• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camping Key Europe-Varför ?

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Hej,
Förstår inte vad mervärdet består av att tvingas att teckna ett Camping Key Europa om man kommer till Camping. Speciellt när jag bara är intresserad av en ställplats.

Jmfr med att ta in på Hotel, inte behövs det ett "Hotel kort" för att boka ett rum, så vad är meningen ?
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Kom sent igår kväll till Orsa Camping och utan kortet fick jag inte boka ställplats.Så jag köpte camping kortet...tunnt kan tyckas, men det var sent.

Mervärdet består i att SCR får mer intäkter och vi kunder är LURADE
 
F

F.d. 30553

Guest
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Hej
Fick svaret :försäkrings frågor, när jag ifråga satte detta!!
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Det finnes et annet kort, CCI som er godtatt over hele Europa og som også har forsikring i kortet. Det er bare i Danmark og Sverige som kun godtar Camping Key. Jeg forstår ikke at man kan kreve et campingpass når det ellers er passfrihet. Det burde rekke med en legemitasjon.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Fick också det svaret, försäkring. Men vi alla har ju HB försäkring. Undrar vad det är för "fin" och nödvändig försäkring ?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Fick också det svaret, försäkring. Men vi alla har ju HB försäkring. Undrar vad det är för "fin" och nödvändig försäkring ?

Självklart inte nödvändig, det är en krystad förklaring till deras mycket märkliga finansieringsform för deras centralorganisation.

Andra, t.ex. Järnia, ICA, Elon, osv. för dem är det enklare att debitera sina kostnader till medlemmarna eftersom man bakar in det i de centrala gemensamma inköpen.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Gäller inte camping key europé kortet på all campingar i Europa? Måste man också ha internationellt campingkort?
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
941
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Kan vara bra att ha ett CCI-kort då det ibland kan ge rabatt på campingarna!
Med vänlig hälsning Birgittha
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Med campingkorten kan SCR kartlägga resenärerna och se resemönster och liknande. Om de har något mer bedrägligt syfte vet jag inte.

Johan K.
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Ställde frågan till en campingvärd varför krav att ha campingkort
Han svarade att det har med försäkring att göra
Jag svarade att jag har min husbil försäkrad
Så du får väl försäkra Din verksamhet och betala som jag gjort
han fattade tydligen vinken och sade åk in

Så den bluffen genomskådade jag för flera år sedan

konstigt är att om man vill ordna en träff på camping så är det helt plötsligt lätt att slippa campingkort

Det vore bra om många kunde agera på liknande sätt

Undrar om det är skillnad på försäkring husbil -- husvagn
tänker då på ansvar om något händer inne på en kamping

Personligen är det ett ringa problem eftersom jag är allergisk mot campingar
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

CCI kortet har försäkring, även pass nummer och när passet utfärdat o hur länge giltig. Är nu på resa o campingarna gillar den även kan få rabatt på vissa ställen. Kortet är billigt 13.50 €.

Leif
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Lyfter tråden lite

Jag har Camping key europe via caravan club och även camping card international. ingen av dom campingar jag besökt har efterfrågat något av korten och när jag visat det så har dom tittat frågande på mig å bett om pass istället ? så jag ställer mig med frågande till vad det ska va bra för ?

Campingar besökta 2014
Astrid lindgrens värld (hade inget kort och efterfrågades inte)

2015
Åhus
Colera Sant miguel
någon camping på vägen söder om barcelona
Camping Vilamar benidorm
Camping Pal Mar Guardamar
Böda sand Öland

ingen har frågat efter korten så frågan är vart jag ska åka för att behöva dom?
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Åkte runt i Norge o Sverige en hel del i fjol och skulle haft problem om jag inte haft monopolkortet Camping Key Europe. Aldrig mer. Har också CCI kortet o det accepteras bäst söder om Sverige.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Kräver en camping att jag skall ha Camping key europe, så vänder jag och åker till ett camping som är en fri camping.

Tidningen Husvagn och camping ger ut en helt perfekt campingkatalog över alla fria campingplatser.

Undrar när alla dessa campingägare som är anslutna till Camping key europe, skall förstå hur grundlurade dom är.
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Camping Key Europe-Varför ?

Jag vill passa på igen att ge svar som finns i tidigare tråd jag varit aktiv i gällande campingkortet och SCR

Jag är anställd och jobbar på en camping som är ansluten till SCR någonstans i landet.

