Vi kan uppleva samma fenomen när man kommer upp i hastighet. Det har visat sig att slangarna för luftintag inte sitter optimalt, med följd att luftflödet blir begränsat. Så snart jag stannar eller kör långsamt fungerar luftflödet och massa värme pumpas in i kupén. Det saknas inte mao inte värme. Sommartid så öppnar vi taklucka i aktern för att öka ventilationen och därmed få effektivare luftväxling vid kylning.
Vi kompenserar numera med högre fläkthastighet när vi ligger på marschhastigheter.
Edit: Jag utgår ifrån att TS inlägg berskriver problem vid färd
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Vi kan uppleva samma fenomen när man kommer upp i hastighet. Det har visat sig att slangarna för luftintag inte sitter optimalt, med följd att luftflödet blir begränsat. Så snart jag stannar eller kör långsamt fungerar luftflödet och massa värme pumpas in i kupén.
Jag hade samma problem på vår Frankia. Det blev som ett vakum så efter tips från en annan Frankiaägare kapade jag slangarna o drog de framåt istället. Nu har vi inga problem att få värme i kupén. Frankia har ändrat dragningen på senare modeller efter påpekande från flera kunder.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag hade samma problem på vår Frankia. Det blev som ett vakum så efter tips från en annan Frankiaägare kapade jag slangarna o drog de framåt istället. Nu har vi inga problem att få värme i kupén. Frankia har ändrat dragningen på senare modeller efter påpekande från flera kunder.
Vad är det för slangar och till vad? Beskriv gärna lite mer.
 
Toppen