• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CC ändrar villkor på avställning och utlandsresor

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag fick mail idag som informerades tidigar blir det endringar

Hej,
Tack för att du väljer Caravan Försäkring!


Inom kort kommer din husbilsförsäkring att förnyas för en ny försäkringsperiod. Ditt försäkringsbesked, tillsammans med information om de förändringar som skett, kommer att mejlas till dig inom några dagar. Vi vill dock redan nu informera dig om några viktiga förändringar som vi har genomfört inför din försäkringsförnyelse.

Fr.o.m. att din försäkring förnyas kommer den att börja gälla som en s.k. årsförsäkring. Årsförsäkringen kommer att ha samma försäkringsomfattning som tidigare när din husbil varit i trafik. Den kommer också att gälla året runt med samma omfattning, även om fordonet ställs av i Vägtrafikregistret. En avställningsförsäkring (även kallad garageförsäkring) kommer inte längre att finnas som ett teckningsalternativ för din husbil. Detta p.g.a. att försäkringen numera är en årsförsäkring. Det innebär att din försäkring hos oss kvarstår även om du skulle ställa av din husbil i Vägtrafikregistret.

Din premie vid förnyelsen kommer att vara baserad på hur många dagar du haft din husbil i trafik under föregående år samt hur många gånger du har haft din husbil på- och avställd under samma år. Om du planerar att använda din husbil på ett annorlunda sätt under kommande försäkringsår behöver du höra av dig till oss och meddela hur du planerar att använda den. Skulle du under året ändra dina planer kan du alltid återkomma till oss så justerar vi premien. Vi kommer även stämma av med Vägtrafikregistret beträffande på- eller avställning under försäkringstiden vilket gör att premien kan komma att justeras.

Vi har valt att genomföra förändringen av framförallt följande skäl:

1. Många kunder har hört av sig till oss gällande faktureringen då man inte alltid förstått varför försäkringspremien förändrats under året. Med denna förändring blir det istället samma premie under hela året.
2. En mängd på- och avställningar under året innebär omfattande administrativt arbete och medföljande kostnader. Förändringen gör det möjligt för oss att istället hålla nere våra kunders försäkringspremier.

I samband med denna uppdatering lanserade vi den 1:a april 2021 ett nytt motorfordonsvillkor. Villkoret innefattar förutom ovan nämnda förändring även följande uppdateringar:

- Om du planerar att resa utanför Norden med din husbil behöver du meddela oss detta.
- Om du väljer att bosätta dig i din husbil permanent behöver du informera oss om detta.

Skulle du inte meddela oss ovan information och du råkar ut för en skada, så tillkommer en extra självrisk på 10 % av skadeersättningen utöver grundsjälvrisken.

För att underlätta för dig har vi sammanställt ett antal "frågor och svar" gällande de förändringar som skett. Du hittar sammanställningen här. Om du har ytterligare funderingar går det självklart bra att ringa eller mejla oss. Men vi rekommenderar att du först inväntar ditt förnyelsebesked då du kommer finna värdefull information även där.


Vänliga hälsningar,
Caravan Försäkring

Samanstälning Frågor & svar - husbilsförsäkring - WaterCircles Försäkring
 
Senast ändrad:

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Konstigt! Vi förnyade vår försäkring den 1 april och bilen är avställd. Fick ingen dylik info och betalade för avställningsförsäkring.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Blir intressant att se hur dom räknar fram den nya premien på nya helårsförsäkringen.
Det borde bli summan av förra årets garageförsäkring och förra årets fullförsäkring. Bara att dela upp årspremierna för dessa två per dag dom var aktiva förra året.
Då har man även nyckeln för att se hur en eventuell förändring av antalet påställda dagar påverkar premien i framtiden.

Jag vet, lite naivt att tro att dom inte kommer att ändra hela beräkningsmodellen :)
Det står heller inget om eventuell återbetalning om bilen har använts mycket mindre än det preliminärt uppskattade...
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Jag fick mail idag som informerades tidigar blir det endringar

Hej,
Tack för att du väljer Caravan Försäkring!


Inom kort kommer din husbilsförsäkring att förnyas för en ny försäkringsperiod. Ditt försäkringsbesked, tillsammans med information om de förändringar som skett, kommer att mejlas till dig inom några dagar. Vi vill dock redan nu informera dig om några viktiga förändringar som vi har genomfört inför din försäkringsförnyelse.

