• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta startbatteri - hur får jag bort bygeln?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hej! Jag måste byta startbatteri i min plåtis som är byggd på Citroën Jumper II (2009).
Jag tror att placering och utförande av utrymme för startbatteri är gemensamt för alla tre syskonen (Fiat Ducato, Pegeuot Boxer, Citroën Jumper).
När jag har plockat bort plastlucka och plåtlucka återstår en bygel mitt över batteriet.
Första delen av den sitter fastlåst med en mutter. Tar jag bort den får jag loss övre delen av bygeln (den som pressar ner batteriet.
Men hur gör jag med den undre delen? (Bild bifogas). Jag är förmodligen dum i huvudet, men jag fattar inte hur jag får dän den.
Någon som kan förklara?

Jag är också tacksam för tips på ett bra och inte allt för dyrt batteri.

Hans-Göran
IMG_20201018_114913.jpgIMG_20201018_114838.jpg
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Den är inte fast på något sätt, det går bara inte att lyfta den...

jag tänkte att om den bleken som staget sitter under går att knacka åt sidan och ta bort men om bilen är Fiat så har jag för mig att det gick trycka ner och flytta staget åt sida så mycket att ena änden går att lyfta upp
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Skall inte spärrarna som sitter i vars sin ände av bygeln tryckas bort från batteriet (utåt åt vänster resp. höger som dina bilder är tagna) för att frilägga själva bygeln som är inklämd under dom? Den ena (vänster i din bild) bygeln ser ju ut att ha skumplast bakom sig för att den skall vara litet fjädrande.

MVH
Hans
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Som du sa Sacce i inlägget #8. Missade att läsa hela din text. Du förklarade bättre med mindre text o utan bild. :)

Kan det vara så att på vänster sidan (röda ringen) så skall bygeln lite mot dej enl lilla gula pilen.
På bygeln i det området ser det ut som om det finns en del repor i den stora pilens riktning.

Testa med att trycka ner bygeln lite och för den mot dej tills den går ner så att plasten kommer upp i
det fyrkantiga hålet i bygeln.
För sedan bygeln till vänster så att högra delen på bygeln går fritt från hållaren och du kan vika upp den
och sedan ta loss vänstra delen på bygeln från hållaren.

batteribygeltony.jpg
 
Senast ändrad:

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Testa med att trycka ner bygeln lite och för den mot dej tills den går ner så att plasten kommer upp i
det fyrkantiga hålet i bygeln.
För sedan bygeln till vänster så att högra delen på bygeln går fritt från hållaren och du kan vika upp den
och sedan ta loss vänstra delen på bygeln från hållaren.
Skall testa senare i veckan. Tack för tipset! (Jag återkommer med resultat ifall någon annan vid ett senare tillfälle har samma problem).
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Jag tackar alla som har engagerat sig i mitt lilla problem. Lösningen var enkel, och visas i videon som Dethleffskvalite länkade. Det är bara att skjuta in bygeln på ena sidan så går den att lyfta upp på andra sidan.

Det blev ett 100Ah (830 CCA) batteri från Varta. Nu funkar bilen som den skall.
 
Toppen