• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Byte startbatteri Euramobil Integra 2002

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
Efter vintern är mitt startbatteri slut. Öppnar huven och hittar batteriet längst in på höger sida och det är svårt att komma åt. Nu vänder jag mig till er som har en
Integrerad Euramobil med en fråga. HUR BYTER NI ERT STARTBATTERI? Vad behöver det lossas på? Tacksam för alla råd.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har en Integra 01:a & jag skulle tro att det ser samma ut i båda dessa årsmodeller.
Så här gör jag när jag tar ur startbatteriet.
  1. Lossa + på batteriet.
  2. Lossa - på batteriet.
  3. Lossa lossa de 2 skruvarna somm håller fast batteriet.
  4. Lyft ur & byt batteriet.
Återmontera i omvänd ordning.

Jag har ett 110 Ah:batteri så det är lite tungt att lyfta ut /in med tanke på hur det sitter, men med lite envishet & j...ar anamma så går det.
 

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
Jag har en Integra 01:a & jag skulle tro att det ser samma ut i båda dessa årsmodeller.
Så här gör jag när jag tar ur startbatteriet.
  1. Lossa + på batteriet.
  2. Lossa - på batteriet.
  3. Lossa lossa de 2 skruvarna somm håller fast batteriet.
  4. Lyft ur & byt batteriet.
Återmontera i omvänd ordning.

Jag har ett 110 Ah:batteri så det är lite tungt att lyfta ut /in med tanke på hur det sitter, men med lite envishet & j...ar anamma så går det.
Hej och tack för ditt svar. Hur kommer du in till +-polen för att lossa denna? Det är så j-a trångt och man ser ingenting.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag lossade minuskabeln & de 2 skruvarna med sina fästen som håller batteriet. Lyfte sedan upp batteriet i framkant & drog ut det så mycket att jag kunde känna mig fram till muttern på kabelskon. Pillade på hylsan & lossade muttern. Jag använde liten spärrnyckel & 13 mm hylsa.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Har en kompis som har en Dethleffs -98 helintegrerad . Han var tvungen att ta ut batteriet inneifrån genom att plocka bort front panelen . Det var ett hjäkla svärande o liv hur de kan placera ett startbatteri så långt in !!
Leffe
 

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
Jag lossade minuskabeln & de 2 skruvarna med sina fästen som håller batteriet. Lyfte sedan upp batteriet i framkant & drog ut det så mycket att jag kunde känna mig fram till muttern på kabelskon. Pillade på hylsan & lossade muttern. Jag använde liten spärrnyckel & 13 mm hylsa.
Hej. Det tycks sitta en säkringsdosa på minuspolen. HUR fick du loss den?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Säkringsdosa på minuspolen? Det är inte så att du förväxlat polerna? Man säkrar aldrig av minus, bara plus. I min HB sitter säkringarna vid batteriet på pluspolen & dom är anslutna med en ringkabelsko. Mitt batteri sitter på vänster sida sett framifrån, minuspolen längst in närmast torpedväggen & pluspolen längst ut mot fronten. Om du inte ser polmärkningarna på batteriet så gå efter färgen på batterikablarna. Det bör ara rött på plus & svart på minus men det vet du väl redan, det är bara jag som är övertydlig. Om du är osäker så kan du väl ta en bild lägga in eller om du plåtar med en mobiltelefon så kan du MMS:a bilden till mig. 0705692774. Du får gärna ringa mig om du vill.
 

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
Fel av mig. Menade pluspolen och den sitter längst in mot torpedväggen, som du så riktigt skrev. Om och när jag bytt batteri så enl. vad jag läst skall man vänta 30 min innan man kan försöka att starta motorn och se om allt är ok. Stämmer detta?
 

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
Benssan du skall ha ett stort tack för hjälpen för nu sitter batteriet på plats med hjälp av en stark granne. Problemet var ju att få batteriet över en karosskant och sedan dra ut d:eek:. Då kunde man (min starke granne) lossa +-polen och lyfta ut batteriet. Tack för ditt intresse. Jag ringer senare.
 
Toppen