• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Bromsskivor

Om du inte behöver bromsa mycket så är det nog trots allt viktskillnaden som är avgörande. Den motorbroms som finns räcker tydligen till för din bils lägre vikt. Då vi kör med likadan teknik som du gör så det är inte den som är avgörande. Vi kommer nog inte längre genom att jämföra två bilar med så olika vikt. Däremot så vore det intressant med erfarenheter från andra bilar med mer lika viktförhållanden och samma drivlina.

PS. Jag har naturligtvis testat att köra med olika varvtal. Resultatet blir detsamma, varma bromsar. DS

Om du inte behöver bromsa mycket så är det nog trots allt viktskillnaden som är avgörande. Den motorbroms som finns räcker tydligen till för din bils lägre vikt. Då vi kör med likadan teknik som du gör så det är inte den som är avgörande. Vi kommer nog inte längre genom att jämföra två bilar med så olika vikt. Däremot så vore det intressant med erfarenheter från andra bilar med mer lika viktförhållanden och samma drivlina.

PS. Jag har naturligtvis testat att köra med olika varvtal. Resultatet blir detsamma, varma bromsar. DS
Vi kör nog inte med lika teknik Kjelle! Jag punktbromsar kort och hårt, max 2-300 varv ner, vid varje inbromsning. Aldrig 1000 varv. Behöver du göra det har du nått en för hög hastighet. Punkbromsa då ner i etapper tills du har nått en lämpligare hastighet. Har också en kompis som kör 4,5 tonnare med samma drivlina. Hon har samma erfarenheter som jag.

Har testat även detta. Leder till att jag får göra betydligt fler inbromsningar med kortare intervall. Vår bil accelererar ju snabbare än din. Resultatet blir varma bromsar.

Har testat även detta. Leder till att jag får göra betydligt fler inbromsningar med kortare intervall. Vår bil accelererar ju snabbare än din. Resultatet blir varma bromsar.
Korta hårda inbromsninger genererar betydligt mindre värme. Tror inte dina 600 kg ökar hastigheten särskilt mycket mer. Men nu lägger jag ner Kjelle. :)

Vår bil skapar ca 20% mer bromsenergi som omvandlas till värme än vad din bil gör.

Försökte ju lägga ner för flera inlägg sedan. Bra att vi är överens om något.

Men det är fortfarande intressant med fler inlägg från en mer jämförbar bil.

Vår bil skapar ca 20% mer bromsenergi som omvandlas till värme än vad din bil gör.

Försökte ju lägga ner för flera inlägg sedan. Bra att vi är överens om något.

Men det är fortfarande intressant med fler inlägg från en mer jämförbar bil.
Jo, har som sagt en vän med en 4,5 tonnare. Hon har samma erfarenheter som jag. Hon är dock allergisk mot att skriva på nätet! :)

Vi är som sagt på hemväg från Kroatien efter snart 7 veckor, ska bli lite skönt att komma hem. Ha en fortsatt go sommar Kjelle. :)

Detsamma!

Kan ju bara förklara att jag inte fått min körteknik av en slump. Frågade för ett tiotal år sedan ett par norska husbilsförare, med likvärdiga bilar som våran vad gäller vikt, motor och växellåda, om bästa sättet att köra nedför deras backar för att spara på bromsarna så mycket som möjligt. Den teknik och de varvtal de lärde ut är de jag tillämpar. Men det innebär ju inte att det inte finns andra bra sätt.

Korta kraftiga inbromsningar minskar också risken för att en liten skevhet hos skivorna blir större.
Har de senaste dagarna fått praktisera mycket utförskörning. Samma växel ned som upp kan nog gälla bensinmotorer. På vår 3,5 t 2,3 l, behöver man lägre växel nedför men måste ändå bromsa.
Tappade bromsverkan från Juvasshytta på en Saab 99 för länge sedan trots lägsta växel, så jag har respekt.

