• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brobizz, dags att byta ut

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Efter 6 års användning av Brobizz med sitt inbyggda batteri, jag tyckte det vore vettigt att byta Brobizz-en och beställde en ny inför kommande resa och inte minst kommande 6 årens användning. Men en sak har jag inte tänkt igenom och det är postgången. Det tar 5-10 dagar för postnord att leverera från DK och vi som skulle dra iväg redan om 2 dagar... Vad gör vi nu då vår gamla Brobizz numera är avstängd?
Är medveten om att jag gjorde beställning i senaste laget men lekte med tanken om att i så fall våra grannar kunde skicka bizzen till oss i Spanien... Nu får vi njuta av Svensk TV i storbildsformat i ytterligare några dagar innan vi får nöja oss med 24" i en liten plåtis.

1635862841957.png
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Efter 6 års användning av Brobizz med sitt inbyggda batteri, jag tyckte det vore vettigt att byta Brobizz-en och beställde en ny inför kommande resa och inte minst kommande 6 årens användning. Men en sak har jag inte tänkt igenom och det är postgången. Det tar 5-10 dagar för postnord att leverera från DK och vi som skulle dra iväg redan om 2 dagar... Vad gör vi nu då vår gamla Brobizz numera är avstängd?
Är medveten om att jag gjorde beställning i senaste laget men lekte med tanken om att i så fall våra grannar kunde skicka bizzen till oss i Spanien... Nu får vi njuta av Svensk TV i storbildsformat i ytterligare några dagar innan vi får nöja oss med 24" i en liten plåtis.

Visa bilaga 217820
Du kan skriva in regnummer på din sida så är det bara tuta och köra!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Är du säker på det? Läste att nummerplåtar gäller bara för DK reggade bilar...

Visa bilaga 217823
På våra svenska husbilar har man läst registreringsnumret vid Öresundsbron ett par år nu och Ranko, när du kommer till Mercadona nästa gång, samma sak där, du behöver inte längre visa biljetten när du kör ut från parkeringen, man läser av plåten.

Vi skriver 2021 nu och det är väl åtminstone 40 år sedan man klarade av det i Oslo och 25-30 år sedan man första gången läste av dem i Stockholm.

Välkommen in i framtiden!! :msn_embarrassed: ;)

Tommy
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det har skrivits mycket om detta, ”BroBizz” är ett företag som utfärdar transpondrar (bizzar) sen kan man ansluta olika avtal till sin transponder. Så om man vill lägga till en eller flera regnr för bropassavtalet så gör man det på öresundsbolaget! Åker man bara broarna så är det ju enklast att välja en bizz direkt från öresundsbolaget och inte blanda in Danskarna, krångligt när företaget heter BroBizz och inte egentligen har något med Öresundsbron att göra!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Om jag ska vara ärlig, vi skaffade den Danska Brobizz transpondern mest för våra Norge resor. Bizzen var mycket praktisk i Norge OCH dessutom kunde användas över båda broarna. Tanken var att slippa fakturor från Norges vägtullar ("bompeng") genom nummerplåt-kamera-övervakning. Fakturorna kunde komma 6 månader efter passage, vilket skulle vara förödande för oss om vi då befann oss någon annanstans än hemma och kunde betala. Idag finns tydligen en hel uppsjö av "avtal" hit och dit, men vi är helt nöjda med vår Danska Brobizz som fungerat ypperligt på våra resor.

"Selskaper med tillatelse til å utstede brikker i AutoPASS Samvirke:
* Bompengeselskaper med tillatelse til å drive utstedervirksomhet fram til 31.12.21. Må forholde seg til fastsatte AutoPASS-betingelser ved avtaleinngåelse med kunder."
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Her:


kan man læse at Brobizz oprindeligt blev drevet af Storbæltsforbindelsen. Da det senere blev muligt at betale andre steder en på Storebæltsbroen valgte man at udskille Brobizz i et selvstændigt selskskab.

Så ja, Storebælt var først med Brikkebetaling og den hed Brobizz, derfor er det navnet som er blevet hængende i folkemunde. Lidt på samme måde som at amerikanerne ikke "Dammsuger" men Hoover, da det var det første firma der lavede en sådan tingest til at lette husarbejdet. Amerikaner fotokopierer heller ikke, de Xeroxer efter de første maskiner der kunne det.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Den kom faktiskt igår, 3 dagar senare. Var lite orolig eftersom posten delas ut varannan dag numera och så hade vi en helg framför oss, men som sagt "bizzen" kom i tid. Nu tar vi våra influensa sprutor på måndag och sen blir det "plattan i mattan" mot Frankrike... Hoppas Tyskland släpper oss igenom med våra Corona-pass eftersom leget är katastrofalt. Smittan tycks sprida sig värre än någonsin, mestadels pga vaccin vägrare (enligt rykten).

Ordningen är återställd: (manicken gäller på 55 ställen i Scandinavien)
IMG_0349.jpeg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Digipassen (Bizzen) fungerade på båda broar (kollade debitering) utan problem. Vi har genom åren registrerat oss manuellt i betal passage genom att räcka Bizzen till personalen i luckan för att bli ”rätt” debiterade som < 6m. Det har annars förekommit laser-avläsningar med ”fel” avläsning och dubbel bro taxa. Nu är vi nöjda och glada att kunna brassa på förbi öppna bommar med rätt debitering…

Öresundsbro 234:- och Stora bält 259:-

OBS! Vi har BroPass årsavtal för Öresundsbro som kostar ca 430:-/år och ger oss 50% rabatt vid varje överfart.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Om jag ska vara ärlig, vi skaffade den Danska Brobizz transpondern mest för våra Norge resor. Bizzen var mycket praktisk i Norge OCH dessutom kunde användas över båda broarna. Tanken var att slippa fakturor från Norges vägtullar ("bompeng") genom nummerplåt-kamera-övervakning. Fakturorna kunde komma 6 månader efter passage, vilket skulle vara förödande för oss om vi då befann oss någon annanstans än hemma och kunde betala. Idag finns tydligen en hel uppsjö av "avtal" hit och dit, men vi är helt nöjda med vår Danska Brobizz som fungerat ypperligt på våra resor.

"Selskaper med tillatelse til å utstede brikker i AutoPASS Samvirke:
* Bompengeselskaper med tillatelse til å drive utstedervirksomhet fram til 31.12.21. Må forholde seg til fastsatte AutoPASS-betingelser ved avtaleinngåelse med kunder."
Håller med, M & R!
 
Toppen