• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Byte reflektor Hymer BC 544

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Reflektorn/insatsen till vänster helljus är rostig med försämrat ljusutbyte (enligt Bilprovningen). Någon i klubben som bytt själv..? Insatsen + frakt går loss på nästan 5 000 SEK så jag tänkte försöka byta själv.
Från utsidan anar man en handfull skruvar som döljs av en metallring Mellan plasten och glaset, se bild), troligen monterad med antingen ett klick-fäste eller vriden på plats med bajonettfattning. Går inte att se vilket. Tror att insatsen sitter med dessa skruvar. Flera skruvar (tre, långa, se bild) är det också på insidan, men jag anar att de har med ljusinställningen att göra. Syns också några hopnitade infästningar, men hoppas vid högra makter att det inte är dessa som ska tas bort och nitas om. Då blir det verkstad... Det är som så ofta på helintegrerat, grymt trångt i motorrummet. Blodvite väntas.

Tacksam för alla råd och tips, gärna från någon som bytt själv (eller vet vad verkstadsjobbet kostar)
 

Bilagor

  • vä helljus.jpg
    vä helljus.jpg
    389,1 KB · Visningar: 51
  • vänster helljus.jpg
    vänster helljus.jpg
    190,1 KB · Visningar: 48

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Reflektorn/insatsen till vänster helljus är rostig med försämrat ljusutbyte (enligt Bilprovningen). Någon i klubben som bytt själv..? Insatsen + frakt går loss på nästan 5 000 SEK så jag tänkte försöka byta själv.
Från utsidan anar man en handfull skruvar som döljs av en metallring Mellan plasten och glaset, se bild), troligen monterad med antingen ett klick-fäste eller vriden på plats med bajonettfattning. Går inte att se vilket. Tror att insatsen sitter med dessa skruvar. Flera skruvar (tre, långa, se bild) är det också på insidan, men jag anar att de har med ljusinställningen att göra. Syns också några hopnitade infästningar, men hoppas vid högra makter att det inte är dessa som ska tas bort och nitas om. Då blir det verkstad... Det är som så ofta på helintegrerat, grymt trångt i motorrummet. Blodvite väntas.

Tacksam för alla råd och tips, gärna från någon som bytt själv (eller vet vad verkstadsjobbet kostar)
Kommer du åt ställskruvarna för att ställa in ljuset kan du slå dessa in mot bilen,dom sitter bara klämda i plastfästen som du kan återanvända. se till att lägga fett på ställskruvarna innan du slår dom tillbaks. Behåll inställningen av ställskruvarna så du kan mäta dom nya och göra en grovinställning av ljuset innan montering av dom nya.Anders
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Kommer du åt ställskruvarna för att ställa in ljuset kan du slå dessa in mot bilen,dom sitter bara klämda i plastfästen som du kan återanvända. se till att lägga fett på ställskruvarna innan du slår dom tillbaks. Behåll inställningen av ställskruvarna så du kan mäta dom nya och göra en grovinställning av ljuset innan montering av dom nya.Anders
Tack för tips!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Sök på youtube.
Det är nog flera olika bilmärken som har samma strålkastare som din bil.

Sök på din bil. Då brukar det gå att se vilka bilar som strålkastaren passar till.
Med lite tur funkar det.
Då är det lättare att söka på youtube.

Sen ett tips: Ta många kort när du mekar.
Man glömmer lätt i stridens hetta.

Åke
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sök på youtube.
Det är nog flera olika bilmärken som har samma strålkastare som din bil.

Sök på din bil. Då brukar det gå att se vilka bilar som strålkastaren passar till.
Med lite tur funkar det.
Då är det lättare att söka på youtube.

Sen ett tips: Ta många kort när du mekar.
Man glömmer lätt i stridens hetta.

Åke
Tack, jag kollar Youtube!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er standard lykter, byttet begge sider på min Flair 2008 model, kjøpte nye fra et bolag i Wien da de var langt billigere enn andre. Lyktene kommer opprinnelig fra Hella, men som vanlig borger er det prisene direkte fra Hella langt over alle andre. Lyktene var opprinnelig laget for busser.

For egen innstilling av frontlys, parker omlag 5 meter fra en vegg på et flatt område og marker høyde og retning for sentrum av lykten på veggen (tape opp et ark med en tydelig prikk). Fjernlys justeres med sentrum på lyset på prikken. Nærlys justeres med knekken på lysbilde knapt 5 cm rett under prikken. Litt høyere og besiktningen vil klage, litt lavere og du vil klage :D

Denne måten å justere lyset på var det normale for 60 år siden, før optiske kontrollenheter ble vanlig i bruk.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Det er standard lykter, byttet begge sider på min Flair 2008 model, kjøpte nye fra et bolag i Wien da de var langt billigere enn andre. Lyktene kommer opprinnelig fra Hella, men som vanlig borger er det prisene direkte fra Hella langt over alle andre. Lyktene var opprinnelig laget for busser.

For egen innstilling av frontlys, parker omlag 5 meter fra en vegg på et flatt område og marker høyde og retning for sentrum av lykten på veggen (tape opp et ark med en tydelig prikk). Fjernlys justeres med sentrum på lyset på prikken. Nærlys justeres med knekken på lysbilde knapt 5 cm rett under prikken. Litt høyere og besiktningen vil klage, litt lavere og du vil klage :D

Denne måten å justere lyset på var det normale for 60 år siden, før optiske kontrollenheter ble vanlig i bruk.
Kommer du ihåg vilken firma i Wien. KGKnutson i Sverige kan inte få fram, säger att hella slutat tillverka.
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sök på youtube.
Det är nog flera olika bilmärken som har samma strålkastare som din bil.

Sök på din bil. Då brukar det gå att se vilka bilar som strålkastaren passar till.
Med lite tur funkar det.
Då är det lättare att söka på youtube.

Sen ett tips: Ta många kort när du mekar.
Man glömmer lätt i stridens hetta.

Åke
Hej igen. Nu har jag ägnat flera timmar åt att söka på Youtube, har kramat ur allt av mina språkkunskaper på engelska och tyska, men hittar ingenstans instruktioner hur man byter hela ljusinsatsen. Suck. Anar ett svindyrt verkstadsbesök, får väl försöka få ett fast pris på jobbet. Men har dom pillat på strålkastarna på en Hymer B544 årsm 2004, så vet dom ju hur hemskt och trångt det är.
 
Toppen