• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Byta växellåda

Raveninthesky

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
31077
Medlemskap
2024
Vet någon om det funkar att byta 5 växlad låda mot 6 växlad på en Knaus/ Ducato 2003:a 2,3 jtd
Vi tycker att steget är för stort mellan 4:an och 5:an och tänkte att man kunde få en växel till som det är på senare modeller
Vi är helt nya på hulsbilsfronten och har inget att jämföra med ;) :)
 

matlen

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Luleå
HBK-Nr
24220
Medlemskap
2024
Det går nog att dreva om lådan. Lät göra det på min Dethleff 2006 med 2,8 jtd. 5: drevet byttes mot ett som gjorde att varven ökade med 300 v/min.
Monterade även en KCR och totalt blev den mycket trevligare att köra och orkade mer i backar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, att byta låda till en sexväxlad är nog nästan omöjligt om man inte har kunskap att, och kan bygga om och ändra allt som gör att motor, låda, chassi och drivaxlar passar och hänger samman. Kostnaden för något sådant gör att man i princip måste kunna göra en sådan sak själv, men ändå inte många som ens skulle orka börja med sådant.
Så den korta varianten av frågan. Det passar inte alls.

Men som malten skrev ovan så finns det ett flertal utväxlingar till din låda.
I tidigare generationer av lådor så fick man fixa till femmans växel för den blev utsliten, men din låda av tredje generationen brukar funka bra och håller. Men det är ofta lite problem i alla fall i de lite tyngre bilarna att femman är för högt växlad.
Det är en rätt liten operation att byta utväxling och kan göras bakom lådans sidokåpa med lådan på plats. Eftersom inget mer brukar vara slitet så räcker det oftast att köpa två drev för några tusenlappar, och om man kan, bara en timmes jobb även om man gör det själv.
Man har ju då endast femman som högsta växel och får avgöra var man vill hamna i fråga om utväxling kontra styrka så det känns rätt.
Även ett motortrim brukar vara väldigt vanligt till din motor. Det finns flera varianter men handlar i princip bara om att koppla in en liten elbox på en befintlig sladd i bilen och då få minst tjugo hk. mer i motorn och ibland så får man även lite bättre bränsleekonomi.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen