• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Däcktryck

Sören56

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Härryda
HBK-Nr
37135
Medlemskap
2026
Hej har cp-däck på min adria sonic, tycker bilen blir väldigt stötig med 5,5 bar. Kan man minska till 4,5 bar eller är det för lite. Vad har ni för tryck?
 
Själv har jag en Adria Coral 3,5 ton.
Rekommendationen är 4,5 bar fram
ock 5 bar bak. Jag tycker att det fungerar bra.
 
Carthago tvåaxlad 4,5 ton med C-däck. 3,7 fram och 4,7 bak. Lägg handen på och känn hur varma dom blir efter att kört i din marschhastighet är dom kalla så är det för mycket tryck och dom uppnår inte arbetstemperatur.
 
Spelar däcktypen någon roll för vilket lufttryck man ska ha vid en given axelbelastning?

Pålle
Har fått för mig att cp däck har ska ha ett högre tryck, men är osäker på detta. Står på mina däck att maxtryck är 5,5 bar. Tycker det är konstigt att man ska köra med det trycket.Det går ju i så fall över 6 bar när de blir varma.
 
Har fått för mig att cp däck har ska ha ett högre tryck, men är osäker på detta. Står på mina däck att maxtryck är 5,5 bar. Tycker det är konstigt att man ska köra med det trycket.Det går ju i så fall över 6 bar när de blir varma.
Däcktryck är kalla däck, sedan klara dom betydligt högre tryck vilket få dom har varma,ligger normalt på ca 6.5 bar
 
Efter att tidigare ha läst här på forumet om däckstryck , vilket är många och långa trådar, så sänkte jag trycket i framdäcken från rekommenderade 5.5 bar till ca 4,5, allt för att få bättre komfort. Men när jag efter några år senare bytte framdäcken sade däcksmontören att de gamla framdäcken var mest slitna i mitten av slitbanan, vilket skulle bero på att jag hade åkt med för lågt tryck i dem. Jag har förövrigt en husbil med en totalvikt på 4 ton.

Jag själv är fullständig novis på däck, och slås ofta hur olika råd man kan få, inte bara om däckstryck vill jag påstå. Det förekommer olika skolor i mångt och mycket. Finns det ingen vetenskap om däckstryck, finns det inga sanningar eller beror allting på fabrikat, körsätt eller annat?
 
Efter att tidigare ha läst här på forumet om däckstryck , vilket är många och långa trådar, så sänkte jag trycket i framdäcken från rekommenderade 5.5 bar till ca 4,5, allt för att få bättre komfort. Men när jag efter några år senare bytte framdäcken sade däcksmontören att de gamla framdäcken var mest slitna i mitten av slitbanan, vilket skulle bero på att jag hade åkt med för lågt tryck i dem. Jag har förövrigt en husbil med en totalvikt på 4 ton.

Jag själv är fullständig novis på däck, och slås ofta hur olika råd man kan få, inte bara om däckstryck vill jag påstå. Det förekommer olika skolor i mångt och mycket. Finns det ingen vetenskap om däckstryck, finns det inga sanningar eller beror allting på fabrikat, körsätt eller annat?
Hej, ja det kan nog stämma att de slits annorlunda, men eftersom däcken byts ut efter rek 5 år så är oftast slitaget av mindre betydelse(min gissning). Som du säger körsätt och last betyder nog oxå en hel del.Är beredd att byta lite tidigare om komforten ökar. Tack för inlägget
 
Efter att tidigare ha läst här på forumet om däckstryck , vilket är många och långa trådar, så sänkte jag trycket i framdäcken från rekommenderade 5.5 bar till ca 4,5, allt för att få bättre komfort. Men när jag efter några år senare bytte framdäcken sade däcksmontören att de gamla framdäcken var mest slitna i mitten av slitbanan, vilket skulle bero på att jag hade åkt med för lågt tryck i dem. Jag har förövrigt en husbil med en totalvikt på 4 ton.

