• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brandvarnare tjöt

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
På resa i Norrbotten, i Kallax kopplade jag in 220v för att köra elpatronen . Har inte använt den många gånger, men står vid min brors hus vid havet. Han tyckte det var bättre att köra på el. Så i med sladden och igång med elpannan.
Tyckte det lät lite konstigt när jag startade upp den, men det slutade fort. Så gick och bastade och sedan i säng vid 23 tiden. Väcktes av brandvarnaren 02,50 ca. Mycket rök av bränd plast och en brandvarnare som tjöt. Rusade ut och drog ur Landströmen, upp med taklucka och dörr för att få ut röken. Luktar fortfarande bränd plast. Automat säkringar i bussen hade löst ut så det var att vänta ut att röken vädrat ut. 12v cirkulation pump fungerar och gasol pannan fungerar som vanligt.
Jag är väldigt glad att jag satte in en brandvarnare som väckte mig.
Det kunde säkert gått mycket sämre,
och kanske bussen brunnit upp.
Det blev en lång natt med koll så att det inte brann någonstans.
Men det är bara elpannan som är skadad, så får byta ut den till sommaren.
Har nu kört gasol pannan många timmar och det fungerar som det ska. Vilket är bra då jag nästan bara fricampar. Men paniken mitt i natten med all rök och att inte riktigt förstå vad som händer är inte roligt.
Så ni som inte har brandvarnare montera en snarast. Jag kommer att se till att ha en i framtida bussar.
 
Senast ändrad:

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Ett inlägg om elpatron har flyttats till egen tråd här.

//Michael, HBK Web
Ursäkta ytterligare OT men jag vill inflika att jag gillar den här typen av modererande där man ser vad som hänt och förstår varför tack vare en enkel förklaring. Tack till Michael Johansson.
 
Toppen