• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig laddning under färd

Kopparn

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Tierp
HBK-Nr
28918
Medlemskap
2025
Har upptäckt att både startbatteriet och bodelsbatteriet laddas dåligtunder färd. Mäter jag på plint under huven så laddar generatorn 13.8 V men på startbatteriet bara 12.0 V. Har jag kylskåpet på under färd så laddas bägge batterierna ur, efter en tur på 2,5 tim var startbatteriet nere i 11,3 V och bilen gick inte att starta. Kan det ha nått med elektroblock att göra, har fått för mig att den styr laddningen under färd.
Kenneth P.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har upptäckt att både startbatteriet och bodelsbatteriet laddas dåligtunder färd. Mäter jag på plint under huven så laddar generatorn 13.8 V men på startbatteriet bara 12.0 V. Har jag kylskåpet på under färd så laddas bägge batterierna ur, efter en tur på 2,5 tim var startbatteriet nere i 11,3 V och bilen gick inte att starta. Kan det ha nått med elektroblock att göra, har fått för mig att den styr laddningen under färd.
Kenneth P.
Det är mer troligt att du har något problem mellan generator och startbatteri,från startbatteriet matas normalt elblocket ,har du kollat säkringar samt kablar från generatorn till startbatteriet?
Ditt fel tyder på att du inte laddar batterierna överhuvudtaget,när bilen går kopplas dessa ihop vilket leder till att kylen tar ström från båda.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har upptäckt att både startbatteriet och bodelsbatteriet laddas dåligtunder färd. Mäter jag på plint under huven så laddar generatorn 13.8 V men på startbatteriet bara 12.0 V. Har jag kylskåpet på under färd så laddas bägge batterierna ur, efter en tur på 2,5 tim var startbatteriet nere i 11,3 V och bilen gick inte att starta. Kan det ha nått med elektroblock att göra, har fått för mig att den styr laddningen under färd.
Kenneth P.
Vad har du för bil.
Lyser laddningslampan när du vrider på tändningen.
Om den inte gör det kolla att D+ Inte har lossnat från generatorn.
Det är en klen kabel.

Som det skrivs ovan kolla säkringarna. Det kan finnas flera säkringar i direkt anslutning vid startbatteriet.

Kolla även att den grova kabeln sitter fast ordentligt på generatorn, B+.
Även jordflätan mellan karossen och motorn.
 
F

Fd.47585

Guest
Ta bort batteriklämmorna och gör ren dom och batteripolerna. Jag hade en gång oxid där, syntes inget innan man tog bort batteriklämmorna. När man lossat ser man ett vitt "pulvrigt" lager som issolerar. Annars tror även jag på dålig jordning vilket ju är lätt att kolla.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Generatorns B+. Om kabeln går till startmotorn, ganska vanligt att koppla så.
Kolla att anslutningen ser okej ut på startmotorn.
Ibland finns det även en kabel som går från generatorn direkt till batteriet.
Testa även att mäta direkt på B+ och jämför med spänningen på startbatteriet.
Det ska vara samma spänning.

Det kan även vara kabeln/ kablar som är delvis brända pga dålig kontakt vid startbatteriet. Det är flera som har råkat ut för det, kan vara lite dolt.
Även eventuella säkringshållare kan också vara brända vid batteriet.

Har du kollat att D+ är okej på generatorn. Den har en viktig funktion för att generatorn ska börja ladda på rätt sätt.
 
Toppen