• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Calira svb 30 brytrelä Ctek

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Hej är lycklig ägare av kabe utrustad med solceller och. ctek 250s och smartpass.och har fått problem med brytrelät. efter att gjort en miss att recondat startbatteriet utan att koppla loss batteriet vilket orsakade att controllpanelens display fick bytas ut 6200 kr men nu ser allt ut att fungera utom ihopkoppling av start och bobatteri vid motorstart eller vid laddning 220 v. Jag konstaterar att allt som kyl trappa fungerar. vid motorstart och även larm om tv annten och även trappa åker in vid motorstart.
Och har en fråga om man kan koppla generator/startbatteri ström som går in i svb 30 direkt till smartpassen, jag har konstaterat att det inte kommer ström från kabel märkt 65 på bilaga 3. jag förstår att relät sitter mellan kabel 64 -65 i svb30 kan jag koppla in kabel 65 ihop med kabel 64. jag bifogar fyra bilagor som visar hur Calira svb 30 fungerar, men tyvärr så är jag inte kunnig på elinstallationer, När jag läser i instruktionen om ctek så separera smartpasse batterierna när motorn stannar, för ytterligare info så är ordinarie laddare inte i bruk, men alla anslutningar sitter kvar utom 220 anslutningen och en ctek M200 används vidd 220 laddning kopplat direkt på batteriet
sedan har jag koll på batteribanken nasa mätare. På detta forum finns ju mycket kunniga husbilsägare.
 

Bilagor

  • 1.inledng Calira.PDF
    403,7 KB · Visningar: 80
  • 2.Calira svb30 instruktionbok.PDF
    5,6 MB · Visningar: 136
  • 3.inkoppling cetek 250s och smartpass..PDF
    331,7 KB · Visningar: 59
  • 4.Calira uppgifter.PDF
    181,5 KB · Visningar: 45
  • Ctek.pdf
    66,1 KB · Visningar: 34
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Mulig jeg har et språkproblem her, men får ikke koplingsskjemat ditt til å stemme med teksten. I din beskrivning av innkoplingen av D250 stemmer de første punktene?, men denne: "50A säkring på bobatteri + till matning förbrukare, plint 66 på SVB30, flyttas från bobatteri + till Smartpass LOAD OUTPUT" Siden vi ikke vet den innvendige koplingen på SVB30 vil den bare få + fra startbatteri og ikke bobelsbatteri med din kopling, annet enn med bryterrele og det er kanskje ikke nok? Sammenkoplingen start og bodelsbatteri skjer nok ikke mellom de to 80A sikringene, er nok et annet rele inni SVB30 som sørger for sammenkoplingen når generatoren ikke lader. Slik er det på mange andre EBLer.
Den 50A sikringen som du har koplet til Smartpass ville jeg ikke brukt, bruk den ordinale koplingen for 50A sikringen. Som det står i Ctek brosjyren, er den utgangen til ikke kritiske forbrukere og du har tatt strømmen fra kritiske forbrukere med din kopling?

Jeg hadde koplet som dette skjema
ctek.png
Du må bryte kretsen når Ctek koples inn, hvis ikke kan du få "sirkelstrøm".
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Mulig jeg har et språkproblem her, men får ikke koplingsskjemat ditt til å stemme med teksten. I din beskrivning av innkoplingen av D250 stemmer de første punktene?, men denne: "50A säkring på bobatteri + till matning förbrukare, plint 66 på SVB30, flyttas från bobatteri + till Smartpass LOAD OUTPUT" Siden vi ikke vet den innvendige koplingen på SVB30 vil den bare få + fra startbatteri og ikke bobelsbatteri med din kopling, annet enn med bryterrele og det er kanskje ikke nok? Sammenkoplingen start og bodelsbatteri skjer nok ikke mellom de to 80A sikringene, er nok et annet rele inni SVB30 som sørger for sammenkoplingen når generatoren ikke lader. Slik er det på mange andre EBLer.
Den 50A sikringen som du har koplet til Smartpass ville jeg ikke brukt, bruk den ordinale koplingen for 50A sikringen. Som det står i Ctek brosjyren, er den utgangen til ikke kritiske forbrukere og du har tatt strømmen fra kritiske forbrukere med din kopling?

