• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chromecast i husbilens WiFi

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Idag läste jag i en tidning om att se på TV via WiFi i husbilen. De dom hade glömt skriva om var Cromcasten. Om man i övrigt inte behöver en "smartTV" kan man nöja sig med en Cromcast. Det som behövs på en gammal TV är då en HDMI-kontakt. Vi har en till köksTVn och en i husbilen. Det hade gått att flytta med en mellan bilen och köket. Men eftersom de är så billiga (en campingnatt/st) så köpte jag två.

1591967481920.png
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Utan att hamna för mycket "off topic" kan jag nämna att jag behöver inte ens ha en Cromcast för att se på streamad TV i husbilen. Jag använder istället en MHL-adapter till HDMI från mobiltelefonens USB-uttag till TV:ns HDMI-ingång. För att detta ska gå måste dock telefonen stödja MHL-tekniken.
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Vad jag förstått och hört är det inte många nya modeller som stöder MHL idag.
Vilka mobiler har ni i denna tråd som gör det?
 
F

F.d. 4220

Guest
Jag ansluter trådlöst via Google Home på telefon och iPad, eller så "Castar" jag via Chrome på PC.
MHL har jag inte hört om innan, och är det trådad teknik via HDMI, så är det definitivt offTopic för denna tråden, precis som Jokin misstänkte.
 

Hasse D

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
691
Medlemskap
2024
Om man kör med cromcast behöver man väl ett wifi-nät i husbilen, eller funkar det med en telefon?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Det funkar med en mobil. Du delar ut mobilens egna WiFi till Cromcasten och sen tar du emot TV-program i mobilen via i det vanliga mobila bredbandet. Det går mycket ström då så ha mobilen på laddning. När allt är igång kan du använda mobilen som vanligt samtidigt som du tittar på TV.
 

Hasse D

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
691
Medlemskap
2024
Förstår inte att ni tvunget skall köra trådlöst
Kopplar mobilen via en adapter till TVns HDMI uttag. Enkelt och förbrukar mycket mindre MB
Problemet är att nyare mobiler ej funkar via hdmi, har en gammal samsung s4 som funkar via MHL men ej den nya.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Har de nya USB-C så krävs det kanske en annan adapter.
 
Toppen