• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta försäkring

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Jag hade kontakt med mitt försäkringsbolag (If) i ett annat ärende när han
frågade varför jag inte hade min husbil försäkrad hos dem, trots att hus,
bilar, skotrar mm var försäkrade hos dem.

När jag köpte nuvarande husbilen, var Länsförsäkringar det billigaste
alternativet, trots 20% rabatt hos If.
Nu var premien för helår sänkt till ca 4.500 kr från att ha kosta över 8.000
för ett par år sedan!

Eftersom jag har bilen avställd kunde jag därmed byta försäkringsbolag
omedelbart utan att invänta huvudförfallodagen, berättade
försäkringstjänstemannen.

När bilen är avställt är det inte krav på försäkring, därför är det bara att
säga upp den gamla (garageförsäkringen) och teckna ny försäkring hos det
nya försäkringsbolaget.

Den erfarenheten var ny för mig, kanske någon annan har nytta av denna
kunskap?
 
Senast ändrad:
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Byta försäkring

Hade IF fick inbrott två gånger när de stal först vinterdäcken efter 14 dagar sommardäcken, när jag skulle betala min försäkring fick jag en ökning med 1300 kr frågade vad det betydde svaret jag fick var att du har utnytjat självrisken och det tar alla bolag ut. Sa bara att er skall inte jag ha då blev svaret det är upp till dig. Ringde till mitt gamla bolag länsförsäkringar och förklarade allt han trodde att jag skojade med honom, han hade aldrig hört något sådant.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Byta försäkring

Vi hade tänkt att kolla försäkring hos Motormännen. Där vi hade våran försäkring tidigare tillsammans med Codan. Men tyvärr så hade dom inte blivet färdigt med husbils försäkringar ännu. Sedan dom avslutat sitt samanarbete. så man få se till nästa år.
Har idag en kostnad av 6178:- självrisk på 1500:- på glasbyte, Har någon en bättre försäkring med tanke på glas självrisken. hos Codan
Mvh
Skoogis
 
Senast ändrad:
F

F.d. 27838

Guest
Sv: Byta försäkring

Själv så kommer jag aldrig att ha mad IF att göra. En bekant till mig fick sin personbil stulen och den återfanns aldrig, då sa IF att bilen var utrustad med immobilizer och att den därmed ej går att stjäla. Min vän står där i dag helt utan både bil och ersättning. Detta var med på Plus i vintras. Tänk inte bara på låga premier. Mvh Matte
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Byta försäkring

Alla försäkringsbolag gör nog sina misstag. Jag har bara goda erfarenheter från If,
dels ett par egna småskador (glasögon), dels sådant jag erfarit från släktingar och
vänner.

Man väljer sitt bolag utifrån en mix av ekonomi och förtroende. Jag tror också att ju
fler försäkringar i samma bolag, ju större är chansen till ett bra bemötande.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Byta försäkring

tyvärr finns det många amatörer som reglerar skador och dom verkar jämt fördelade över bolagen. Ta aldrig ett nej för ett nej direkt det finns många gånger en framkomlig väg när du haft en skada som du tycker du har rätt till ersättning för. Fördelen att vara helkund är bara för försäkringsbolagen då slipper kunder få info från andra bolag och är lyckligt ovetande att gräset ibland är grönare någon annanstans.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Byta försäkring

:yes::yes::yes::yes: Hej på Er alla Husbilsägare.

Jag har förhandlat med CODAN Försäkringar om en ny HELFÖRSÄKRING för våran Husbil "KABE".

Resultatet blev Följande:
Helförsäkring innehållande: Trafikförsäkring Självrisk 0 kr,
Egendomsförsäkring:
Brand självrisk 1000 kr,
Glas Självrisk 1500 kr,
200 kr vid reparation,
Räddning Självrisk 1500 kr,
Räddskydd Självrisk 20% lägst 1000 kr Maxersättning 200000 kr,
Stöld Självrisk 1500 kr,
Maskinskada Självrisk 2000 kr " 10år eller 15000 mil"
Reseavbrott 300:-/dygn i max 4 veckor
Självrisk vid: Kollision, Singelolycka, Skadegörelse och Vattenskada (max 20.000 kr) 3000 kr.
Djurkollision Självrisk 0kr
Vägassistians Självrisk 0 kr Ersätter 3st bärgningar/assistianset / år inom 1 timme i SVERIGE och inom 6 timmar utomlands

Nyvärde på HUSBILEN i detta fall: 700000 kr "detta avgör storleken på premien,
(lägre nypris = lägre premie och högre nypris högre pemie).

PREMIEN blev: 3.115:- / år + Skatt = 263:-
TOTALT = 3378:- " 9,25/dag"

Häls. 571 :mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::spinny::spinny::spinny::spinny:

PS! Husbilen påstålles 20090401
 
Senast ändrad:

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Byta försäkring

Alla har vi förmodl.olika erfarenheter från försäkringsbolag.Hade förs.iIF ställde till det men ville bet.utan att anv.förs Inga problem enl IF men icke blev av med bonus etc.Alla bolag gör så sa IF men det gör de inte alls.Gå inte på det de flesta ger dig "en chans till".Aldrig mer IF,själv har jaqg sparat tusenlappar
 
Toppen