Jeg hadde koplet som dette skjema
Visa bilaga 205568
Du må bryte kretsen når Ctek koples inn, hvis ikke kan du få "sirkelstrøm".
Trådskaparen hade ett problem till. Det verkade som reläet i Calira inte fungerade. Men eftersom CTEK-sakerna innehåller en motsvarande funktion kan man koppla förbi reläet. Kopplingen blev så här tror jag och det skall fungera utan några strömmar som snurrar runt :)
IMG_0001.jpg
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Enligt mitt schema har har jag kopplat efter brytrelät till ingången på smartpass kabel 65 generatoringång och utgången går till bobatteriet brytningen sköter smartpassen om om jag skulle tappa spänning på startbatteriet. Sedan har jag tagit kabel 66 från bobatteriet med 50 ampers säkring från utgång smartpass med glödlampa som ger ström direkt till förbrukarna så strömmen från bobatteriet till förbrukade går igenom smartpassen, men jag har nog ett trasigt skiljerelä så jag har kopplat ihop kabel 65 med 64 på dennes plats. Och det fungerar,
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
I vedleggene beskrives det at releet kopler sammen, både når 230V laderen eller motorgeneratoren lader. Det kopler ikke sammen når ingen ting lader. De fleste EBL kopler bare sammen når bodelsbatteri og startbatteriet er fulladet eller nesten, når spenningen er forskjellig eller blir forskjellig kopler releet fra. Siden 50A sikringen er brutt og koplet til Smartpass er det ikke sikkert EBL får + fra bodelsbatteriet og EBL tror spenningsforskjellen mellom batteriene er så stor at den koppler ikke releet. Koples 64 og 65 sammen og ikke forbindelsen til starbatteriet brytes annet sted vil begge batterier utlades helt

Jeg tror hovedforbindelsen mellom 64 og 65 bare vil virke når enten 230V eller generator lader og forbindelsen mellom bodels og startbatteriet som vises i display går over et lite annet rele i SVB 30 (EBL) slik er det på flere EBLer og koples 64 og 65 blir feil?
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Enligt mitt schema har har jag kopplat efter brytrelät till ingången på smartpass kabel 65 generatoringång och utgången går till bobatteriet brytningen sköter smartpassen om om jag skulle tappa spänning på startbatteriet. Sedan har jag tagit kabel 66 från bobatteriet med 50 ampers säkring från utgång smartpass med glödlampa som ger ström direkt till förbrukarna så strömmen från bobatteriet till förbrukade går igenom smartpassen, men jag har nog ett trasigt skiljerelä så jag har kopplat ihop kabel 65 med 64 på dennes plats. Och det fungerar,
Du skriver at Smartpass bryter forbindelsen og i neste setning skriver du at du har tatt 50A sikringen bare ut fra Smartpass glødelampe, men den forbindelsen skriver du nettopp er brutt. 0 strøm til EBL. Ikke benytt glødelampen på Smartpass i det hele tatt er mitt tips.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Du skriver at Smartpass bryter forbindelsen og i neste setning skriver du at du har tatt 50A ut fra Smartpass glødelampe, men den forbindelsen er brutt. 0 strøm til EBL. Ikke benytt glødelampen på Smartpass i det hele tatt er mitt tips.
Smartpass bryter förbindelsen mellan startbatteri och bodelbatteri, inget annat. Det gör den baserat på spänningen från startbatteri/generator precis som de flesta sammankopplingsreläer. Skillnaden mellan de båda utgångarna (lampa + batteri) från Smartpass beskrivs i manualen sidan 83 (se bilden)
Funktionen i Smartpass med de två utgångarna är egentligen avsedd för båtar där man har kritiska (navigation, radio) och okritiska (belysning) förbrukare.

MVH
Hans
Skärmbild 2021-02-07 150719.jpg
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Smartpass bryter förbindelsen mellan startbatteri och bodelbatteri, inget annat. Det gör den baserat på spänningen från startbatteri/generator precis som de flesta sammankopplingsreläer. Skillnaden mellan de båda utgångarna (lampa + batteri) från Smartpass beskrivs i manualen sidan 83 (se bilden)
Funktionen i Smartpass med de två utgångarna är egentligen avsedd för båtar där man har kritiska (navigation, radio) och okritiska (belysning) förbrukare.

MVH
Hans
Visa bilaga 205575

Som det står under Løsning: Kritiske forbrukere koples direkte til batteriet. Jeg mistenker at funksjonen av bryterreleet er en kritisk funksjon og kan være grunnen til at ikke releet virker, uten lading. For øvrig når jeg koplet mitt system anså jeg alle forbrukere som kritiske :) og benyttet ikke lyspæren i det hele tatt og "laget" dermed ikke grunner til problemer. :) og det fungert topp. Husk også at Ctek er ikke et system som er beregnet for våre bobilers elsystem som allerede har bryterfunksjonen mellom start og bodelsbatteri. Det kan være store utfordringer med å kople en Ctek inn i elsytemet..
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Som det står under Løsning: Kritiske forbrukere koples direkte til batteriet. Jeg mistenker at funksjonen av bryterreleet er en kritisk funksjon og kan være grunnen til at ikke releet virker, uten lading. For øvrig når jeg koplet mitt system anså jeg alle forbrukere som kritiske :) og benyttet ikke lyspæren i det hele tatt og "laget" dermed ikke grunner til problemer. :) og det fungert topp. Husk også at Ctek er ikke et system som er beregnet for våre bobilers elsystem som allerede har bryterfunksjonen mellom start og bodelsbatteri. Det kan være store utfordringer med å kople en Ctek inn i elsytemet..
Det schemat och beskrivningen har jag fått av Ctek Vikmanshyttan och det har fungrat till belåtenhet.
Men jag skulle lika gärna sätta tillbaka kabel 66 med 50 ah säkring till batteri, gör säkert ingen skillnad med laddningen.
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Smartpass bryter förbindelsen mellan startbatteri och bodelbatteri, inget annat. Det gör den baserat på spänningen från startbatteri/generator precis som de flesta sammankopplingsreläer. Skillnaden mellan de båda utgångarna (lampa + batteri) från Smartpass beskrivs i manualen sidan 83 (se bilden)
Funktionen i Smartpass med de två utgångarna är egentligen avsedd för båtar där man har kritiska (navigation, radio) och okritiska (belysning) förbrukare.

