• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Bromsskivor utrest (ytrost)

Penton

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Linköping
HBK-Nr
45945
Medlemskap
2026
Har köpt en adria twin 2026. Den har stått i 14 dagar hemma och vi ska snart ta premiärturen som vi ser fram emot. Den är försedd med alu fälgar. Vilket gör att man ser bromsskivorna genom fälgarna. De är nu rödbruna av ytrost. Jag vet att ytrosten kommer fort när fordonet står still. Har ni några tips förutom att åka och bromsa varannan dag för att slippa se en ny husbil med rost. Förra husbilen hade plåtfälgar så då såg man inte eländet. Har någon bytt till rostfria skivor och har de lika bra bromsverkan. Är ny medlem i klubben. Tack för insläpp.
 
Du får väl byta till plåtfälgar. Jag tror inte att gemene man bryr sig om ytrost på bromsskivorna oberoende av deras fordonsfabrikat och års modell...Annars så har Biltema utmärkta hjulskydd att trä över hjulen när bilen står på P.
 
Hej, ytrosten brukar lugna ner sig lite också när skivorna blir nötta blankare och får lite mer "komprimerad" yta.
Rostfritt stål har inte alls samma egenskaper och blir för hala.
Enda helt rostfria varianten är nog keramiska kolfiberkivor (på fullt allvar och inte skoj) men det blir inte prismässigt vettigt.

M.v.h. JANKRO.
 
Med avseende på bromsskivor i rostfritt stål.

På 70 talet hade Japanska motorcyklar skivor i rostfritt, Europeiska (Brembo) hade skivor i gjutjärn.
I regn hade Japanska MC "ingen" bromsverkan, Europeiska hade fin fina bromsar i regn.

Kort, bromsskivor av rostfritt stål är ingen bra ide.
 
Med avseende på bromsskivor i rostfritt stål.

På 70 talet hade Japanska motorcyklar skivor i rostfritt, Europeiska (Brembo) hade skivor i gjutjärn.
I regn hade Japanska MC "ingen" bromsverkan, Europeiska hade fin fina bromsar i regn.

Kort, bromsskivor av rostfritt stål är ingen bra ide.
Hej
Det får väl bli gjorda i titan för 25 år sedan. Hjälpte jag en som körde dragracing med material av den legeringen. Blev bra men det blir nog för dyrt för en husbilsägare ??
Johnny
 
Med avseende på bromsskivor i rostfritt stål.

På 70 talet hade Japanska motorcyklar skivor i rostfritt, Europeiska (Brembo) hade skivor i gjutjärn.
I regn hade Japanska MC "ingen" bromsverkan, Europeiska hade fin fina bromsar i regn.

Kort, bromsskivor av rostfritt stål är ingen bra ide.
Ja, de Europeiska MC-tillverkarna dröjde väl några år efter japanerna innan de började med skivbromsar, och hann lära sig.

Som bil hade jag en VW K70 några år. Den hade skivbromsarna placerade intill motorn, inte ute vid hjulen. Vet inte vad det var för material i dem men i regn gav de iaf häftiga vibrationer.
 
Hej, ytrosten brukar lugna ner sig lite också när skivorna blir nötta blankare och får lite mer "komprimerad" yta.
Rostfritt stål har inte alls samma egenskaper och blir för hala.
Enda helt rostfria varianten är nog keramiska kolfiberkivor (på fullt allvar och inte skoj) men det blir inte prismässigt vettigt.

M.v.h. JANKRO.
För att inte tala om problemet att få tag i keramiska skivor till en Fiat Ducato..? :wideeyed:
 
Ja, de Europeiska MC-tillverkarna dröjde väl några år efter japanerna innan de började med skivbromsar, och hann lära sig.
Först ut var MV Agusta.
Sedan kom Honda 1969 med CB750, med rostrfria skivor som inte funkade i regn.

Gott betyg till övriga Europeiska tillverkare att inse att rostfria skivor var snyggt men inte fungerade i Europa, där MC-förarna faktiskt kör i regn.
 
För att inte tala om problemet att få tag i keramiska skivor till en Fiat Ducato..? :wideeyed:
Det brukar behövas minst fyra kolvar i fasta ok för större anliggning mot skivorna också.......... Men det går kanske att beställa ett litet kitt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Har köpt en adria twin 2026. Den har stått i 14 dagar hemma och vi ska snart ta premiärturen som vi ser fram emot. Den är försedd med alu fälgar. Vilket gör att man ser bromsskivorna genom fälgarna. De är nu rödbruna av ytrost. Jag vet att ytrosten kommer fort när fordonet står still. Har ni några tips förutom att åka och bromsa varannan dag för att slippa se en ny husbil med rost. Förra husbilen hade plåtfälgar så då såg man inte eländet. Har någon bytt till rostfria skivor och har de lika bra bromsverkan. Är ny medlem i klubben. Tack för insläpp.

Det finns belagda bromsskivor att köpa, det är en gjutjärns skiva med någon typ av beläggning.
Har haft det på en bil och dom såg fina ut i ett par år som jag hade bilen finns till Fiat chassin också.
 
Det brukar behövas minst fyra kolvar i fasta ok för större anliggning mot skivorna också.......... Men det går kanske att beställa ett litet kitt.

M.v.h. JANKRO.
Snarare behövs det ett komplett kit, även beläggen har helt andra egenskaper. Skivorna blir ju kompositskivor med aluminiumhubbar för man gör inte naven i keramiskt material. Jag tror att vi pratar 50-100000 kr för ett komplett kit om någon åtar sig att tillverka något.
Jag misstänker att marknaden är väldigt liten, det finns nog inte många husbilsägare som bryr sig så mycket om sina bromsar.
 
Den jag körde (Sportster) saktade också in om man tog i ordentligt, annars hände nästan inget, på min hoj räcker det normalt med ett lätt tryck
med två fingrar för nästan all normal inbromsning.
Japp, har också haft Sportster.

På min FD senaste HD @ 430 kg räckte det också med 2-3 fingrar i normal trafik.
Även HD kan tydligen lära.....
 
Den jag körde (Sportster) saktade också in om man tog i ordentligt, annars hände nästan inget, på min hoj räcker det normalt med ett lätt tryck
med två fingrar för nästan all normal inbromsning.
Min var också en Sportster. Behöll pumpen men bytte ok och skiva fram till grejor från Acke på ISR vilket gjorde underverk.
 
På min Heritage 03 använder jag bara pekfingret att bromsa med, och den har enkel skiva, det funkar för mej, men jag glider ju fram i som max laglig fart.
Däremot räcker nätt o jämt alla fingrar till för kopplingen, så den används nästan bara vid start/stopp, har inte orkat bry mej om den.
 
Tillbaka
Toppen