• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Byta från dränkpump till tryckvattenpump?

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2026
Hej.
Jag har en LMC husbil tillverkad 2008.

Har en Twin dränkpump med backventil I den. Skulle gärna ha en tryckvattenpump istället för att kunna använda bättre kranar mm.

Går det att sätta in en pump med samma tryck och gärna bättre flöde? Plats för en tryckvattenpump finns.

Håller grejorna då eller ökar det risken för att få läkage i systemet?

Någon som vet?

Med tryckvattenpump antar jag att du menar en pump som känner av undertryck på utflödessidan när en kran öppnas och därmed startar upp. Det torde ju inte vara något problem då det är vanligt i båtar men komplettera med en tryckutjämnare efter pumpen. Det är i stort sett en plastburk för några hundralappar. Alternativet är ju en extern pump som startarupp med de kranar du har. Det finns ju en uppsjö av "kvalitetskranar" med mikrobrytare för campers. Högre tryck kräver dock styvare ledningar då de vanliga genomskinliga flexar dvs är för mjuka. Men det torde inte vålla något problem att byta ut dessa ifall du inte redan har de typiska röda och blå till färgen.

Hej.
Jag har en LMC husbil tillverkad 2008.

Har en Twin dränkpump med backventil I den. Skulle gärna ha en tryckvattenpump istället för att kunna använda bättre kranar mm.

Går det att sätta in en pump med samma tryck och gärna bättre flöde? Plats för en tryckvattenpump finns.

Håller grejorna då eller ökar det risken för att få läkage i systemet?

Någon som vet?
Om plus och minus är förväxlade på din pump kommer flödet vara lägre.
Det kan vara värt att testa och vända på polariteten till pumpen innan du byter ut pumpen. Kolla även om grovsilen på botten av pumpen sitter som den ska, påverkar också flödet.

Om plus och minus är förväxlade på din pump kommer flödet vara lägre.
Det kan vara värt att testa och vända på polariteten till pumpen innan du byter ut pumpen. Kolla även om grovsilen på botten av pumpen sitter som den ska, påverkar också flödet.
Både solar och polaritet är kollade. Tack för tipset ändå
:)

Med tryckvattenpump antar jag att du menar en pump som känner av undertryck på utflödessidan när en kran öppnas och därmed startar upp. Det torde ju inte vara något problem då det är vanligt i båtar men komplettera med en tryckutjämnare efter pumpen. Det är i stort sett en plastburk för några hundralappar. Alternativet är ju en extern pump som startarupp med de kranar du har. Det finns ju en uppsjö av "kvalitetskranar" med mikrobrytare för campers. Högre tryck kräver dock styvare ledningar då de vanliga genomskinliga flexar dvs är för mjuka. Men det torde inte vålla något problem att byta ut dessa ifall du inte redan har de typiska röda och blå till färgen.
Får kolla vilka slangar jag har...

Jag köpte en sån här pump från amazon fungerar bra men jag fick skruva många varv på en skruv för att ställa in trycket den slog ifrån på. Sen låter den en del när den går men fungerar perfekt. De har ett antal pumpar i olika strolekar i samma serie.
När jag köpte bilen följde det med flera dränkpumpar och den som satt i var dubbel. Jag monterade den här som jag satt utanför tanken och original var den typen också så experimentet med dränkpumpar var inte bra, man fick använda strömbrytaren manuellt och när man var på toaletten så kunde man glömma den i på läge och då blir den inte gammal vilket förre ägare inte fattat eftersom jag har en påse med flera pumpar liggande.
1762861955882.webp

På vilket sätt har du kollat? Du måste testa genom att byta polaritet eftersom färgerna inte alltid stämmer. Min går på rätt håll, och därmed högst tryck, när brun är kopplad till blå och tvärtom.
Kollat genom att pumpen har märkningen vilka färger som är + och - mätt med voltmeter för att utröna polariteten

Själv tillhör jag dem som tycker att dränkpump är bättre än tryckpump, under förutsättning att dränkpumpen klarar av att leverera önskat tryck. Om man inte har en tyst remdriven tryckvattenpump, som jag inte vet om de fortfarande tillverkas, så är min erfarenhet att tryckpumpen låter mer än dränkpumpen. Dessutom brukar tryckpumpen gå för att pumpa upp trycket i tryckutjämnaren. Min uppfattning är att risken för läckage ökar med en tryckpump, speciellt om man glömt stänga av den när man lämnar bilen. Nackdelen med en dränkpump kan vara att den ofta inte håller lika länge som en tryckpump och därför behöver bytas oftare.

Nu tycker vi ju, som tur är, lite olika i frågan om valet av pump.

Själv tillhör jag dem som tycker att dränkpump är bättre än tryckpump, under förutsättning att dränkpumpen klarar av att leverera önskat tryck. Om man inte har en tyst remdriven tryckvattenpump, som jag inte vet om de fortfarande tillverkas, så är min erfarenhet att tryckpumpen låter mer än dränkpumpen. Dessutom brukar tryckpumpen gå för att pumpa upp trycket i tryckutjämnaren. Min uppfattning är att risken för läckage ökar med en tryckpump, speciellt om man glömt stänga av den när man lämnar bilen. Nackdelen med en dränkpump kan vara att den ofta inte håller lika länge som en tryckpump och därför behöver bytas oftare.

Nu tycker vi ju, som tur är, lite olika i frågan om valet av pump.
Som du säger. Båda typerna har sina fördelar och nackdelar

Jag brännde en dränkpump i husvagnen, kranen var stängd men mikrobrytaren på.
Detta kan inte hända med en tryckpump.

Detta blir samtidigt ett tips till er som har dränkpump, var noga med att stänga kranen inte bara till vattenflödet upphör.

Jag brännde en dränkpump i husvagnen, kranen var stängd men mikrobrytaren på.
Detta kan inte hända med en tryckpump.

Detta blir samtidigt ett tips till er som har dränkpump, var noga med att stänga kranen inte bara till vattenflödet upphör.
Tänkte slippa dessa trilskande micro brytare med att ev byta till tryckpump. Micro brytare i badrumskranen slår ej på pumpen men kranen är annars hel. går ev att nytt brytare men är en del pyssel me det

Allt som har något ord smart med i namnet undviker jag en pump är en pump om den av någon anledning ska vara smart och har synpunkter och sånt då går det bort, och man har ju sett vad som händer med smarta saker - de blir dementa!
Fördelen med en tryckpump som hjälpt mej är att om man har en läcka även om den är liten så startar pumpen med jämna mellanrum. Ett filter gick sönder i santa pola hela mattan blev blöt men bytte en bit slang jag fick av de vänliga arbetarna där.
Jag hörde ju hur pumpen gick fast allt var avstängt. Jo min pump kostade 323kr inte smart ingen app. Man kan tvätta händerna utan mobil helt fantastiskt.

Tillbaka
Toppen