• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta gasol på Byggmax

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, för några veckor sedan var jag inne på Byggmax och bytte ut min PC10 gasoltub mot en fylld förseglad till ett vettigt pris. Stoppade in tuben i bilen och åkte hem.
När jag kom hem så skulle jag ställa in den i husbilens gasokoffert och tittade på utgångsdatum för att veta om det fanns god marginal om jag ev. skulle hamna på påfyllningsställen de närmaste gångerna.
Hupp, tuben var utgången för nästan 1,5 år sedan.
Normalt kanske jag bara skulle ha svurit lite över leverantören och ställt den i husbilen, men eftersom man ev. kanske hamnar i ett läge så den måste fyllas nästa gång, och de som fyller gasol direkt i tub är noga med datum så tillbaka till Byggmax gick färden.
Träffade samma kille och förklarade lite grinigt att jag fick en utgången tub på gränsen till olaglig i vissa situationer och ofyllbar hos seriösa fyllare.
Jaha sa han bara och gick ut till gasolförådet tog en ny tub åt mig och stoppade in den utgångna bland de övriga igen.
Men den där skall du väl inte ge åt någon annan den är ju utgången, sa jag.
Neeej, jag skall ringa till våra fyllare och prata med dem sa han.
Ibland tror man på folk och ibland inte...... Jag törs nog sätta en liten peng på att inget alls hände varken med samtal eller med den gamla tuben, utan den stog klar för leverans till nästa kund.
Troligen visste han inte längre ens vilken tub han hade fått tillbaka av mig och andra i personalen visste absolut inget om vilken tub som var utgången eller ens att det fanns en.
Jag är inte moralens väktare men att ge utgångna tuber till kunder är inte seriöst antingen felet är Byggmax eller de som fyller åt Byggmax.
Att ställa tillbaka den utgångna tuben i förrådet är absolut inte seriöst av Byggmax även om det var fyllarna som felat från början.

Så kolla datum vid byte av tub... kanske lite extra noga hos Byggmax. Jag brukar nog alltid kolla in datumet när jag får en utbytestub, och det är klart att när man för en gångs skull inte kollar datum så får man en utgången rackare.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
har varit för liknande...en del tittar på årsdatum när man fyller på en del inte...hade en som var utgången men han fyllde på ändå...nu gäller dom nya visst 10 år...
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Ibland när man vill byta en flaska med utgången årsdatum vill dom ha betalt för ny besiktning och provtryckning ca 250 skr
En del menar på att det ingår i fyllningen som jag tycker verkar logiskt, för vem skall annars stå för den kostnaden oavsett var flaskan befinner sig bilen deras lager el depån
Någon med koll
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Det verkar ju väldigt oseriöst.
Har sett med egna ögon då en gasolförsäljare varit och bytt flaskor vid en automatstation och då kan man ju undra. Kan det vara så att vissa märken typ Aga bara tar tillbaka sina egna utgående flaskor utan kostnad
En husbilssäljare på vår hemort har sålt gasol hela sommaren för 250 kr utan att ens kolla på flaskan
Märkligt men det är väl fritt att ta betalt som man vill
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det gjorde jag också på Rusta & utan att betala för omprovning. Den som expidierade mig var en ung flicka på 17-18 år som säkerligen inte visste bättre om ens någon på varuhuset visste något, så är det säkert på Byggmax & andra varuhus också.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det höga priset för att byta en gasolflaska i Sverige, jämfört med i andra länder, beror på att vi använder förhållandevis lite gasol i Sverige.

Därigenom blir det färre flaksbyten under perioden mellan två revisioner (kanske ett byte/år), vilket gör att revisionskostnaden (som givetvis är inkluderad i bytespriset) måste slås ut på ett litet antal byten.

Pålle
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag ber om ursäkt för mitt inlägg som inte har så precist att göra med trådens ämne ... kanske ändå lite...gasol, utgångsdatum.
Vad skulle Ni göra om man vid nyinstallation av Alugas med ytrre påfyllning får, efter utfört arbete, certifikat på Alugas flaskan daterad Juli 2017. Att man inte har frågat innan påbörjat arbete om jag accepterar 2 år gammal flaska? Nytt certifikat ska ju utfärdas 2027.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, trots strul ibland så är det ju rätt lätt att byta ut en utgången tub nu för tiden. Om det var viktigt för ekonomin så skulle säkert koll av datum vid inlämning alltid ske. Troligen så finns det väl en del av summan av varje byte som går till de relativt få tuber som är utgångna.
Det är kanske de som tar betalt för utgångna tuber som bluffar åt sig lite extra, eller kanske säljer så billigt att de behöver extra just för utgångna tuber, men då är det väl bara att tacka för sig och åka därifrån kanske.
Det har ju i alla fall blivit bättre med olika fabrikat och många som hanterar gasol.
Förr när AGA var ensamma och man i princip bara kunde byta tub på utvalda bensinstationer som då bestämde priset utan konkurrens.
Priset var högt, och verkade vara så enl. hörsägen att man fick betala för kontroll av tuben varje gång man bytte ut den.
Vilket i så fall betyder att bensinmacken/AGA, med en tub som roterade några gånger per år fick betalt för kontroll av tuben kanske tjugo till trettio gånger innan kontroll behövde ske.
Det är väl egentligen bara priset på tubbyte uppe i norra Sverige under vintersemestrar som kanske borde kunna sänkas "lite" :rolleyes:.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
------- flaskan daterad Juli 2017. Att man inte har frågat innan påbörjat arbete om jag accepterar 2 år gammal flaska? Nytt certifikat ska ju utfärdas 2027.
--------------------
Det är väl tyvärr lite samma som jag missade vid bytet av min vanliga tub. Bara att mata in i huvudet att verkligen kolla datum varje gång innan betalning.
Det blir ju annorlunda med din fasta tub visserligen. Den är ju din och sitter där den sitter.
Om du sett det innan så är det ju bara att protestera och begära en nytillverkad tub.... eller att helt enkelt få rabatt för en gammal vara som firman säkert vill bli av med. Det är väl lite som att köpa billig mat i butiken med kort utgångsdatum till reducerat pris.
Samma gäller ju också gasolslangar med datummärkning. Man ser ofta slangar hos handlare som har flera år gammal datummärkning som de säljer utan dåligt samvete.

För att inte tala om favoritämnet kamremmar, som påstås behöver bytas efter fyra år av vissa återförsäljare även om bilen knappt har använts.
Om det vore så viktigt så borde kamremmar ha tillverkningsdatum så man inte får en gammal hyllvärmare som kanske är äldre än remmen som sitter i bilen och är utdömd.
Men nu kom jag ifrån ämnet :p.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Kostade 14eu för 11kg flaska på campingen i spanien bara att byta det åkte runt lastbilar med gas min är orange det beror vilket företag som säljer. Det blir nästan billigare än bensin och diesel och eftersom elen i spanien är något dyrare på pappret så är det många som väljer gasolvärme framför el. Faktiskt i spanien är det ingen fördel med en dieselvärmare ekonomiskt vilket jag funderat på innan jag öppnade räknaren i windows.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hej igen, trots strul ibland så är det ju rätt lätt att byta ut en utgången tub nu för tiden. Om det var viktigt för ekonomin så skulle säkert koll av datum vid inlämning alltid ske. Troligen så finns det väl en del av summan av varje byte som går till de relativt få tuber som är utgångna.
Det är kanske de som tar betalt för utgångna tuber som bluffar åt sig lite extra, eller kanske säljer så billigt att de behöver extra just för utgångna tuber, men då är det väl bara att tacka för sig och åka därifrån kanske.
Det har ju i alla fall blivit bättre med olika fabrikat och många som hanterar gasol.
Förr när AGA var ensamma och man i princip bara kunde byta tub på utvalda bensinstationer som då bestämde priset utan konkurrens.
Priset var högt, och verkade vara så enl. hörsägen att man fick betala för kontroll av tuben varje gång man bytte ut den.
Vilket i så fall betyder att bensinmacken/AGA, med en tub som roterade några gånger per år fick betalt för kontroll av tuben kanske tjugo till trettio gånger innan kontroll behövde ske.
Det är väl egentligen bara priset på tubbyte uppe i norra Sverige under vintersemestrar som kanske borde kunna sänkas "lite" :rolleyes:.