MVH
Hans
Visa bilaga 205575
Hej Hans det kan väl vara bra att ha 66 från ctek när man kör och har 12 volt drift
På kylskåp. En annan fråga, pratade med verkstaden om signal till brytrelä så skall man från december 2008 börjat med D- calira tdigare hadde man relä som vände till + men de säger att man på min bil skall mäta - signal eller jordsignal när motorn går hur mäter man det jag mäter 12,5 volt när den står still och 0.3 volt
Vid motorgång vad menar dom med - signal?
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Hej Hans det kan väl vara bra att ha 66 från ctek när man kör och har 12 volt drift
På kylskåp. En annan fråga, pratade med verkstaden om signal till brytrelä så skall man från december 2008 börjat med D- calira tdigare hadde man relä som vände till + men de säger att man på min bil skall mäta - signal eller jordsignal när motorn går hur mäter man det jag mäter 12,5 volt när den står still och 0.3 volt
Vid motorgång vad menar dom med - signal?
jag menar mätning på E kontakt stift 3.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Det tror jeg du gjør lurt i. Og om koplingen din da blir som om du tok av 64 på SVO30 og koplet den på Smartpass inn og Smartpass ut koples på 64 på SVO30. Som på skjemaet i min første post. Noe mer trenger man ikke gjøre for å få det til å fungere.
+
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hej Hans det kan väl vara bra att ha 66 från ctek när man kör och har 12 volt drift
På kylskåp. En annan fråga, pratade med verkstaden om signal till brytrelä så skall man från december 2008 börjat med D- calira tdigare hadde man relä som vände till + men de säger att man på min bil skall mäta - signal eller jordsignal när motorn går hur mäter man det jag mäter 12,5 volt när den står still och 0.3 volt
Vid motorgång vad menar dom med - signal?
Det dom menar med D- är just att spänningen sjunker från ca 12V till ca 0 V (ok, 0.3 då :) ) Man signalerar alltså till diverse elektronik med en signal som faller i spänning när motorn startar. Namnet "D-" är litet missvisande eftersom det ju inte är någon negativ spänning (en negativ flank).

På motsvarande sätt är det med "D+" när man har en sådan. Den stiger från ca 0V till ca 12V när motorn startar (positiv flank) och utnyttjas alltså för att signalera motorstart.

När det gäller brytfunktioner i CTEK D250 och Smartpass så finns det två sådana. Dels den som bryter förbindelsen mellan bilbatteri och bodelsbatteri. Den funktionen har alltså precis samma funktion som det vanliga sammankopplingsreläet i husbilar.

Dels den funktionen som bryter bort okritiska förbrukare vid låg spänning på bodelsbatteriet. Okritiska förbrukare är utgången med lampan. Den är egentligen inget man måste använda men eftersom den sitter där och är avsäkrad med 50A så kan den ju få sitta kvar. Det som är kopplat till den utgången kommer att få ett underspänningsskydd. Det vill säga, om bodelbatteriet blir dåligt så kommer de förbrukarna att bli spänningslösa. Men sköter man sitt bodelsbatteri kommer detta aldrig att hända.

MVH
Hans
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Trådskaparen hade ett problem till. Det verkade som reläet i Calira inte fungerade. Men eftersom CTEK-sakerna innehåller en motsvarande funktion kan man koppla förbi reläet. Kopplingen blev så här tror jag och det skall fungera utan några strömmar som snurrar runt :)
Visa bilaga 205571
När jag står still utan laddning från generator eller230 v och solen lyser med sin frånvaro så finns ingen koppling från batteri till förbrukare endast genom smartpass så bästa är någ att lägga tillbaka kabeln med 50 ah säkring till bo batteriet, om inte strömmen gå från batteri via smartpassen till förbrukarna?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Utgången från Smartpass, den med lampan, är väl kopplad till Caliran ingång 66? Är spänningen från bobatteriet ok så skall den utgången ha nästan samma spänning som bobatteriet. Är bobatteriet dåligt så kan lamputgången vara bortkopplad. Men egentligen behöver du inte använda lamputgången. Ingång 66 kan mycket väl kopplas direkt till bodelsbatteriet. Dvs. 50A-säkringen på bobatteriet kopplas till ingång 66 på Caliran och lamputgången på Smartpass tar du bort helt.

Som Installationsschema 5 i CTEK-manualen. Med Calira ingång 66 kopplad till bobatteriet.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Utenom å kople sammen D250 og Smartpass og jorde dem og kople på solcellen. Tas 64 av SVB30 og ledningen som tas av koples på Smartpass inn og Smartpass ut koples på 64 på SVB30, alt annet er originalt.
 
Toppen