• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor BSR-trimning Fiat 150hk Euro 6 - erfarenheter?

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Aldrig kört motorn original så svårt att ge några erfarenheter då jag inte vet hur den gick utan BSR

:)

Är du nöjd med resultatet MED trim då?
Bränsleförbrukning, acceleration etc?

Vi hade tidigare en JTD med 148hk från 2004 med 5vx och jag tycker att den nya 2,3 150hk 6 vx måste växlas ner väldigt ofta både från 6 till 5 och även från 5 till 4 jämfört med den gamla.
Funderar på om en omprogrammering skulle förbättra egenskaperna...
 
F

F.d. 55989

Guest
Behöver inte växla ner så ofta tycker jag.
Bränslet ligger strax över litern, ligger oftast på 90km/h eller rådande hastighetsgräns under det.
Hade en Euro5 2015 tidigare och den kändes piggare.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är att Euro6 är betydligt högre utväxlade ,vilket kräver nedväxling, hade tidigare en Euro5 130hk med BSR ,den kändes betydligt piggare än min Euro6 177hk men den var också lättare.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
En liten undran i all väl mening. Vad är det för fel med att växla ned, en motor ska gå lätt å inte sparar jag bränsle med att ligga kvar å kämpa på högsta växel.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
En liten undran i all väl mening. Vad är det för fel med att växla ned, en motor ska gå lätt å inte sparar jag bränsle med att ligga kvar å kämpa på högsta växel.

Det är väl inget "fel" att växla ned - det är ju det jag gör för att motorn skall gå på rätt varvtal men ibland får jag en känsla att motor och växellåda i orginal är mer optimerade för en transportbil med halv last än en husbil med ständigt hög last...
Hade jag vägt 2800kg istället för 3800kg tror jag inte jag hade behövt växla lika ofta och tanken med en optimering är just att optimera motorn till verkliga förutsättningar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Trampar du ned växlar den ned, men så fort du lyfter foten växlar den upp, 12-1300 varv på sexan är för lågt, troligen för att klara miljökraven.
 
Toppen