• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däck

Mats C

HBK Medlem
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2025
Vi har idag Michelin 225X75 R 16 CP. Det börjar bli dags att byta. Vi har funderat på Continental men fick även förslag på Nokian som ett alternativ.
Vi vill gärna ha ett däck som upplevs som mjukt utifrån vad som är möjligt med 4,5 ton och högt lufttryck.
Är det någon som har lite vägledande erfarenheter?

Mats C

Leammi

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2025
Sv: Däck

Hej bytte till Nokian då Michelin däcken var slut efter 2500 mil. Nokian har funkat jättebra, kört 600 mil med dem, slitaget verkar mindre, de är tysta, ej spårkänsliga.

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Det kanske beror på hur man kör men mina Conti Vanco Camper räckte 6000 mil på framaxeln. Baktill går dom nog ett par tusen till innan dom faller pga ålder.

Ska poängtera att framdäcken byttes innan lagstadgat min mönsterdjup nåtts. Det var ca 4-5 mm kvar.

På HB tror jag man ska hålla sig till Camper (CP) däck. Dom är förstärkta i sidorna (rejält mycket efter vad min däckbytare sa...) så dom tål att stå still länge utan att bli 'kantstötta' samt dom spårar inte lika mycket. Stötigare på ojämnt underlag ... förvisso, men stadiga när det är lite spårigt eller vid sidvind.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Håller med angan. Bytte också ifjol till Conti Vanco Camper, vilka jag är väldigt nöjd med. Kollade mycket däck. Läste tyska tester av både C och CP-däck. Kom så småningom fram till att jag behövde campingdäck (CP), eftersom bilen ibland står stilla långa perioder.

:-/<rister

B

Byggare Bob

Guest

Vi har sedan 2002 haft 4 husbilar. Den senaste en KABE utrustad med Michelin Camper däck. De absolut sämsta vi haft. Efter 3.000 mil var däcken slut och har nu bytt till Conti Vanco Camper. Tycker också bilen går mjukare med dessa däck.

Har också pratat med Michelin om detta och man håller med om att resultatet är dåligt men nöjer sig med det.
Som ensam konsument kan i sådana fall inte agera vidare, endast genom att sluta köpa skräpet.

Knausen1

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
10001
Medlemskap
2025

Jag har tyvärr lågprofil på min bil,viket gär den extra stötig.Men ett litet tips för att däcken skall gå tystare är att fylla dem med nitrogen vilket gör att luftrycket inte ökar nämnvärt när däcket är varmnt.
Arne

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Vi har idag Michelin 225X75 R 16 CP. Det börjar bli dags att byta. Vi har funderat på Continental men fick även förslag på Nokian som ett alternativ.
Vi vill gärna ha ett däck som upplevs som mjukt utifrån vad som är möjligt med 4,5 ton och högt lufttryck.
Är det någon som har lite vägledande erfarenheter?

Mats C
Hej Mats C, jag vill också ha bilar med komfort, bla vill jag inte känna minsta ojämnhet från vägen, kör fn på Michelin 225X75 R 16 CP mont på en Hobby 75TL 5 ton! Jag följer inte påbyggarens Hobbys anvisningar om att däckstrycket ska vara 5,5kg på alla hjul (inkl boggien), det blir alltför stötigt för mig.

I stället ansluter jag mig till AL-KO's anvisningar för deras boogiechassin, har 5,2 fram och 4,1kg på bakaxlarna och bilen funkar utmärkt, går mjukt och hoppar inte fram på vägen. Soppaförbrukningen inte mätbart förändrad, fö väldigt låg.
AL-KO rekommenderar enligt sin aktuella chassibok 5,5 fram resp 3,8Kp på bakaxlarna för de tyngre 3-axlade chassietyperna med just de däck som vi båda tycks ha.

Toppen