Fr.o.m. att din försäkring förnyas kommer den att börja gälla som en s.k. årsförsäkring. Årsförsäkringen kommer att ha samma försäkringsomfattning som tidigare när din husbil varit i trafik. Den kommer också att gälla året runt med samma omfattning, även om fordonet ställs av i Vägtrafikregistret. En avställningsförsäkring (även kallad garageförsäkring) kommer inte längre att finnas som ett teckningsalternativ för din husbil. Detta p.g.a. att försäkringen numera är en årsförsäkring. Det innebär att din försäkring hos oss kvarstår även om du skulle ställa av din husbil i Vägtrafikregistret.

Din premie vid förnyelsen kommer att vara baserad på hur många dagar du haft din husbil i trafik under föregående år samt hur många gånger du har haft din husbil på- och avställd under samma år. Om du planerar att använda din husbil på ett annorlunda sätt under kommande försäkringsår behöver du höra av dig till oss och meddela hur du planerar att använda den. Skulle du under året ändra dina planer kan du alltid återkomma till oss så justerar vi premien. Vi kommer även stämma av med Vägtrafikregistret beträffande på- eller avställning under försäkringstiden vilket gör att premien kan komma att justeras.

Vi har valt att genomföra förändringen av framförallt följande skäl:

1. Många kunder har hört av sig till oss gällande faktureringen då man inte alltid förstått varför försäkringspremien förändrats under året. Med denna förändring blir det istället samma premie under hela året.
2. En mängd på- och avställningar under året innebär omfattande administrativt arbete och medföljande kostnader. Förändringen gör det möjligt för oss att istället hålla nere våra kunders försäkringspremier.

I samband med denna uppdatering lanserade vi den 1:a april 2021 ett nytt motorfordonsvillkor. Villkoret innefattar förutom ovan nämnda förändring även följande uppdateringar:

- Om du planerar att resa utanför Norden med din husbil behöver du meddela oss detta.
- Om du väljer att bosätta dig i din husbil permanent behöver du informera oss om detta.

Skulle du inte meddela oss ovan information och du råkar ut för en skada, så tillkommer en extra självrisk på 10 % av skadeersättningen utöver grundsjälvrisken.

För att underlätta för dig har vi sammanställt ett antal "frågor och svar" gällande de förändringar som skett. Du hittar sammanställningen här. Om du har ytterligare funderingar går det självklart bra att ringa eller mejla oss. Men vi rekommenderar att du först inväntar ditt förnyelsebesked då du kommer finna värdefull information även där.


Vänliga hälsningar,
Caravan Försäkring

Samanstälning Frågor & svar - husbilsförsäkring - WaterCircles Försäkring
Har du möjlighet att säga upp byta bolag?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Våran premie blir nog inte så dyr för att hb va på ställd -20 1 mån drots att vi va ute ca 4 månader men sen vet man inte hur mycket vi är ute i år att slutfakturan blir som tipps vinst med minussiffror
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Alla avtal går att säga upp med 30 dagars varsel, tittar man WaterCirkels hemsida så får man leta innan du hittar husbilsförsäkring,dessutom
är avtalstexten från 2019, man vill nog inte ha dessa fordon försäkrade.
Så här svarar WC på mina frågor:

Jag förstår att det är mycket frågor när villkorsändringar sker, men det är också därför som vi finns här samt vår hemsida som kan svara på några oklarheter som man stöter på.

-Vad din nya årspremie kommer landa på 2021-10-01 är för långt fram för oss att se. Förnyelsen skapas alltid senast 30 dagar innan huvudförfallodagen, vilket då i ditt fall blir 2021-09-01. Vi skickar självklart över förslaget via mail till dig då.

-När det gäller premien och av/påställningar så kommer du i detta fall få slutet av försäkringsperioden att få en kompletterande faktura baserad på det korrekta antalet påställningar enligt Transportstyrelsen.

-Kort sagt så är det för att vi står för en högre risk när man reser utomlands med sitt fordon och risk för skador är högre. Därför vill vi göra det så rättvist som möjligt för respektive kund, baserat på av/påställningar och utomlandsvistelse.

