• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga stor förvaringslåda under cykelställ hjälp

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Kom att tänka på att där är outnyttjat space under cykelstället och vill gärna snickra ihop en låda att sätta där.
Hittar mycket på YouTube(bumper storage box) men inte direkt hur man både hänger boxen under cykelstället och sen utnyttjar dragkroken kanske också för att ta en del av vikten.
Jag tänkte typ:
7-10 mm Plywood
Luckan för att öppna typ som bilden visar
Ljusrampen monterad p lådan som bilden visar(köpa en begagnad/ny) ljusramp

Finns det regler för hur detta får se ut? Bredden??
Tips om detta gärna YouTube eller andra som gjort liknande. Sen också kanske man måste svetsa en dragkroks-ram som lådan sen sitter på??

Som bilderna visar, det Dragkroksfästet med långt fyrkantsrör, vart kan man köpa detta?? Källa

1658933355617.png
1658934684209.png1658934409157.png
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Draget med fyrkantsrör är från USA.
Är osäker på om det säljs i Sverige.
Tänk på att all vikt som läggs bak påverkar vikten över bakaxeln.
Går rätt snabbt att uppnå max axelbelastning.
 

Solister

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
12416
Medlemskap
2024
HEJ, Bra idé, det gäller att utnyttja varje cm! Så länge du gör konstruktionen avtagbar så är det last och då gäller reglerna för last således, dvs den får inte sticka ut mer än 20 cm på sidan samt max 100 cm bakåt. Du måste naturligtvis även beakta den axelvikt som anges i ditt fordons specifikation. Men det finns en massa grejors är skrymmande men inte speciellt tunga att stuva in, så sätt igång o snickra!
 
Toppen