• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däckexplosion på Fransk betalväg

lasseh

FD HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15782
Medlemskap
2021
Någon som varit med om detta? pangpunka på A7 söder om Lyon, ringde mitt försäkringsbolag i Sverige som skulle kontakta sin franska samarbetspartner, dom återkom efter 2 timmar och meddelade att franska bolaget inte fick assistera på betalvägarna men att det bara var att gå bort till närmaste nödtelefon som skulle finnas på var 50:de meter ! Fanns inte en nödtelefon i sikte på 8-900 meter och varken försäkringsbolaget eller den franska partnern kunde larma betalvägsbolaget. Som tur var dök det upp en "vägbolagsbil" som fixade assistans. Konstaterade i efterhand att jag fått gå ca en kilometer för att hitta en nödtelefon, verkar vara alldeles för farligt i den trafiken.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Var iofs Norr Paris (kan vara olika mellan vägbolagen), men ringde Tre kronor och inväntade hjälp som kom efter en stund.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Misstänker att de flesta däckexplosioner beror på för hårt pumpade däck. På däcket sida brukar det anges max tryck vid kalla däck. Ett värde som på många "husbilsdäck" anger max 4,5 bar...
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Monopol på bärgningar , kände till detta , råkat ut för tvärt om. Råkade säga motorväg om motortrafikled.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Har varit med om liknande på motorväg utanför Magdeburg. Böt hjul själv på en Abfart. Inte roligt!! Lufttrycket stiger cirka 1 bar, när man kör länge på motorväg!
M.V.H. Jack43
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Har varit med om liknande på motorväg utanför Magdeburg. Böt hjul själv på en Abfart. Inte roligt!! Lufttrycket stiger cirka 1 bar, när man kör länge på motorväg!
M.V.H. Jack43

Monterade däcktrycksövervaknng i våras o det är precis som du säger att trycker ökar mycket. Fick ökning vid ca +30 med ca 0,8bar.
Det här är något att tänka på när en del tycker det är rätt med 5,5bar. Då passerar man 6,5bar om det vill sig illa.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Däckexplosioner beror oftast att det har körts med däck med för lågt belastningsindex. Jag kör med 5,5 kg (kallt däck), detta för att få ett jämt slitage. Det finns dock olika däckstyper och alla däck går inte att köra med såpass högt tryck så det gäller att kolla upp vad man har.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Alla däck har ett max tryck och max last instämplat på däckssidan, det skall mätas när däcket är svalt.
Som sagts tidigare så stiger däcktrycket vid långvarig körning mellan 0,5 bar till 1 bar, har man överskridet max tryck redan när däcket är svalt så ökar risken för explosion när däcktemperaturen stiger.

Det som står på däckssidan är vad tillverkaren garanterar.

För högt tryck är lika illa som för lågt.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Jag använder det tryck som rekommenderas i Michelins tabell. Då handlar det inte alls om 5 -5,5 utan betydligt lägre.
Det vore konstigt om Michelin anger för lågt tryck.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Jag har Michelin AgilisCamping 225/75 x 16 CP och enligt Michelins tabell så skall det vara 5,5 bar på bakhjulen på husbil. Står nederst på sidan som notering.

" Reifen mit verstärkter Karkasse; Fülldruck 5,5 bar auf der Hinterachse von Wohnmobilen. "
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Jag har Michelin AgilisCamping 225/75 x 16 CP och enligt Michelins tabell så skall det vara 5,5 bar på bakhjulen på husbil. Står nederst på sidan som notering.

" Reifen mit verstärkter Karkasse; Fülldruck 5,5 bar auf der Hinterachse von Wohnmobilen. "

Inte om man har tandemhjul.
:)
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Kan vara värt att veta: Michelins däcktabell gäller bara Michelins däck !
:rolleyes:
 
Toppen