• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips BroBizz NORGE

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Vad gäller Norge och BroBizz tappar den nästan alla sina funktioner efter den 230413.
Så vad väljer Ni istället? själv funderar jag på AUTOPASS men det är ju ett "samlingsnamn" för fler "aktörer" (rätta mej om jag har fel) vilken väljer Ni av dessa "aktörer"

Flyt
Fremtind Service
SkyttelPASS
ÖresundPAY
Tolltickets
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Vad gäller Norge och BroBizz tappar den nästan alla sina funktioner efter den 230413.
Så vad väljer Ni istället? själv funderar jag på AUTOPASS men det är ju ett "samlingsnamn" för fler "aktörer" (rätta mej om jag har fel) vilken väljer Ni av dessa "aktörer"

Flyt
Fremtind Service
SkyttelPASS
ÖresundPAY
Tolltickets
EPASS24
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Vad gäller Norge och BroBizz tappar den nästan alla sina funktioner efter den 230413.
Så vad väljer Ni istället? själv funderar jag på AUTOPASS men det är ju ett "samlingsnamn" för fler "aktörer" (rätta mej om jag har fel) vilken väljer Ni av dessa "aktörer"

Flyt
Fremtind Service
SkyttelPASS
ÖresundPAY
Tolltickets
Se inlägg 10 i tråden Bizz i Norge
 

Swedenlovers

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
33273
Medlemskap
2024
Bytte till Öresundpay där jag fick en gratis bizz. Kopplat den till Autopass ferje. Med förskottsbetalning till Autopass ferje får man 50% rabatt på många färjor i Norge ex Bodö-Moskenes.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Vad gäller Norge och BroBizz tappar den nästan alla sina funktioner efter den 230413.
Så vad väljer Ni istället? själv funderar jag på AUTOPASS men det är ju ett "samlingsnamn" för fler "aktörer" (rätta mej om jag har fel) vilken väljer Ni av dessa "aktörer"

Flyt
Fremtind Service
SkyttelPASS
ÖresundPAY
Tolltickets
Har tittat på SkyttelPASS och den verkar väldigt lik BroBizz.
Som med BroBizz kopplar man ett kreditkort till kontot som avgifterna debiteras till.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
jeg hadde brikke fra Fremtind tidligere, men skiftet til SkyttelPASS grunnet helt elendig kundeservice hos Fremtind. Det var et ras av klager mot dem for en stund siden, og det var nok mange som byttet selskap da. Flyt har jeg ingen erfaring med, men de har planer om å begynne med månedsleie av brikken i stedet for depositum, og det er visst også spørsmål rundt lovligheten av dette: Ikke lov
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
jeg hadde brikke fra Fremtind tidligere, men skiftet til SkyttelPASS grunnet helt elendig kundeservice hos Fremtind. Det var et ras av klager mot dem for en stund siden, og det var nok mange som byttet selskap da. Flyt har jeg ingen erfaring med, men de har planer om å begynne med månedsleie av brikken i stedet for depositum, og det er visst også spørsmål rundt lovligheten av dette: Ikke lov
Har SkyttelPASS fungerat som du önskade?
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Har SkyttelPASS fungerat som du önskade?
Absolutt, jeg har ingen ting å utsette der! Jeg har 3 biler med AutoPASSbrikke (elbil, bensin stasjonsvogn og diesel bobil), og overgangen fra Fremtind til SkyttelPASS ble ordnet umiddelbart uten problemer på alle 3 brikkene.

Jeg har også hatt en brikke knyttet til AutoPASS-ferje, først til stasjonsvogna da jeg tidligere hadde campingvogn, og da jeg gikk over til bobil var det ingen problemer å få oppdatert avtalen med den nye brikken. Denne avtalen ble senere sagt opp, og beløpet jeg hadde forhåndsbetalt (og ikke brukt opp) ble refundert uten problemer. Jeg har fortsatt en aktiv konto hos AutoPASS-ferje, og kan når som helst overføre penger slik at jeg kan nyte av rabattene igjen.

Jeg har ikke avtalegiro (autotrekk), men får efaktura i nettbanken som jeg ser over og godkjenner manuelt. Det er samlefaktura for alle brikkene, og når jeg logger inn hos SkyttelPASS får jeg detaljert oversikt over alle passeringene.

En ting som noen kanskje vil reagere negativt på er at SkyttelPASS ikke har noe depositum på 200NOK som refunderes når du returnerer brikken, men i stedet en ikke-refunderbar engangsum på samme beløp. Det var i mine øyne småpenger å betale, da jeg også hadde andre tungtveiende grunner til å komme meg vekk fra Fremtind, som f.eks eierskapet til selskapene.

Jeg har forstått at de ulike tilbyderne kan ha ulike avtaler knyttet til sine brikker (bl.a. Öresundbroen), men der har jeg dessverre ingenting å bidra med. Mine bombrikker fra SkyttelPASS har fungert utmerket mens jeg har fartet rundt i Norge, har ikke brukt bombrikke i utlandet ennå.

Edit: Nå skal det også sies at jeg ikke har fått testet kundeservicen hos SkyttelPASS ennå, av den enkle grunn at jeg ikke har hatt behov for det ;)
 
Senast ändrad:

Backyardadi

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
36016
Medlemskap
2024
Konstigt att man inte kan får ordentliga svar ens från Norges trafikstyrelse. Jag chattade med dem och de sa att brobizzen inte skulle fungera. För många aktörer gör att det är svårt att få fram faktiska fakta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall nu alla fordon som kör in i Norge måste ha en dosa så måste väl en sådan gå att hyra vid gränsen, eller?
 

Backyardadi

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
36016
Medlemskap
2024
Pratade med norska grannar på en ställplats i Sverige. De sa att det inte blir så dyrt utan bizz /autopass men den informationen fick man inte fram någonstans. Nu är ju detta hörsägen så inget jag själv kan bekräfta. De sa också att (som Hasse&Annikasa) att de scannar bilens registreringsnummer också kommer det en räkning efter ett tag.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Tittade på senast turen i Norge det gör ca 20 %
Om det är passagen du lagt ut bild på så har du ju fått betala det högre beloppet. Hade du registrerat dig i autopasssystemet så hade du ju bara betalat 38kr istället för 62kr.

Det blir ca 60% dyrare i ditt fall. Vi var i Norge i slutet på maj och gjorde minst 20 passager. Vi sparade minst 500kr på att registrera oss i Autopassystemet med Epass24.

Skaffar man sig ett Skyttelpass så har man ju ytterligare 20% rabatt på bomstationerna.

Jag förutsätter att du åkt med husbil och inte lastbil över 3,5 ton.
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Om det är passagen du lagt ut bild på så har du ju fått betala det högre beloppet. Hade du registrerat dig i autopasssystemet så hade du ju bara betalat 38kr istället för 62kr.

Det blir ca 60% dyrare i ditt fall. Vi var i Norge i slutet på maj och gjorde minst 20 passager. Vi sparade minst 500kr på att registrera oss i Autopassystemet med Epass24.

Skaffar man sig ett Skyttelpass så har man ju ytterligare 20% rabatt på bomstationerna.

Jag förutsätter att du åkt med husbil och inte lastbil över 3,5 ton.
Det var tur o retur skulle skrivit det så det inte blev missförstånd utan utan bizz kostar 76:- med bizz 60,80 norska pengar.
Husbil max 3500kg
Mvh
 
Toppen