• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om kyl Dometic RM 5330 till kompressor

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Har ett Dometic RM 5330 som trilskas, det är den modellen som har uttag för hjulhus. Har sedan flera år ständiga problem med att få den att fungera på gasdrift, bytt brännare, sotat, blåst rent med kompressor mm. Nu har jag börjat tröttna och undrar jag om någon har erfarenhet av att sätta in en kompressor istället och plocka bort orginalkylningen?
Har efter bästa förmåga kollat i forumet att bygga om men inte hittat speciellt mycket.
Det finns ju kompressorer och förångare att köpa på tex Hjertmans för ca 5 - 6 kSEK.
Jo jag vet att en kompressor slukar i sig ca 30 Ah per dygn beroende på yttertemperaturen, men med batterikapacitet och solpaneler kan man klara sig bra sommartid, vintertid behöver man naturligtvis stå vid elstolpe. Har inte heller hittat något kompressorskåp anpassad för hjulhus för att byta hela kylen istället, men det kanske finns något?
Finns det några bra tips från alla kunniga i klubben?

Här är mina frågor:
1. Erfarenhet att montera kompressorkylning och ta bort absorbtionskyldelen i ett Dometic kylskåp?
2. Ersätta RM 5330 med hjulhus med ett nytt kylskåp?
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
För några år sedan byggde jag om ett gasoldrivet kylskåp i en husvagn till kompressordrift.
Jag köpte en sats för att bygga en kyl i en båt, en DOMETIC COLDMACHINE KIT CU-55 + VD-07
KOMPLETT KYLSYSTEM MED O-FÖRÅNGARE FÖR MAX 130 L.

Det blev ett stort hål bak i kylskåpet när jag demonterade det gamla kylaggregatet.
Köpte cellplastskiva med slutna celler som jag skar till och limmade med Polyuretanlim.
Inne i kylskåpet fick jag göra en ny vägg mot cellplastskivan med hjälp av lamineringsepoxi och glasfibermatta.
Sedan målade jag lamineringen med tvåkomponentslack.
I ovansidan på kylskåpet fick jag ta upp ett hål för termostatgivaren.
Kompressorn monterade ja i skåpet bredvid kylskåpet.

Temperaturregleringen var steglös utan gradering och det gällde att inte dra på för mycket för då blev det frys av hela kylskåpet.

Det var mycket jobb men jag tyckte att det va värt det.

Hade bara ett batteri i husvagnen men jag hade aldrig några problem med strömförsörjningen.

/Jan-Olov
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Tack Jan-Olov, det blir ett omfattande ingrepp att bygga om en RM5330. Bra tips på hur man kan göra, men det får nog bli ett sk vinterprojekt.
Nu är jag som tur är hyffsat bra på att bygga med epoxi och glasfiber/kolfiber.
I min segelbåt har jag kompressordrift och LiFePO4 batteri och vi kör den kylen på fullt ös när vi är ute och seglar och det fungerar väldigt bra.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej ! Jag har installerat en kompressorkyl i ett gasolkylskåp. Jag valde att låta allt det gamla vara kvar och vecklade ut o-förångaren och monterade den utanpå den befintliga förångaren . Frysfacket gick förlorat, men fick i stället bli grönsaksförvaring. Kompressorn placerade jag på golvet i skåpet intill.
El-förbrukningen var inget problem trots att vi övervintrade i Portugal.
BBa
 
Toppen