• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CBE DS 470 CA. Cartago, komplettera med dimmerfunktion

Wille2019

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Linköping
Vill komplettera belysningspunkter som inte är dimmrade på bilen.
Söker efter en vettig ritning till anslutning av belysning för det punkter som inte är utrustade med dimmer idag. Bilen det rör sig om är en Carthago E-Line I 58 -2018.
12 V elblocket är CBE DS470 ca 209763.
Jag har fått tag på på en dimmer modul CBE DLS 200 som borde gå att ansluta vid sidan av blocket.
Är det någon gjort något liknande?
Vad skulle jag kunna ansluta dimmer modulen?
Går alla strömbrytare ner till 12 V-blocket och sedan i upp till belysningspunkterna?
Tacksam för information!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Dimmermodulen ansluts mellan elblockets 12V för belysning och själva ljuspunkten. Sedan ansluter du strömbrytare till dimmerblocket. Elblocket har inget med dimning att göra.

Schemat i manualen för DLS-200 är ganska tydlig (tycker jag :)). Om du inte har den så har jag bifogat den. Som du kanske har märkt på de dimrade ljuspunkter som redan finns så skall strömbrytarna vara enpoliga och momentana.

MVH
Hans
 

Bilagor

  • 000158_01_Dimmer DLS-200.pdf
    1,2 MB · Visningar: 107

Wille2019

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Linköping
Tack för ditt svar. Just den information som du ger mig har jag.
Men vad är ute efter är information/ritning på 12 v blocket DS470 CA.
Vad jag förstår går strömbrytare ner till blocket och växlar på reläer för att sedan skicka ut 12 v till belysningspunkterna som är 12 v driva direkt. Det är dessa jag vill kunna reglera.
Fånga upp kablarna in i DLS 200 och därifrån ut till belysningspunkterna.
Har försökt få denna information men hittar den inte på nätet och CBE svarar inte.
Ritning på DS470 CA.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Nej, strömbrytarna går inte ner till blocket. Det verkar gå 12v matning till olika distributionslister i bilen (sitter en bakom manöverpanelöen t.ex.) och därifrån till de strömbrytare som inte går via dimmers. Har inte kollat i detalj, men det är så det verkar vara gjort. Det finns två belysningskretsar:säkring 8 och 9

CBE svarar aldrig på en fråga om ett elblock de har gjort specifikt för en speciell tillverkare. I ditt (och mitt) fall Carthago. "CA" i elblocket namn säger att det är "Carthago special". Man behöver gå till Carthago. Min erfarenhet av det är att det 1.) tar evig tid innan de svarar. 2.) De är ganska okunniga om hur deras elsystem fungerar. (För mig gällde det hur 12V till kylskåpet var kopplat)

Bifogar ett schema som jag faktiskt lyckades få från Carthago som kanske kan hjälpa. Titta på "connection 24"

MVH
Hans
 

Bilagor

  • CBE_DS470CA.pdf
    163,3 KB · Visningar: 140

Wille2019

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Linköping
Åter igen tack! Får kolla din ide eller fakta. Du verkar vara påläst. Tror du eller någon annan att det är möjligt att fånga upp "tåtarna" och använda en dimmer modul.
Eller ska man försöka fånga upp matningarna till objekten. Verkar svår eftersom en hel del är väl inbyggda.
Eller ska man lägga ner?
Någon som gjort det?
Har hört mig för hos olika Carthago verkstäder och får inget rakt svar. Bevisligen med olika nivåer eftersom jag i veckan fick info om att allt går och vänder i 12 V blocket. Det är ingen lätt bransch detta. Varför kräver vi inte kompletta underlag när vi köper dyra bilar?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ja, kablaget i bilen är ju inte direkt lättåtkomligt :(
När jag fick min bil levererad frågade jag specifikt efter schema på elen. Blankt nej! Fick nästan känslan att inte ens verkstäderna har så lätt att komma över dokumentation från tillverkaren.

Jag skulle i ditt ställe leta reda på den strömbrytare som driver de ljuspunkter jag vill ha dimning på. Till den strömbrytaren går ju en 12V-matning och en ledare som går vidare till ljuspunkterna. Försök hitta ett bra ställe att sätta DLS-200:an. Byt brytaren mot en momentanbrytare. Skarva 12V-kabeln. Skarva den ledare som går till ljuspunkterna. Dra sedan dessa två och ytterligare två ledare som skall gå till brytaren till DLS:en. Tyvärr inte trivialt att hitta bra "vägar" för nya förbindningar bakom alla paneler och väggar. Du behöver kanske gå omvägar för att det skall vara möjligt.

Fast det är kanske lättare att använda en dimmer hopbyggd med brytaren. T.ex. Twilight dimmer, LED - Båtsystem :)

Du kan ju ha i bakhuvudet att på fabrik drar de det mesta av kablaget innan väggar och tak är på plats. De jobbade "utifrån" så att säga. Jag har sett fabriksmonterade DLS-enheter sitta på de mest oåtkomliga ställen.

Över huvud taget är jag inte speciellt imponerad av hur elsystemet är byggt. Själv skulle jag undvika att lägga 230V och 12V i samma kabelkanaler. Ingen fara så länge allt är helt, men litet "osnyggt" tycker jag nog att det är. Likaså huvudbrytaren vid batterierna som inte alls bryter all 12V. Är 230V anslutet så får hela systemet 12V matning från batteriladdaren. I min värld skall alla laddare sitta mellan huvudbrytare och batteri så att brytaren verkligen kopplar bort ALLA 12V-förbrukare.

Lycka till!

MVH
Hans
 

Wille2019

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Linköping
Tack igen Hans!
Det är intressant att du tar upp dessa punkter. Blev själv väldigt ställd när slog av huvudströmmen senast i veckan. Det lyste ju fortfarande??
Man har verkligen inte tänkt til HELA vägen. Det kanske är billigt men,men.
Jag har kliat mig i huvudet mycket runt detta. Ska jag dra om kablar osv. Ser omständigt ut.
Återigen tack för all information. Hittar du ngt bra hör gärna av dig.

Tack!
Ulf
 
Toppen