• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Bromsskivor

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fick en bra att veta på besiktningen av hb... Att bromsskivorna på axel 2 har rostangrepp/liten anläggningsyta...
Jag har försökt att hitta på nätet nya skivor... Men då finns det så många olika till samma bil.
Vart hittar man informationen om all data om skivorna? Eller måste jag skruva av dem och mäta?
Har Fiat Ducato med alko chassi 244 (tror jad den heter) totalt 3 axlar
Tackar på förhand....
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
För att inte gå på något misstag är det nog bäst att mäta skivorna.
Tog nyligen bort hjulen och tittade över bromsarna. Såg att det var ventilerade bromsskivor och mätte skivorna på plats utan att demontera dem. Bra att veta vilka skivor jag har om jag får behov av att byta ut dom.
Min bil är från 2008, modell 250. Bifogar en bild som visar vilka mått man behöver för att hitta rätt skiva.
 

Bilagor

  • Bromsskiva - 09.A235.20.pdf
    134,1 KB · Visningar: 141

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Fick en bra att veta på besiktningen av hb... Att bromsskivorna på axel 2 har rostangrepp/liten anläggningsyta...
Jag har försökt att hitta på nätet nya skivor... Men då finns det så många olika till samma bil.
Vart hittar man informationen om all data om skivorna? Eller måste jag skruva av dem och mäta?
Har Fiat Ducato med alko chassi 244 (tror jad den heter) totalt 3 axlar
Tackar på förhand....
Är det al ko chassi på bakre hjulen då kan man inte leta på Fiat
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Om du går in på Autodoc hemsida har de en chatt där du lämnar de uppgifter du har om bilen, så ger dom direkt besked vilken skiva som passar på din bil.du kan skriva på svenska men får svar på engelska. En har också en bytesgaranti med returfrakt för ett litet tillägg. Har beställt mycket delar där både till husbil och Alla mina andra bilar. Fungrar klockrent och du har grejorna inom tre till fem dagar och ett bra pris.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
När jag på min förra husbil skulle fixa bromsarna fick jag fram helt fel bromsskiva och broms-ok när jag sökte med hjälp av chassinumret.
Bromsskivans mått stämde inte med skivorna som satt på bilen och bromsoken som angavs hade bara en bromskolv medan de som var på bilen hade två bromskolvar.
Mätte upp kolvarna i bromsoket, bromsskivan och bromsbelägget. Sökte fram delarna bland Ducato-modeller med hjälp av måtten.
När delarna kom stämde dom perfekt, bromsoken hade till och med samma gjutnummer som mina gamla broms-ok.
Att beställa reservdelar med hjälp av chassinummer fungerar i de flesta fall men inte alltid. Min rekommendation är därför att kontrollera måtten så att delarna man får fram med hjälp av chassinumret stämmer. Om man får fel delar kan man få problem som den på nedanstående länk.
Jag har köpt reservdelar från Autodoc utan att få dessa problem.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Bokar du i bytesgarantin när du beställer är det absolut inga problem, det är min erfarenhet. Har ingen betydelse var felet beror på dom bara byter och betalar frakten.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för alla tipps..... Jsg inser att jag måste mäta skivorna, för om jag söker på mitt reg nr. Så kommer upp olika dim. Som 280mm eller 300mm och olika höjder mm.... Sen får jag bara hoppas att de jag köper passar.
Ser att det finns carbon skivor.... Slits dessa mindre?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för alla tipps..... Jsg inser att jag måste mäta skivorna, för om jag söker på mitt reg nr. Så kommer upp olika dim. Som 280mm eller 300mm och olika höjder mm.... Sen får jag bara hoppas att de jag köper passar.
Ser att det finns carbon skivor.... Slits dessa mindre?
Carbon är lättare än stål,dyrare,håller längre,samt kräver uppvärmning för att ge max,men dom fungerar utmärkt kalla!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för alla tipps..... Jsg inser att jag måste mäta skivorna, för om jag söker på mitt reg nr. Så kommer upp olika dim. Som 280mm eller 300mm och olika höjder mm.... Sen får jag bara hoppas att de jag köper passar.
Ser att det finns carbon skivor.... Slits dessa mindre?

S.k. carbonskivor hör hemma i andra ändan av bilspektrumet än husbilar, och är normalt mycket dyra så det spelar ingen roll hur länge dom håller,
milkostnaden blir ändå mångdubbelt högre än stålskivor. Lämpliga belägg till t.ex. en Porsche, kostar mera än en komplett sats skivor och belägg till
husbilen. :)
 
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Tack för alla tipps..... Jsg inser att jag måste mäta skivorna, för om jag söker på mitt reg nr. Så kommer upp olika dim. Som 280mm eller 300mm och olika höjder mm.... Sen får jag bara hoppas att de jag köper passar.
Ser att det finns carbon skivor.... Slits dessa mindre?
Har själv ett alko chassi med tandemaxel och vet av erfarenhet ett det är säkrast att mäta skivorna för att det skall bli rätt. När man söker på regnummer eller chassinummer så får man uppgifter på ett vanligt standardchassi från Fiat.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Om du går in på Autodoc hemsida har de en chatt där du lämnar de uppgifter du har om bilen, så ger dom direkt besked vilken skiva som passar på din bil.du kan skriva på svenska men får svar på engelska. En har också en bytesgaranti med returfrakt för ett litet tillägg. Har beställt mycket delar där både till husbil och Alla mina andra bilar. Fungrar klockrent och du har grejorna inom tre till fem dagar och ett bra pris.
Så gjorde jag och fick uppgifter om vilka delar som skulle passa min bil men det var helt fel. Bromsoket de menade jag skulle ha hade endast en kolv medan det på bilen hade två kolvar. Bromsskivan de menade skulle passa hade inte de mått som skivan på bilen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Fördelen med AxelAugustin är ju att man kan se vilken bil detaljerna passar till, OEM-nummer & artikelnummer. AL-KO använder ju originalfordonets bromsdetaljer så det bör ju vara ganska lätt att hitta rätt
 
Toppen