Jag själv är fullständig novis på däck, och slås ofta hur olika råd man kan få, inte bara om däckstryck vill jag påstå. Det förekommer olika skolor i mångt och mycket. Finns det ingen vetenskap om däckstryck, finns det inga sanningar eller beror allting på fabrikat, körsätt eller annat?

Jokin det brukar faktiskt tvärtom.


Däckslitage påverkas avsevärt av lufttrycket. Här är en beskrivning av hur slitagemönstren ser ut vid olika tryck:
För lågt lufttryck (Underinflation)Slitagemönster: Däcket slits främst på ytterkanterna (skuldrorna).Orsak: Mittpartiet av däcket lyfts upp från vägbanan och belastningen hamnar på sidorna.Konsekvens: Ökad bränsleförbrukning, sämre väghållning och ökad risk för däckexplosion på grund av värmeutveckling.
För högt lufttryck (Overinflation)Slitagemönster: Däcket slits främst i mitten av slitbanan.Orsak: Däcket blir "runt" och kontaktytan mot vägen minskar till enbart mittpartiet.Konsekvens: Sämre grepp, stötig körning och ökad risk för skador vid påkörning av hinder (t.ex. gropar).

Rätt lufttryckSlitagemönster: Jämnt slitage över hela slitbanans bredd.Orsak: Optimal kontaktyta mot vägen.Konsekvens: Bästa möjliga grepp, lägsta bränsleförbrukning och maximal livslängd på däcket.

Själv kör jag med 4,7bar (kalla) runt om på min 6-tonnare, har helt jämt slitage på mina däck.
 
Äsch, nu inser jag att jag har skrivit fel i mitt inlägg. Naturligtvis så menade jag att däcken var mest slitna på kanterna.

Och så tackar jag Peter för hans ordentliga genomgång. Och de fakta hade jag faktiskt det mesta koll på. Så däcksgubben var det inget fel på, utan att jag rörde till det när jag skrev.

I övrigt står jag för mitt inlägg.
 
Jokin det brukar faktiskt tvärtom.


Däckslitage påverkas avsevärt av lufttrycket. Här är en beskrivning av hur slitagemönstren ser ut vid olika tryck:
För lågt lufttryck (Underinflation)Slitagemönster: Däcket slits främst på ytterkanterna (skuldrorna).Orsak: Mittpartiet av däcket lyfts upp från vägbanan och belastningen hamnar på sidorna.Konsekvens: Ökad bränsleförbrukning, sämre väghållning och ökad risk för däckexplosion på grund av värmeutveckling.
För högt lufttryck (Overinflation)Slitagemönster: Däcket slits främst i mitten av slitbanan.Orsak: Däcket blir "runt" och kontaktytan mot vägen minskar till enbart mittpartiet.Konsekvens: Sämre grepp, stötig körning och ökad risk för skador vid påkörning av hinder (t.ex. gropar).

Rätt lufttryckSlitagemönster: Jämnt slitage över hela slitbanans bredd.Orsak: Optimal kontaktyta mot vägen.Konsekvens: Bästa möjliga grepp, lägsta bränsleförbrukning och maximal livslängd på däcket.

Själv kör jag med 4,7bar (kalla) runt om på min 6-tonnare, har helt jämt slitage på mina däck.
Vis av erfarenhet så håller jag i stort med.
Men,,,
För bilar med normalbreda däck och inte högre hastigheter så har det varit ett rättesnöre i många år. Så det fungerar ju på husbilar.
Men pratar vi bredare och lågprofil i högre hastigheter så kan det vara motsatsen.

Det är iallafall min erfarenhet.
Knivigt det där. Bäst är att känna var någonstans det är varmast på däcket och hitta rätt lufttryck genom att prova sig fram.
Om man nu inte vill följa instruktionboken.
 
Tillbaka
Toppen