• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Byte av fog

Tigern

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
44936
Medlemskap
2027
Har en Euramobil Terrestra TA 650 VB. Fogen mellan taket och underdelen har börjat glipa och behöver göras om. Vad för typ av massa är lämpligast? Den är ca 15mm bred.
Var först inne på butyl tex bostik 1590
Men frågan är om den är lämplig då hela fogen blir ”synlig”?

IMG_4591.webp

Har en Euramobil Terrestra TA 650 VB. Fogen mellan taket och underdelen har börjat glipa och behöver göras om. Vad för typ av massa är lämpligast? Den är ca 15mm bred.
Var först inne på butyl tex bostik 1590
Men frågan är om den är lämplig då hela fogen blir ”synlig”?

Visa bilaga 244141
Tec 7 är en bra fogmassa, finns som vit.

Mvh / Roland

Jag googlade lite...det finns vit butyl. Ska du bara lägga på tätning utifrån, eller ska takdelen fram lyftas o helt tätas om? Jag hittade den här videon..men det är avsett för tätning där det också används t ex skruvar.

Finns t ex här, men går att hitta betydligt billigare också.

Dekalin Dekaseal 1512 Vit / Svart | GetCamping.se Dekalin Dekaseal 1512 Tätningsmassa

Bostik är kanske också bra? Men metall ? Finns ju grå.
Butyltätmassa speciellt avsedd för att täta fogar i plåt - Butyl Mastic 1590 | Bostik Sweden Butyltätmassa speciellt avsedd för att täta fogar i plåt - Butyl Mastic 1590 | Bostik Sweden

Sen finns ju också Sika.

Senast ändrad:
Jag byggde en campervan av en gul ford transit, ochanvände då sikaflex vilket jag tycker är helt outstanding, och den produkten gulnar ju inte heller. Jag tätade med den och monterade kederlist med och lite allt möjligt. Köp !
Mvh Örjan

Jag byggde en campervan av en gul ford transit, ochanvände då sikaflex vilket jag tycker är helt outstanding, och den produkten gulnar ju inte heller. Jag tätade med den och monterade kederlist med och lite allt möjligt. Köp !
Mvh Örjan
Nu är det ju så att Sikaflex är ett varumärke och inte en produkt. De har flera produkter till olika ändamål. Att köra deras limprodukter till t.ex. en taklucka är ej att rekommendera.

TS har fortfarande inte beskrivit om det ska limmas eller enbart tätas, vilket är avgörande för vilken produkt som skall användas.

Aha ja precis jag använde sikaflex554,det vadärför jag ville rekommendera den ,då den är bra för både tätning och attlimma stora saker med mvhÖrjan

Jodå...inlägg 5...där skrev jag redan Sika. Och ställde just en fråga om mera upplysningar kring vad som egentligen ska göras.

Här kan man läsa.......
Sikaflex 554 Lim Vit/Svart | GetCamping.se Sikaflex 554 Lim Vit/Svart

Senast ändrad:
Tanken var att bara göra om fogen utan att separera delarna. Över och underdel är av samma material (plast/glasfiber).

Den måste nästan vara vit, annars kommer det sticka ut som ett tydligt streck

Jag lutar åt betyl pga elastiska egenskaper och att den inte verkar ha något med ihopsättningen av delarna att göra utan mer tätande/estetisk

Se till att du använder en massa som uttryckligen har god beständighet mot solens UV-strålar! Annars måste du göra om jobbet efter några år.

Tillbaka
Toppen