• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

C1 körkort ekonomi

F

F.d. 29989

Guest
Tänkte delge intresserade vad mitt C1 körkort kostade.
Jag har gått via körskola, Tibble Trafikskola i Täby där jag fick litteratur inkl "Tungboken".
Pluggade teorin hemma och gjorde kk-frågor via STR portalen/dator.
Det räckte med en körlektion tycke körskoleinstuktören Peter, därefter uppkörning.
Har för övrigt funkat mycket bra med Tibble körskola/Peter.

Här är kostnaderna för dom olika momenten:
Läkar & synundersökining 1.150:
Körkortstillstånd 220:-
Teori (kunskaps) prov 325:-
Körprov 800:-
Fotografering 80:-
Körskola, 1st körlektion + lastbil vid körprov 3.300:-
Körkorttillverkning 150:-
Summa 6.025:-

Det som är obligatoriskt kostar 1.575:-. Läkare och körskola går väl att påverka lite ner och mycket upp beroende på förutsättningar.

Jag har tagit det ganska lungt, läste teorin under semestern i somras,
prov mm nu under hösten och godkänd uppkörning 23 okt = C1 kortet klart.
Mvh Philip
 

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Sv: C1 körkort ekonomi

Varför har du tagit detta om du har Personbil klass 2? Körkort före 1996 har du?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: C1 körkort ekonomi

Det skal lite til før en mister retten til å kjøre PB-II over 3500kg på B-kort, litt tung høyre fot - spesiellt i 30 - 50 soner ;) og retten er vekk.
 

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Sv: C1 körkort ekonomi

Förstår vad du menar Knut. Har själv inte tänkt på det. Mitt körkort har alla bokstäver.
55 Kjelle.
 
F

F.d. 55221

Guest
Sv: C1 körkort ekonomi

Hej Kjelle. Måske for at den Tyske polise ikke godkender det PB-II over 3500kg

Erik dk
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: C1 körkort ekonomi

Hej Kjelle. Måske for at den Tyske polise ikke godkender det PB-II over 3500kg

Erik dk

Czuba, varför envisas du med att fortsätta att sprida denna felaktiga information?

Det finns ett kommissionsbeslut på att alla länder inom unionen skall acceptera varandras körkort - inklusive eventuella undantagsregler: Utomlands med husbilen?
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: C1 körkort ekonomi

Varför har du tagit detta om du har Personbil klass 2? Körkort före 1996 har du?

Köpte HB 2011 då med visshet från HB-handlare "har du körkort före -96 är det lungt.
Det var det inte! Via HBK fick jag koll på att så inte var fallet då jag haft kk indraget.
Så därför har skaffat C1.
Här är anledningarna, med risk för att visa vilken hemsk människa jag är som kört för fort.
Jag körde 185km/tim sommaren 1996 på nybyggda motorvägen vid Vimmerby.
Polisen i helikoptern hörde jag via polisradion "Gråbil bil kör xxx km, nu saktar han in, han måste hört oss". Det var riktigt spännande! Tyvärr missde jag en avfart på motorvägen, då hade jag "missat" plock-MC:n, man undrar om dom avbrutigt kontrollen för att fiska upp mig, tveksamt. Förselesen gav 5 mån indraget kk. Jag kom precis från Tyskland den sommaren och E4:an kändes då som en 60 mil lång parkering. -94 körde jag Nice-Hamburg, 185 mil på 11 tim i körtid. Runt 2000 körde jag 101 km på Essingeleden, 31km för mycket, krimarna vägrade pruta, kostade 1 mån. Hade lite otur då dom fick ett "krim-larm" precis när boten var utskriven, Hade larmet kommit 2 min tidigare hade dom säkert skippat mig, det går 20 på dussinet som kör 101 km på Essingeleden. Hur jag misstänker att dom var krimmare? dom hade handeldvapen vid fotanklarna dolda under långbyxorna.
Mvh Philip
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: C1 körkort ekonomi

Czuba, varför envisas du med att fortsätta att sprida denna felaktiga information?

Det finns ett kommissionsbeslut på att alla länder inom unionen skall acceptera varandras körkort - inklusive eventuella undantagsregler: Utomlands med husbilen?