Som sagt, så förstår jag att det är mycket frågor gällande detta eftersom det är nya villkor och vi är bland de första på marknaden som erbjuder en sådan här försäkring.

Här nedan finner du även en länk till en Frågor&svar. Frågor & svar - husbilsförsäkring - WaterCircles Försäkring

Hoppas detta gav dig mer klarhet i det hela, annars är du välkommen att återkomma som svar på detta mail.

Vid frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta mig via mail.

Med vänliga hälsningar
 
F

Fd.47585

Guest
"innebär omfattande administrativt arbete" har dom hört talas om datorer?!? Då görs allt av ett program, ingen administration över huvud taget. Länsförsäkringar använder datorer och skickar alla papper till KIVRA så man själv väljer om man sparar dom där eller skriver ut dom. Har även autogiro så dras olika belopp varje månad beroende på hur mycket bilen varit påställd, smidigt och inte behöver jag ringa och tala om när jag åker på semester söderöver heller. Men klart att det blir "innebär omfattande administrativt arbete" när alla försäkringtagare skall ringa och tala om att nu åker vi på semester :cool:
Dom kanske skulle fundera på att anställa tänkande personal till ledningsfunktionerna?!?
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
"innebär omfattande administrativt arbete" har dom hört talas om datorer?!? Då görs allt av ett program, ingen administration över huvud taget. Länsförsäkringar använder datorer och skickar alla papper till KIVRA så man själv väljer om man sparar dom där eller skriver ut dom. Har även autogiro så dras olika belopp varje månad beroende på hur mycket bilen varit påställd, smidigt och inte behöver jag ringa och tala om när jag åker på semester söderöver heller. Men klart att det blir "innebär omfattande administrativt arbete" när alla försäkringtagare skall ringa och tala om att nu åker vi på semester :cool:
Dom kanske skulle fundera på att anställa tänkande personal till ledningsfunktionerna?!?
Sån försäkring vil man inte ha.. Det räcker med en större bror i form av staten
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
"innebär omfattande administrativt arbete" har dom hört talas om datorer?!? Då görs allt av ett program, ingen administration över huvud taget. Länsförsäkringar använder datorer och skickar alla papper till KIVRA så man själv väljer om man sparar dom där eller skriver ut dom. Har även autogiro så dras olika belopp varje månad beroende på hur mycket bilen varit påställd, smidigt och inte behöver jag ringa och tala om när jag åker på semester söderöver heller. Men klart att det blir "innebär omfattande administrativt arbete" när alla försäkringtagare skall ringa och tala om att nu åker vi på semester :cool:
Dom kanske skulle fundera på att anställa tänkande personal till ledningsfunktionerna?!?
Jag fick det här svaret när jag frågade om anmälan för utlandsresor :

När förnyelsen är skapad för din försäkring, och du vet att du kommer resa utomlands med din husbil så kan du anmäla det till oss så lägger vi in detta i din försäkring.
Du behöver således inte anmäla till oss varje gång du ska resa utomlands, utan det räcker att du meddelar oss en gång om du planerar att göra det.
 
F

Fd.47585

Guest
Jag fick det här svaret när jag frågade om anmälan för utlandsresor :

När förnyelsen är skapad för din försäkring, och du vet att du kommer resa utomlands med din husbil så kan du anmäla det till oss så lägger vi in detta i din försäkring.
Du behöver således inte anmäla till oss varje gång du ska resa utomlands, utan det räcker att du meddelar oss en gång om du planerar att göra det.
JAG reser bara på semester EN gång per år så det blir ju ett samtal, men reser man på semester söderöver flera gånger per år så blir det ju förstås lättare (sen tror jag inte så många gör det). Nej tack för mig.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har denna försäkring och måste se vad det slutar i,jämföra premie mot villkor,hittils har det fungerat mycket bra med autogiro.
När jag får premieförslag i höst tar jag beslut.
Det finns fler bolag som går över till liknande typ,vissa har enbart årsförsäkring och vill också veta om du använder bilen utanför norden.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Inom en snar framtid kommer alla försäkringsbolag att ha ÅRSförsäkring som enda alternativ på "Bobilar"!

M har ju redan haft det i flera år! Dock tecknar de bara för totalvikt på 4,5 T.

