• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Däcktryck

Det här med däckslitage kan vara lite knepigt ibland beroende på fordon, en stor del av husbilsåkarna kör ju med för mycket luft vilket gör att tex bakdäcken rullar hur långt som helst med fint slitage 8000mil. Fram däcken blir alltid rundslitna i kanterna, höger ytterkant mest om man gillar rondeller så det gäller att hitta rätt lufttryck fram. Låt gärna en kunnig däckgubbe känna på däcken så dom inte blivit för taggiga och det där att känna på tempen om lufttrycket är bra det går bara inte, men man kanske kan känna om något är fel med bromsar och däck

Hej. Har en Adria Matrix och fick tidigare tips genom husbilsklubben att väga bilen fulltankad med diesel o vatten m.m. vilket jag gjorde.
Den vägde då 1580 kg fram och 2280 kg bak. Har Continetaldäck nu CP däck och det finns då däcktrycksrekomendationer för både michelin och Continental på nätet. Enligt Continentals rekomendation blev det 3 kg fram och 5 kg bak. Det fungerar bra.

Det är nog ofta så att fram ändrar sej vikten väldigt lite men bak blir det vatten packning och liknande. Att ha mer luft bak än fram stämmer bra på alla framhjulsdrivna bilar.
Man kan även uppleva en bättre stabilitet eftersom bakvagnen känns klippstabil och det som kan kännas fram är en liten understyrning.
Vilket upplevs som ökad stabilitet för vanlig normal körning.

Tillbaka
Toppen