• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CC ändrar villkor på avställning och utlandsresor

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Man får väl räkna lite på det....
T.ex 6 månader på vinterhalvåret, 1 st helgresa per månad.
6 st påställningar á 3-4 dagar.
Och se vad 6 st ”påställningsböter” motsvarar i rena pengar.
Nästa år innan villkorsändringen för oss blir det till att ringa runt....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det kan vara så att man inte har samma modell i Norge, vad gäller av- och påställningar. Inte har IT-system som har Interface mot Transportstyrelsens system i Sverige för att administrera detta på ett rationellt sätt, utan kräver manuella insatser. Då förstår jag att det blir dyrt. Men å andra sidan är man i den svenska marknaden måste man ha fungerande lokala system för att kunna konkurrera.
I Norge finnes en Årsavgift for registreringen (størrelse i dag vet jeg ikke eksakt, men skulle tro under 5000 - var litt over 2000 i 2015). en avstilling og senere påstilling koster penger til registreringsmyndighetene og er i praksis ikke noe en kan spare penger på. Bonus malus forskjeller på bilene håndteres med en engangs avgift ved første registrering i Norge. Alle bilforsikringer i Norge er årsforsikringer for registrerte biler.
 

jocke65

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Kan bara säga cc e den sämsta du kan ha man märker de när olyckan e framme inget stillastående högsta beloppet 5000 kr om de ex vänta på husbilen punktering o du vänta på en fälg o tar in på hotellet allt över 5000 kr får du stå för skälv o verkstan får du hitta skälv cc skandal 9 månader ej färdig än för Boråsskadecenter ljuger har beställt men var de har inte du me o göra tack Christian
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Senast ändrad:

jocke65

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Vad står det i villkoren angående detta?


Valde du Borås skadecenter?

Knappast försäkringsbolagets fel.
Skadereglerare sa ta en telefon katalog o hitta en verkstan då stod ja i Kalmar hos Forsbergs o då sa han skadegruppen i Borås men dom tog inte transporter dit högtalaren på alla hörde va han sa o sen sa han att ja inte skulle Ringa o störa dom har andra kunder då va de andra gången ja ringde vill du veta mer så kan ja skriva mycke mer om olyckan me vildsvinen mvh
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Man behöver inte ringa för det framgår av försäkringsvillkoren så det borde inte vara någon överraskning.
Det finns både bättre och sämre villkor från andra bolag.

"Reseavbrott: Ger ersättning för planerade resdagar om
påbörjad/pågående resa tvingats avbrytas på grund av att husbilen
stjäls eller inte går att användas. Ersättning med 750 kr/dygn
maximalt 5 000 kr. Försäkringen gäller utan självrisk."
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Försäkringar och försäkringsslag skall vara självbärande. Frågan är inom vilken grupp försäkringen är självbärande? Bilar? Husbilar? Men med bara en grupp husbilar får vi med vanlig husbil och 5000 kr ruta vara med och bekosta 100000 kr rutan.
Kanske skulle vara fler grupper , typ plåtis , plastis under 3,5 ton och över 3,5 ton osv.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Försäkringar och försäkringsslag skall vara självbärande. Frågan är inom vilken grupp försäkringen är självbärande? Bilar? Husbilar? Men med bara en grupp husbilar får vi med vanlig husbil och 5000 kr ruta vara med och bekosta 100000 kr rutan.
Kanske skulle vara fler grupper , typ plåtis , plastis under 3,5 ton och över 3,5 ton osv.
Vet du om det är så med "vanliga bilar" och lyxbilar som kostar ju mycket mer?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vet du om det är så med "vanliga bilar" och lyxbilar som kostar ju mycket mer?
Jag är inte muskatten, men svarar för att jag vet.
Det är otroligt stor skillnad på premien beroende på bil
Vi körde Phaeton (lyxbil) i drygt 20 000 mil, den bilen var mycket dyr att försäkra.
Detta i jämförelse med standardbilar som var mycket nyare och värda mer pengar.

Men med bara en grupp husbilar får vi med vanlig husbil och 5000 kr ruta vara med och bekosta 100000 kr rutan.
Jag kan inte tänka mig att alla husbilar är i en riskgrupp, detta syns på min försäkringspremie.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag är inte muskatten, men svarar för att jag vet.
Det är otroligt stor skillnad på premien beroende på bil
Vi körde Phaeton (lyxbil) i drygt 20 000 mil, den bilen var mycket dyr att försäkra.
Detta i jämförelse med standardbilar som var mycket nyare och värda mer pengar.


Jag kan inte tänka mig att alla husbilar är i en riskgrupp, detta syns på min försäkringspremie.
Jag har gjort provförsäkringar på två bilar värda 1 milj resp 2 milj. och fått exakt samma premie,så frågan är hur mycket det skiljer det egentligen mellan olika typer av husbil.
Försäkringar är en vetenskap för sig inte logiskt eller lätt att förstå.
 

Dehleffs 7110

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Borås
HBK-Nr
33427
Medlemskap
2024
Helt ok med årsförsäkring. MEN efter samtal idag med Watercircles då dom höjde min premie med 414 kr i månaden eftersom jag ställt av 1gång för mycket så är det tack och adjö från och med Augusti. Att betala dyrare försäkring för att man inte kör det går bort för min del. sedan har det vart rörigt som få hos dom, jag flyttade fler fordon till dom och det var fullmakter som inte fungerade så det blev dubbelförsäkrat i flera fall. Känslan är att dom sitter med penna och block istället för datorer....
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Helt ok med årsförsäkring. MEN efter samtal idag med Watercircles då dom höjde min premie med 414 kr i månaden eftersom jag ställt av 1gång för mycket så är det tack och adjö från och med Augusti. Att betala dyrare försäkring för att man inte kör det går bort för min del. sedan har det vart rörigt som få hos dom, jag flyttade fler fordon till dom och det var fullmakter som inte fungerade så det blev dubbelförsäkrat i flera fall. Känslan är att dom sitter med penna och block istället för datorer....
Varför vänta till augusti du har ju bara en månads uppsägningstid
 
Toppen