• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta glödstift Fiat Ducato 2,5 TD 1991

Huspåhjul.

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
29268
Medlemskap
2024
Hej , jag undrar om man kan byta glödstift på en Fiat Ducato 2,5 td 1991 själv. Läste någonstans att man måste lämna in till någon firma som skakar loss dem med maskin som drar samtidigt.
Mvh Matti.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej i Ducatofilmen byter man spridare och inte glödstift, för i de flesta motorerna -95 till -02 sitter det bara ett kallstartsglödstift i insugningsröret.
Ett flamglödstift tror jag, det både glöder och sprutar uppvärmd diesel i insugningsröret.
Osäker på skillnader på olika utgåvor och år på alla Fiat/Iveco dieslar tyvärr.

M.v.h. JANKRO.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Tror du skrivit i fel inlägg

Kan man inte radera sitt inlägg längre ?
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej i Ducatofilmen byter man spridare och inte glödstift, för i de flesta motorerna -95 till -02 sitter det bara ett kallstartsglödstift i insugningsröret.
Ett flamglödstift tror jag, det både glöder och sprutar uppvärmd diesel i insugningsröret.
Osäker på skillnader på olika utgåvor och år på alla Fiat/Iveco dieslar tyvärr.

M.v.h. JANKRO.

Det är ett glödstift och ett dieselmunstycke, och när dieseln sprutar på glödstiftet börjar dieseln verkligen brinna i insugningsröret och det suger
motorn i sig, så den får färdig? varm blandning att starta på.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, vet du om det är samma i generation ett som -91'an som började tråden, eller sitter det fyra i toppen.

:confused: JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kan man inte radera sitt inlägg längre ?
Nej inte som jag vet i alla fall. det går ju att ändra hur mycket som helst i ett dygn. Men tar man bort all text och trycker på spara så blir det protest, och om man kunde helt sudda ut hela inlägget utan spår så kan ju sammanhanget bli jättetokigt, när andra inte ens ser att det fattas inlägg mellan de andra. Man kan ju som tur är klippa ut all text och flytta till annan/rätt tråd och bara lägga in en liten ursäkt om fibblet för att kunna spara "ändringen".
Kanske någon ansvarig har klarare svar än jag........

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Hej,kan jag flika In här.
Min Fiat 2,5 td1990, glöder bara om utetempen ligger på nollan eller under,är det riktigt. Mvh Gusta.
 
Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Fiat ( Iveco ) 2.5 TD motorerna före mitten av 90-talet har inga glödstift, de har en " eldkastare " i insuget som ger extra värme när yttertempen är för låg.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Fiat ( Iveco ) 2.5 TD motorerna före mitten av 90-talet har inga glödstift, de har en " eldkastare " i insuget som ger extra värme när yttertempen är för låg.
Även gen. 2 med mekanisk insprutning från -95 och ända uppåt -02 i vissa fall.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fiat ( Iveco ) 2.5 TD motorerna före mitten av 90-talet har inga glödstift, de har en " eldkastare " i insuget som ger extra värme när yttertempen är för låg.

Stämmer det? Typ 290 2,5 TD har väl glödstift, flammstartanordningen kom väl på typ 230 95-?
 
Senast ändrad:
Toppen