Lite OT, men jag minns när farsan köpte en ny Volvo Amazon, 1965. Då gjorde Volvo reklam för dessa fantastiska skivbromsar som blivit standard på alla Amazoner. Man visade en illröd bromsskiva och påstod att man fortfarande hade bromsverkan!! Ljög man då eller berodde det på att man hade asbest i beläggen?

Lite OT, men jag minns när farsan köpte en ny Volvo Amazon, 1965. Då gjorde Volvo reklam för dessa fantastiska skivbromsar som blivit standard på alla Amazoner. Man visade en illröd bromsskiva och påstod att man fortfarande hade bromsverkan!! Ljög man då eller berodde det på att man hade asbest i beläggen?
Detta var och är fortfarande sanning.
(om man har bromsklotsar som är lika bra som original, vilket inte är självklart om man köper eftermarkndsklotsar.)

Orsaken till att bromsarna slutar fungera vid hög värme, om man som sagt har riktiga klotsar, är att värmen går över till bromsokets cylinder och får bromsvätskan att bilda ånga/koka. I så fall sjunker bromspedalen till golvet!!

Som referens.
En inbromsning från 200 km/h till stillastående på den första generationens Saab 900 och Saab 99 Turbo resulterade i röda skivor fram.
Bromsarna bet bra ändå efter denna inbromsning.

Michael... du som är duktig på sånt här tekniskt o fysik... jag har funderat..o har en fråga till dig...
Det är tydligt att rekomendationen är att bromsa hårt o bestämt... för att ge skivorna tid att kylas av.... så har jag fattat det...
Men, varför blir det egentligen varmare skivor..om man bromsar lite försiktigt..under en längre tid? Det borde väl va samma mängd rörelse- energi som måste övergå till värme?
Dvs mängden bildad värme är väl samma oberoende av bromsteknik? På något sätt upplever jag det som att detta handlar mycket om hur bromsskivorna kyls av?

Ps själv har jag enbart erfarenhet av bensinmotor...körde Kassel för några dagar sedan. Och en bensinmotor bromsar ju verkligen.

Orsaken till att bromsarna slutar fungera vid hög värme, om man som sagt har riktiga klotsar, är att värmen går över till bromsokets cylinder och får bromsvätskan att bilda ånga/koka. I så fall sjunker bromspedalen till golvet!!
Hej i min JEEP sitter det "keramiska" (ser ut som någon hård Bakelit?) bromskolvar som inte skall överföra värmen från bromsbeläggen som har mest fysisk kontakt med kolvarna och vidare "in till" bromsvätskan.

M.v.h. JANKRO.

Michael... du som är duktig på sånt här tekniskt o fysik... jag har funderat..o har en fråga till dig...
Det är tydligt att rekomendationen är att bromsa hårt o bestämt... för att ge skivorna tid att kylas av.... så har jag fattat det...
Men, varför blir det egentligen varmare skivor..om man bromsar lite försiktigt..under en längre tid? Det borde väl va samma mängd rörelse- energi som måste övergå till värme?
Dvs mängden bildad värme är väl samma oberoende av bromsteknik? På något sätt upplever jag det som att detta handlar mycket om hur bromsskivorna kyls av?

Ps själv har jag enbart erfarenhet av bensinmotor...körde Kassel för några dagar sedan. Och en bensinmotor bromsar ju verkligen.

Det bör vara bättre med intermitent bromsning för:

Bromsklotsarna dras bort från skivan när man tar foten från bromspedalen och ger därmed luftväxling/kylning av klotsarnas anliggningsyta.
Värmeöverföringen mellan bromsskivan och bromsvätskan minskas också av denna luftspalt. (om man har bromsvätska)

Klotsar och skivor blir tillfälligtvis mycket varma, detta ökar värmeavledningen både genom strålningvärme och genom ökad temperaturskillnad mellan kylluft och skivor/bromsklossar.

Tillbaka
Toppen