M Sverige – Mötesplatsen för Sveriges bilister - Riksförbundet M Sverige

Har tidigare skrivit om detta fenomen men blev då rejält nersablad av ......................................................!
 
Senast ändrad:

Pelle plutt

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
5000
Medlemskap
2024
Jag fick mail idag som informerades tidigar blir det endringar

Hej,
Tack för att du väljer Caravan Försäkring!


Inom kort kommer din husbilsförsäkring att förnyas för en ny försäkringsperiod. Ditt försäkringsbesked, tillsammans med information om de förändringar som skett, kommer att mejlas till dig inom några dagar. Vi vill dock redan nu informera dig om några viktiga förändringar som vi har genomfört inför din försäkringsförnyelse.

Fr.o.m. att din försäkring förnyas kommer den att börja gälla som en s.k. årsförsäkring. Årsförsäkringen kommer att ha samma försäkringsomfattning som tidigare när din husbil varit i trafik. Den kommer också att gälla året runt med samma omfattning, även om fordonet ställs av i Vägtrafikregistret. En avställningsförsäkring (även kallad garageförsäkring) kommer inte längre att finnas som ett teckningsalternativ för din husbil. Detta p.g.a. att försäkringen numera är en årsförsäkring. Det innebär att din försäkring hos oss kvarstår även om du skulle ställa av din husbil i Vägtrafikregistret.

Din premie vid förnyelsen kommer att vara baserad på hur många dagar du haft din husbil i trafik under föregående år samt hur många gånger du har haft din husbil på- och avställd under samma år. Om du planerar att använda din husbil på ett annorlunda sätt under kommande försäkringsår behöver du höra av dig till oss och meddela hur du planerar att använda den. Skulle du under året ändra dina planer kan du alltid återkomma till oss så justerar vi premien. Vi kommer även stämma av med Vägtrafikregistret beträffande på- eller avställning under försäkringstiden vilket gör att premien kan komma att justeras.

Vi har valt att genomföra förändringen av framförallt följande skäl:

1. Många kunder har hört av sig till oss gällande faktureringen då man inte alltid förstått varför försäkringspremien förändrats under året. Med denna förändring blir det istället samma premie under hela året.
2. En mängd på- och avställningar under året innebär omfattande administrativt arbete och medföljande kostnader. Förändringen gör det möjligt för oss att istället hålla nere våra kunders försäkringspremier.

I samband med denna uppdatering lanserade vi den 1:a april 2021 ett nytt motorfordonsvillkor. Villkoret innefattar förutom ovan nämnda förändring även följande uppdateringar:

- Om du planerar att resa utanför Norden med din husbil behöver du meddela oss detta.
- Om du väljer att bosätta dig i din husbil permanent behöver du informera oss om detta.

Skulle du inte meddela oss ovan information och du råkar ut för en skada, så tillkommer en extra självrisk på 10 % av skadeersättningen utöver grundsjälvrisken.

För att underlätta för dig har vi sammanställt ett antal "frågor och svar" gällande de förändringar som skett. Du hittar sammanställningen här. Om du har ytterligare funderingar går det självklart bra att ringa eller mejla oss. Men vi rekommenderar att du först inväntar ditt förnyelsebesked då du kommer finna värdefull information även där.


Vänliga hälsningar,
Caravan Försäkring

Samanstälning Frågor & svar - husbilsförsäkring - WaterCircles Försäkring
Just som vi fått till att de med Bonus-Malus
har det lättare att ställa av och på sitt fordon. Man kan ju undra?
 
F

Fd.47585

Guest
Jag har denna försäkring och måste se vad det slutar i,jämföra premie mot villkor,hittils har det fungerat mycket bra med autogiro.
När jag får premieförslag i höst tar jag beslut.
Det finns fler bolag som går över till liknande typ,vissa har enbart årsförsäkring och vill också veta om du använder bilen utanför norden.
Endast årsförsäkring är ju en sak, men detta med "beroende på hur du ställt av bilen föregående år", och om jag inte ställer av alls i år då men 6 månader förra året och råkar ut för en olycka, "men du har ju inte ställt av som förra året så du får ingen ersättning då du ju betalt alldeles för lite".
I min värld en helt galen skrivbords produkt som borde hamnat i papperskorgen och inte blivit verklighet!
 
Toppen