• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta bodelsbatteri på en Sunlight T67 2017 - Hur kommer man åt?

ulfocarina

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Västerås
HBK-Nr
25959
Medlemskap
2024
Tänkte byta bodelsbatteri och samtidigt lägga till ett på vår Sunlight T67. Hur gör man? Har fått bort alla insexskruvar utom en på passagerarstolen - får inte plats med något verktyg där. Finns det något trix? Det verkar vara någon kabel som går upp i stolen - vad är det för och hur lossar man? Kan man byta batteri utan att lossa stolen? Mycket tacksam för tips, har t o m försökt med att läsa instruktionsboken........
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Är ju 6st torx dom sitter med. Den sista går att lossa med en lite längre torx och liten spärnyckel "är lite små jäkligt". Kabeln som går upp till stolen är airbag sensorn, sitter en kontakt som drar man i sär. 2 batterier funkar under stolen men det är tajt. Event så får man ta bort lite isolering i golvet där batterierna ska vara. Så dom kommer lite längre ner. Se till att skydda polerna på batterierna dom är väldigt nära stolen underdel
 

ulfocarina

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Västerås
HBK-Nr
25959
Medlemskap
2024
Tack för tips. Mina sitter med insex 6mm. Har försökt med liten spärrnyckel- kommer inte åt. Funderar på att såga av en vanlig insex som en tapp och sedan ta det med en fast nyckel.
 

Tamdee

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
32259
Medlemskap
2024
Har också en Sunlight t67. Precis bytt bodelsbatteriet till 2 st Victron AGM. Får precis plats. Victrons batteri är lite nättare än original Varta, med samma Ah. Finns bilder på installationen om intresse finns. För att lossa stolen, så tar man en insexnyckel som man sågar av toppen lite på. Då är det inga problem att lossa skruven.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det går att vrida dessa med en liten polygrip.
Det gjorde jag när jag bytte batterier i höstas på min (samma modell).
Dock la jag in 8st litiumceller och fick 210Ah till mindre vikt än ett batteri.
Kan rekommenderas.
 

Tamdee

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
32259
Medlemskap
2024
Har fått bort stolen efter lite mixter. Tack för alla tips. Såg väldigt trångt ut för två batterier. Kollar tipset med Victron.
Kanon! Dessa har jag under stolen,

Victron Energy BAT412800084 - AGM Deep Cycle Batt, 12V/90Ah​

Andra polkopplingar än original, men till det bättre med bultade förband. Du måste ändå fixa med lite kabel för att koppla ihop batterierna. Original batteriet har jag nu som startbatteri, då det inte är ett äkta deepcycle och funkar ypperligt till starmotorn. Då kan laddaren jobba med enbart AGM, vilket kan vara en fördel när batterierna är ihopkopplade när motorn är igång. Med dessa batterier och 1 solcell har jag aldrig slut på ström.
 
Toppen