Jag får inte betalt av SCR eller information från SCR om vad jag skall skriva, utan jag använder enbart information som ni kan läsa öppet på scr.se, camping.se samt campingkey.com

Jag vill ge mina personliga tankar om kortet och medlemskapet i SCR, jag förstår att det är många som inte kommer hålla med mig och det respekterar jag.

Jag tänker börja med att berätta om vad kortet ger er som kunder och sedan vad det ger oss som företag.

Till er som kunder ger kortet en del rabatter samt en olycksfallsförsäkring som gäller i hela Europa samt Marocko och Turkiet. Den gäller för 2 vuxna samt 3 barn under 18 år och är utan självrisk och gäller när man är incheckad på en kommersiell anläggning som camping, hotell, vandrarhem m.m. Den gäller skador som inträffar på anläggningen.

Jag vet själv att många inte har någon egen privat olycksfallsförsäkring, kan vara att ni som är medlemmar i Husbilsklubben ligger över snittet gällande försäkring.

Försäkringen har även ett ansvarsskydd om man orsakar en skada eller liknande som man krävs på ett skadestånd för, så länge man själv inte är grovt vårdslös och inte redan har en privat sådan försäkring. Tex om du råkar backa in i grannens husbil och orsaka en skada och krävs på skadestånd motsvarande deras självrisk på försäkringen. Det är en punkt som hanteras ett antal gånger per sommar i receptionen.

Men majoriteten av våra gäster på campingarna har ingen privat försäkring utan tror att deras försäkring från jobbet eller skolan för barnen även gäller på semestern vilket den inte gör. Det brukar bli en chock under sommaren om något inträffar.

Försäkringen gäller alltså inte på skador på egendom t.ex. era husbilar

Det är det största argumentet för er att köpa kortet med de fördelar som finns på kortet, det finns en del dolda fördelar som jag tänker lyfta här nu.

Genom att vi är anslutna till SCR så är vi bundna till att sälja en viss andel kort/uppdateringar per säsong. Den andelen beräknas på antal stugor och campingtomter och om man har öppet året runt eller enbart för sin högsäsong.

Kortet i år kostar 150kr inkl moms, 120kr efter momsen är betalt till staten. Dessa pengar går då till SCR och finansierar hela organisation mer eller mindre.

Det trycks en campingkatalog där samtliga anslutna campingar är med samt en vägkarta som skickas ut till alla som har haft ett aktivt kort under året innan samt finns att hämtas i många turistbyråer och alla anslutna campingplatser. Denna informationen finns givetvis även samlad på camping.se om man vill slippa en katalog.

De dolda "fördelar" ni får för kostnaden av kortet är de krav som ställs på oss campingar och de fördelar vi får för att vara med.

En del av de krav som ställs på oss är årlig besiktning av lekplatser, årlig besiktning av elanläggningen samt årlig besiktning av brandskyddet.

Det ställs även krav på minimum av antal toaletter, duschar, sanitetsanläggningar och köksplatser som skall tillhandahållas vilket är baserat på antal platser.

Genom vårt medlemskap får vi också gemensamt som medlemmar lägre kostnader på inlösenavtal på kortköp, försäkringar och andra saker vi behöver, precis som ni som medlemmar i Husbilsklubben får genom ert medlemskap här. Ju fler man är desto bättre kan man förhandla.

Genom ett medlemskap blir vi anslutna till Visita och får ett kollektivavtal för våra anställda vilket garanterar schyssta löner för sommaren. Vi kan t.ex. inte göra som det skrivs om varje år att skicka hem personal på regniga dagar.

För många mindre anläggningar är det svårt att ta kostnaden för ett bokningssystem och en onlinebokning, då fler och fler förväntar sig att vi skall finnas bokningsbara på internet. Det kräver då oftast att ägarna själva skall sitta och bemanna telefonerna under hela lågsäsongen för att ta bokningar istället för att renovera och utveckla campingen.

SCR hjälper även oss medlemmar med bygglov, detaljplaner, juridisk hjälp mot kommunen, upphandlingar, allt sådant som tar tid från de som driver campingarna och den tiden som sparas går då att använda till reparationen, underhåll och utveckling av anläggningen.