Kanske för att Czuba s hemvist är Danmark o där gäller inte det svenska undantaget.
Oavsett vad så har jag tröttnat på att släpa runt på en massa papper så just nu läser jag in C 1 behörighet. Och jag hoppas fixa detta i vinter Mutans trafik skola i Falkenberg har en Husbil som övningsbil. :)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: C1 körkort ekonomi

Såvitt vi känner till är även Danmark medlem i EU, så då ska kommissionens beslut (och därmed även den svenska övergångsregeln) gälla även där.

Dessutom står det i den inledande texten "Text av betydelse för EES", vilket innebär att även EES-länder bör följa beslutet.
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: C1 körkort ekonomi

Kanske för att Czuba s hemvist är Danmark o där gäller inte det svenska undantaget.
Oavsett vad så har jag tröttnat på att släpa runt på en massa papper så just nu läser jag in C 1 behörighet. Och jag hoppas fixa detta i vinter Mutans trafik skola i Falkenberg har en Husbil som övningsbil. :)

Helt rätt Kaj.P, oavsett min kk-status B-kort/PB-2>3,5 ton så hade jag tagit C1 kortet ändå. Vi kör och kommer att köra mycket i Europa så det är skönt att ha "ryggen helt fri" med körkortsbehörigheten. Jag tog BE för drygt tio år sen så det har inte varit så farligt mycket att läsa in B-delen (huvuddelen av teoriprovet/C1 ligger på B). Med hjälp av HBK/lenmar och noynoy? kunde jag anpassa C1-teorin och skala bort "onödiga" C-frågor till ett minimum. Säkerhetsgenomgången och körprovet C1 var inte och ska inte vara något problem för B-korts-innehavare. Lycka till med C1-utbildningen. Mvh Philip.
 
F

F.d. 19233

Guest
Sv: C1 körkort ekonomi

Jag blev avråd utav dom trafikskolorna jag kontakta angående C1.
Det är i princip samma sak att ta ett vanligt C-kort.
Sagt och gjort, det tog mig totalt 4 veckor att ta ett C-kort och jag hade aldrig suttit i en lastbil tidigare.
Teoriböcker fick jag låna och en körlektion blev det.
Totalt gick mitt C-kort på 8000:- inkl allt såsom läkarundersökning och körkortstillstånd!
Teoriprovet var till största delen B-frågor, jag blev faktiskt förvånad över hur simpelt det var.
Och säkerhetskontrollen är inga svårigheter heller, man får tom ha med sig en "kom ihåg lista".

Det kanske ska tilläggas att jag kör väldigt mycket transportbil. Den rutinen hjälpte mig antagligen en hel del!
 
Senast redigerad av en moderator:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: C1 körkort ekonomi

Grattis till er som tagit C1--C av olika anledningar...

Min undran är...finns det någon som blivit stoppat inom EU eller Norden som har fått problem med polisen med sitt körkort taget före 1996 med gällande undantag för PB 2 ??
Har läst en del trådar med mycket tyckande hit och dit men ingen som klivit fram och sagt att de haft problem ute på vägarna.

Skulle vara intressant med ett verkligt chase.

citat från Körkortsportalen:
"Körkortslagstiftningen inom Europa tillämpar ofta en princip som kallas ”grandfather rights” (farfarsrättigheter). Det innebär att gamla regler kan fortsätta att gälla för den som redan har ett körkort när nya regler införs. En sådan rättighet förutsätter en övergångsbestämmelse och gäller normalt bara så länge körkortet är giltigt. "

Utomlands med husbilen?

PB 2
"En B-behörighet, som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3 500 kg. Men om körkortet har blivit ogiltigt och sedan utfärdas på nytt efter den 1 juli 1996 gäller inte denna rättighet. Du måste då ta behörighet C1 eller C för att få köra bilar med högre totalvikt än 3 500 kg."

Hade själv en fortkörning (1mån indragning) var inte 100% säker på tidpunkten.
Mailade frågan till Transportstyrelsen...fick svar inom 1 timme. -94 :)

Tur att man är farfar och har rättighet att köra 3,5 ton ++;)
 
Toppen