• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av fjädrar

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Det är nog inte bara helintegrerade husbilar som är låga i fram utan även halvintegrerade
Undrar om det räcker med att byta till nya fjädrar eller måste man köpa förstärkta fjädrar till en halvintegrerad husbil?
Har en Fiat Ducato från 2003 halvintegrerad
Hittade fjädrar från Lesjöfors som passar till bilen men det står inget om de är förstärkta eller inte
 

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Dohini Däck Växjö monterar och har olika fjädrar från Lesjöfors som höjer olika från bil till bil.
Ta kontakt med Gert Ove han kan detta om vad du behöver för fjädrar till din bil.
Lycka till.
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Jag var i Växjö med min la strada o monterade starkare framfjädrar höjde 5 cm blev en helt annan bil.
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Hej det var länge sen jag bytte framfjädrar, har nästan glömt, men nu är bilen plan på plan mark, större fjädrinsväg, förut fick jag alltid kila fram, ja jag upplever det som bättre väghållning, har efter det monterat luftfjädring bak, som jag kan höja o sänka, det blev bra också.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Våran Ducato 2002 hade originalfjädrarna kvar efter 16år.
Det gick inte att få in handen mellan skärmkanten och däcket.
Den hade sunkig väghållning och jag fick palla under framhjulen var jag än stod.
Jag bytte till förstärkta lesjöfors fjädrar som inköptes på nätet.
Nu är det ca 7-8cm mellan däcket och skärmkanten och kilarna har använts 3ggr på 4veckor semester (Två av gångerna använde vi en kil).
Väghållningen är mycket bättre och vattnet i diskhon rinner bättre ner till tanken.
Det är lite struligt att byta själv då förstärkta fjädrarna behöver lite grövre verktyg när dom skall komprimeras
och att det är trångt att skruva bort benen från "tornen" inne i kupén. Men det går.

Jag kollade på nätet och jag kan inte heller se någon text om förstärkning.
Det finns dock 2st sorter med olika pris. Skall kolla om jag hittar info om mina som jag köpte.
Hittar inte någon info om dom tyvärr.

Lycka till. Du kommer att bli mycket nöjd med nya fjädrar.
 
Senast ändrad:
Toppen