En annan sak som hjälper oss under sommaren är det fysiska kortet som innehåller alla uppgifter vi behöver för att checka in er, namn, adress och telefonnummer. Epost är givetvis också trevligt. Detta får vi in i våra system genom att bara dra själva kortet. Detta gör att incheckningar faktiskt går snabbare och köer i receptionerna minskas något.

Alla dessa saker hjälper oss att leverera en bättre produkt till de som väljer att bo på våra campingar.

Men om vi då går tillbaka till själva kostnaden, så är det ni som är medlemmar i och med campingkortet som till stor del finansierar detta, vi företag betalar givetvis också en medlemsavgift.

Som det är idag betalar ni 150kr varav 120kr går till SCR/medlemsföretagen.

Skulle vi ta bort kostnaden för kortet så att ni slipper betala för det, så kommer medlemsföretagen själva få betala den totalsumma som kortet ger. Detta kommer givevis läggas på campingavgiften och ni får då ändå vara med och betala kostnaden.

Det som troligen då händer är att kortet försvinner och likaså försäkringen som ingår i detta.

Jag tycker personligen att kortet är en gammal kvarleva och att campingarna själva bör betala den summan till SCR, dock finns det en risk att många campingar väljer att inte gå med i SCR i framtiden då de ser en stor kostnad framför sig och är rädda för att höja priset.

De krav som SCR ställer på campingarna är med och utvecklar branschen och om medlemmarna blir färre finns det risker att försäkringskostnader och inköpsavtal fördyras vilket då också drabbar alla som besöker campingarna.

Vi är trots allt företag och syftet med företag är att minst kunna gå runt på att driva det, samt gärna göra en vinst för vidareinvestering och återbetalningar på lån m.m. för inköp av campingen en gång i tiden.

Skall kortet tas bort och kostnaden läggas hos företagarna så kräver detta att någon motionerar till årsstämman och får med sig majoriteten av medlemmarna.

Vill ni påverka som den klubb ni är och ni har det i era stadgar att ni skall vara en organisation som bedriver lobbyverksamhet så bör ni på en bra nivå prata med de anslutna campingarna.

Att storma ur en reception och skrika att vi suger ut er med tanke på campingkortet kommer aldrig hjälpa då det oftast står en anställd receptionist som är extraanställd.

Den receptionisten kommer tyvärr inte vara så benägen att hjälpa till vid en sådan behandling.

Tro mig, jag har själv varit extraanställd receptionist och fått flera utskällningar av några av er som är medlemmar pga just campingkortet, jag vet att det var medlemmar då jag såg er dekal bak på husbilen när de körde iväg. Vissa hävdade dessutom att de skulle skriva negativt om oss på detta forumet.

Det jag skulle rekommendera styrelsen att göra är att ta fram en liten pdf som ni kan skriva ut och ha med i bilen där ni sakligt förklarar er syn på campingkortet och hur medlemsföretaget i SCR kan påverka på stämman för att ta bort kortet och avgiften och att det vore lämpligt att kostnaden läggs på övernattningen istället, troligen skulle det innebära en prishöjning på 2-3kr/natt och plats för att få in kortavgiften per anläggning.

När ni då kommer in på en camping, får informationen att det krävs ett campingkort så lämna över informationen och säg vänligt att vi är inte intresserade av ett campingkort men tycker att ni borde läsa detta och tacka för er och åk vidare.

Att bete sig illa i receptionen mot någon som inte kan påverka och inte äger campingen kommer tyvärr aldrig hjälpa.

Hur vänligt inställda skulle ni själva vara om först blev utskällda för att sedan bli ombedda att ändra regelverket? Troligen inte så mycket.

Det är en VÄLDIGT låg andel dock som beter sig på det sättet, men det händer dock nästan dagligen under sommaren, och majoriteten är husbilsägare och många av dem har husbilsklubbens dekal på husbilen.

Att vi sedan är grundlurade kan jag inte hålla med föregående inlägg om, antingen tar vi kostnaden själv och debiterar er genom en generell prisjustering, eller så betalar ni campingkortet. Det är de två alternativen som finns bland campingföretagen.

Ni får gärna vara med och påverka företagen som jag skrev, jag tror det är många som är med på det. När ni har en stor träff nästa gång så skriv ihop ett bra dokument och samla in underskrifter av medlemmar och lämna över den till SCR.
 
Toppen