• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Bromsskivor utrest (ytrost)

På min Heritage 03 använder jag bara pekfingret att bromsa med, och den har enkel skiva, det funkar för mej, men jag glider ju fram i som max laglig fart.
Däremot räcker nätt o jämt alla fingrar till för kopplingen, så den används nästan bara vid start/stopp, har inte orkat bry mej om den.
På min Cvo Break Out var där 2 skivor fram. Behövdes bara ett finger…….

Lite OT men är det såna här bromsskivor vi får när vi köper billiga eftermarknadsskivor?
Det beror på.

Billiga eftermarknads skivor som är av maximal kvalitet är "billiga" endast i jämförelse med exakt samma skiva med en annan dekal på förpackningen.

Till exempel, Brembo, Bosch, ATE.

Om däremot priset för en Brembo, Bosch, ATE skiva halveras hos en näthandlare halveras, ja kanske att det finns en teknisk förklaring till det låga priset.

Samanfattning.
Originaldelar tillverkas av bland andra Brembo, Bosch, ATE.
Fiat, MB med fler biltillverkare tillverkar garanterat inte sina bromsskivor i egen fabrik.

Brembo, Bosch, ATE med flera skivor säljs i flera kanaler för att nå bilägaren/bilen.
Det är biltillverkare, grossister, verkstäder och fysiska butiker.

Inget fel i att hoppa över profitcentcentren i kedjan och köpa din bromsskiva från grossisten, typ Autodoc.

Tillbaka
Toppen