• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta duschblandare - men hur vet jag att nya modellen passar? Reich Charisma?

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Blandaren i duschen (Malibu 600DB, 2018) läcker och jag vill byta den.
IMG_5886.jpeg
Har tagit isär hela, för att se om jag kunde byta nån del själv, men jag tycker att allt ser bra ut. Jag monterade ihop allt igen och satte tillbaka den provisoriskt, för att se om jag hade lyckats få den tät. Då läckte den ännu mer. Jag kan inte se var den läcker någonstans. Patronen ser hel ut och jag ser inga skador på o-ringar, packning eller läpptätningar. Konsekvensen av en dåligt lagad blandare kan vara ganska omfattande, om jag inte upptäcker det. Så det blir en helt ny.

IMG_5896.jpeg
Jag misstänker att slangarna på bilden egentligen hör till blandaren och ska bytas de också. Men när jag ska beställa en ny så är det nästintill omöjligt att veta vilken anslutning man får med. Den enda bild som visat detta ser ut så här:
Blandare Keramik Trend E AT
Med lite möda har jag lyckats lista ut att det är en REICH CHARISMA som jag har. Den verkar vara klart dyrare än TREND E (som faktiskt är snyggare).

Förhoppningen var ju att jag kunde hitta den på nätet och spara nån hundring, men det verkar nästan som att man måste ta med den gamla in i butik och jämföra sida vid sida.

Allmänna tips och glada tillrop tas tacksamt emot.

Jag använder inte duschen särskilt ofta, så det vore bra om jag kunde plugga igen de slangarna provisoriskt. Finns det pluggar som är avsedda för att sätta igen de här slangarna?
 

Bilagor

  • IMG_5900.jpeg
    IMG_5900.jpeg
    297 KB · Visningar: 99
  • IMG_5898.jpeg
    IMG_5898.jpeg
    396 KB · Visningar: 93
  • IMG_5897.jpeg
    IMG_5897.jpeg
    369,9 KB · Visningar: 91

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Hände oss också, Malibu 2018. Att få vinklar och gängor att stämma var tydligen inte det lättaste. Småningom hittade James på campingshopen i Armaçāo en i en tjock katalog som nu har suttit perfekt i över ett år. Det var sprickor i plasten på den gamla där det läckte. Det hördes rätt många svordomar när han låg på toan för att byta. Jag tar ett foto på vår blandare och kollar efter någon beteckning, återkommer.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Tror att det var gängorna till duschslangen som inte stämde med de flesta armaturerna. För att vi skulle slippa byta slang fanns bara denna kvar att välja på :cool: Har för mig att duschslangen var rätt dyr, skönt att slippa byta. Hittar ingen beteckning på den tyvärr.
P1020796a.jpg
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Blandaren i duschen (Malibu 600DB, 2018) läcker och jag vill byta den.
Visa bilaga 208195
Har tagit isär hela, för att se om jag kunde byta nån del själv, men jag tycker att allt ser bra ut. Jag monterade ihop allt igen och satte tillbaka den provisoriskt, för att se om jag hade lyckats få den tät. Då läckte den ännu mer. Jag kan inte se var den läcker någonstans. Patronen ser hel ut och jag ser inga skador på o-ringar, packning eller läpptätningar. Konsekvensen av en dåligt lagad blandare kan vara ganska omfattande, om jag inte upptäcker det. Så det blir en helt ny.

Visa bilaga 208199
Jag misstänker att slangarna på bilden egentligen hör till blandaren och ska bytas de också. Men när jag ska beställa en ny så är det nästintill omöjligt att veta vilken anslutning man får med. Den enda bild som visat detta ser ut så här:
Visa bilaga 208202
Med lite möda har jag lyckats lista ut att det är en REICH CHARISMA som jag har. Den verkar vara klart dyrare än TREND E (som faktiskt är snyggare).

Förhoppningen var ju att jag kunde hitta den på nätet och spara nån hundring, men det verkar nästan som att man måste ta med den gamla in i butik och jämföra sida vid sida.

Allmänna tips och glada tillrop tas tacksamt emot.

Jag använder inte duschen särskilt ofta, så det vore bra om jag kunde plugga igen de slangarna provisoriskt. Finns det pluggar som är avsedda för att sätta igen de här slangarna?

Jag hade samma problem förra våren när jag skulle skaffa ny blandare. Olika bilder på olika kopplingar på blandarna på nätet men det visade sig mest skilja på anslutningssnuttarna. Dom sitter ju bara fast i blandaren med den där sprinten som du redan tagit bort så om dina slanganslutningar ser fina ut så kan du fortsätta använda dem.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Nu är det klart!
For till butik på annandagen och jämförde gamla med ny blandare sida vid sida. Nya blandaren (999 kr) är identisk med den som @brogu visar på bild. Anslutningarna passade och installationen gick ganska smidigt. Inte direkt snabbt, men iaf utan missöden.
Läxan lärd och jag ska inte slarva med vattnet om vintern igen.
 
Toppen