• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chromecast vs Xiaomi stick

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Hör mycket olika om Chromecast och Xiaomi stick, men vilken är att föredra, vilka för och nackdelar, jämför Chromecast generation 4 och senaste Xiaomi
Har haft Chromecast generation 3 tidigare och varit nöjd
Jag blir förvirrad
 
Senast ändrad:

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Har båda. Den stora nackdelen med Crhomecasten är att det krävs både en router/telefon och en telefon/platta för att styra den.
Nackdelen med Xiamo stick är att den drar mer ström så det räcker inte med tvns matning utan en extra matning via usb eller 12/230 V
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Xiaomi tv-stick innehåller även en Chromecast, ifall man vill använda den tekniken.
Enda minus jag kan komma på med tv-stick är att den kräver mer ström än en del usb-uttag levererar, de äldre usb-uttagen ger oftast bara 0,5A vilket alltså inte räcker till att driva en tv-stick, så kolla först hur ni tänkt driva er ev. Tv-stick.
I övrigt är den överlägsen en Chromecast.
Så tycker jag.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Har båda. Den stora nackdelen med Crhomecasten är att det krävs både en router/telefon och en telefon/platta för att styra den.
Nackdelen med Xiamo stick är att den drar mer ström så det räcker inte med tvns matning utan en extra matning via usb eller 12/230 V
Den gamla bilen med Chromecast gen3 så användes bara en tel har jag för mig
 

MilleMange

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Västerås
HBK-Nr
29511
Medlemskap
2024
Jag kör gen 3 med en telefon... behövs 2 vid installationen men sen räcker det med 1...
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ni som har Xiaomi,har ni 4K versionen? antar att det bara skiljer i bildupplösning den ger kanske inget mer?
Fungerar alla appar, tex, SVTplay,TV4,Boxer ?
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Xiaomi tv-stick innehåller även en Chromecast, ifall man vill använda den tekniken.
Enda minus jag kan komma på med tv-stick är att den kräver mer ström än en del usb-uttag levererar, de äldre usb-uttagen ger oftast bara 0,5A vilket alltså inte räcker till att driva en tv-stick, så kolla först hur ni tänkt driva er ev. Tv-stick.
I övrigt är den överlägsen en Chromecast.
Så tycker jag.
Vad menar du med innehåller en chromecast
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Xiaomi är en komplett Androidmaskin vilket gör att om du har tex Netflix hemma och kör Google Chrome så speglas alla lösenord och inställningar över till stickan. Kör Chromecast hemma men i husbilen är Xiaomi stick mycket bättre.
Lubbis,kör du 4K versionen eller inte? är det värt pengarna dubbla priset cirka..
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Vi kör Xiaomi i husbilen , lite seg ibland men gör ändå sitt jobb.
och den är dessutom billigare än Chromecast 4gen (som länkad ovan).

Om jag minns rätt, så får du ingen fördel av 4k-modellen, om du inte har 4k-TV.
Appar etc ska funka lika mellan dem.

Har äldre modell av chromecast, men den använder vi inte längre. Xiaomi gör samma jobb, lika bra.
 
Senast ändrad:
Toppen