• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingplatser översvämmade i Tyskland och Nederländerna

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
1343048B-8A2A-4601-82A0-E69BD2F65FF2.jpeg

Har hittat en tysk sida under uppbyggnad, som ger aktuell information direkt riktad till campare och som ger situationsrapport från campingplatserna i de aktuella områdena.

En av de största stormkatastroferna under de senaste decennierna orsakade allvarliga skador, särskilt i Nordrhein-Westfalen och Rheinland-Pfalz. Semesterregioner med campingplatser som antingen redan har förstörts eller kämpar med betydande skador.

Campingplatserna i områdena mot Belgien och Holland har i allmänhet stängts. Det gäller framför allt i regionerna Waxweiler och Oberweis i Eifelkreis Bitburg-Prüm. Området norr om Mosel upp till det drabbade området heter Eifel.

Här är campingplatserna som är speciellt utsatta och hårt drabbade:

Tommy
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
verkar vara väldigt omfattande ! undrar om det går att åka genom Moseldalen överhuvudtaget i Höst ? nu utfärdar de ny varning för mera regn ? det är ju svårt och överblicka ?
Ja det kan man nog göra men det är sig nog inte likt. Läste lite noggrannare på några av de uppräknade campingarna och såg att de har öppnat upp igen.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Ja det kan man nog göra men det är sig nog inte likt. Läste lite noggrannare på några av de uppräknade campingarna och såg att de har öppnat upp igen.

Bettan o Bertil och till övriga som undrar om och har planer på Mosel från mitten av august och framåt i höst;

Vi har för avsikt att anlända till ställplatsen i Minheim (13 km söder om Bernkastel-Kues) på söndag den 15/8 (om vi får plats där - annars blir det på någon närliggande ställplats) och lovar att vi ska komma med en rapport senast nån/några dagar efter ankomst. Vi vill gärna prata med några av våra vänner som är vinodlare där först för att få lite ”inside information” om läget på andra platser än just sträckan mellan Graach (2 km norr om Bernkastel-Kues) och Neumagen-Dhron, som ligger 6 km söder om Minheim.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
På ställplatsen i Enkirch har man under de senaste dagarna kunnat iaktta en hel del röjningsarbete, bl a man har samlat ihop en stor hög med saker som följt med vattnet och nu ligger vid träddungen, körytorna har blivit sopade och jag tyckte mig se att dom klippte gräset för någon dag sedan
eller var det någon form av markbearbetning för att dränera bort vattnet, jag vet inte säkert
men fortfarande är det inga husbilar på grönytorna, kanske är det så att dom fortfarande är täckta av slam eller vågar folk inte köra ut på dom med risk för att köra fast
på den hårdgjorda ytan står det en och annan husbil dagligen och man kan se viss trafik upp till tömningsplatsen som tydligen är öppen och används
 
Senast ändrad:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
nu i kväll har en husbil parkerat på gräsytorna på ställplatsen i Enkirch
ska bli intressant att se om den kan ta sig därifrån eller sjunker ned så det behövs hjälp för att ta sig loss
https://www.mosel-webcams.de/enkirch-webcam/
husbilen är synlig på webbkamera 2 och 6, i övrigt är gräsytorna tomma men några få husbilar står på de hårdgjorda ytorna där festtältet brukar vara uppställt på hösten
 
Senast ändrad:

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
nu i kväll har en husbil parkerat på gräsytorna på ställplatsen i Ernst
ska bli intressant att se om den kan ta sig därifrån eller sjunker ned så det behövs hjälp för att ta sig loss
https://www.mosel-webcams.de/enkirch-webcam/
husbilen är synlig på webbkamera 2 och 6, i övrigt är gräsytorna tomma men några få husbilar står på de hårdgjorda ytorna där festtältet brukar vara uppställt på hösten

Hur jag än gör så hittar jag ingen kamera i Ernst !?
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
förlåt, skrivfel av mig, det ska vara den populära ställplatsen i Enkirch vilket också länken går till
har ändrat tidigare inlägg nu från Ernst till Enkirch
 
Toppen