M.v.h. JANKRO.
Du syftar på macken i Abisko kanske :) :(
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
--------------------
Det är väl tyvärr lite samma som jag missade vid bytet av min vanliga tub. Bara att mata in i huvudet att verkligen kolla datum varje gång innan betalning.
Det blir ju annorlunda med din fasta tub visserligen. Den är ju din och sitter där den sitter.
Om du sett det innan så är det ju bara att protestera och begära en nytillverkad tub.... eller att helt enkelt få rabatt för en gammal vara som firman säkert vill bli av med. Det är väl lite som att köpa billig mat i butiken med kort utgångsdatum till reducerat pris.
Samma gäller ju också gasolslangar med datummärkning. Man ser ofta slangar hos handlare som har flera år gammal datummärkning som de säljer utan dåligt samvete.

För att inte tala om favoritämnet kamremmar, som påstås behöver bytas efter fyra år av vissa återförsäljare även om bilen knappt har använts.
Om det vore så viktigt så borde kamremmar ha tillverkningsdatum så man inte får en gammal hyllvärmare som kanske är äldre än remmen som sitter i bilen och är utdömd.
Men nu kom jag ifrån ämnet :p.

M.v.h. JANKRO.
Kamaxelremmar precis som det mesta idag är märkt med tillverkningsdatum dock kanske inte alltid i klartext utan sk tillverkningsnummer(batch) som även brukar innefatta vart den är tillverkad detta i syfte att kunna spåra detaljen.

Som en parentes så märker man idag saker mer och mer med laser och då med en ytterst liten "bild" i syfte att ingen annan än tillverkaren ska se den detta då man vill undvika pirattillverkning.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Vad händer med remmar (där det finns sådana) med utgånget eller kort datum? Jag har svårt att tro att man håller koll på dessa & plockar bort dom från hyllorna, precis som med gasolflaskorna tidigare i tråden.
Centrallagren borde ha koll men såklart inte den lokala mekverkstan, på större företag brukar man skrota ut allt som legat förlänge och inte har något behov eller någon som betalar för det då det kostar att ha saker på lagret.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Om nu kamaxelremmars ålder är så viktig, varför förpackas & lagras dom inte för att motstå åldring? I bästa fall får man idag en rem som ligger i en kartong & ibland en med en kartongremsa runt & även utan någonting.
http://www.mvif.se/pdf/avsnitt/220_01.pdf
Bra fråga men en sak som åldrar gummi är värme och ingen förpackning kan fixa det.

Kan som kuriosa nämna att jag har en 244 från 78 som har originalremmen fortfarande, bilen har gått runt 15000 :) Alforna jag har säger 6-8000 mil och 4-5 år en ny Volvo ända upp till 24000 mil så beroende på hur man konstruerar(tex remmens bredd/längd kamaxel lyft och duration, lyftarnas konstruktion samt ventilfjädrarna) så kan sakerna hålla mycket länge.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Ja, det har du rätt i, jag skrev ju förpackas & lagras. När jag lagrar mina däck mellan säsongerna så tvättar jag av & smörjer in dom med glycerin samt lägger dom i svarta påsar & kallt.
Aha, dum fråga kanske men glycerin vet jag inget om nada, tänker spränga och hjärtmedicin eller är jag ute och cyklar helt?

Vad gör glycerinet?
 
Toppen