• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Continental Vanco four seasons vs Michelin Agilis CrossClimate

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag behöver nya 3 säsongersdäck samt för övervintring i Spanien. (På vintern har jag dubbade Nokian i Sverige!)
Har tittat på både Continental Vanco four seasons och Michelin Agilis CrossClimate och det verkar finnas förespråkare för båda. Någon som testat båda eller har erfarenheter av något som kan dela med sig av dessa ?
Nu hr jag kört 5 år med Michelin Agilis europeiska vinterdäck som fungerat utmärkt för min körstil men de behöver bytas.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det var glädjande att du skriver 3 säsongsdäck! Som gammal däckgubbe så vill man ju inte höra uttrycket 4 säsongsdäck! Contis däck har jag provat och då givetvis inte på vinterväglag, det fungerar bra för mej även ner till medelhavet på sommaren. Enligt tyska tester så är det som dom flesta av dessa däcktyper ett ganska bra sommardäck faktiskt men bäst på blöta och slaskiga vägar runt 0° Att det inte är ett bra vinterdäck vet man ju men det skulle vara intressant att veta hur bra det är i sommarvärme jämfört med ett sommardäck? Det säger inte testerna någonting om, hursomhelst så körde jag 2000 mil utan något större slitage så det kan vara ett däck som passar dig. Det är ju ett godkänt vinterdäck nere i EU om du skulle få lite vinterföre men låt bli att köra vid riktigt vinterväglag!
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det var glädjande att du skriver 3 säsongsdäck! Som gammal däckgubbe så vill man ju inte höra uttrycket 4 säsongsdäck! Contis däck har jag provat och då givetvis inte på vinterväglag, det fungerar bra för mej även ner till medelhavet på sommaren. Enligt tyska tester så är det som dom flesta av dessa däcktyper ett ganska bra sommardäck faktiskt men bäst på blöta och slaskiga vägar runt 0° Att det inte är ett bra vinterdäck vet man ju men det skulle vara intressant att veta hur bra det är i sommarvärme jämfört med ett sommardäck? Det säger inte testerna någonting om, hursomhelst så körde jag 2000 mil utan något större slitage så det kan vara ett däck som passar dig. Det är ju ett godkänt vinterdäck nere i EU om du skulle få lite vinterföre men låt bli att köra vid riktigt vinterväglag!

En del har klagat på högt vägljud från Continental och bytt till Michelin, är det något du känner till?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Har använt båda du nämner Håkan för övervintring i Spanien, men dock inte på samma bil. Men min upplevelse är att de funkar bra båda. Svårt att uttala mej om ljud eftersom det varit på olika bilar.
 

Mats&Agneta

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2024
Jag har kört 14.000 mil med Conti four season som däcket heter.
Efter 6 år 0ch 9000 mil var den första omgången dags att byta pga 5mm gränsen och ålder.
Obs Vi kör inte i Sverige på vintrar som denna utan har i Janurari åkt till Spanien och kommit hem i slutet av April.
Jag är mycket nöjd med däcken.
Mats
 
Toppen