• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränslecell

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag tog för ett tag sedan och räknade ut priset per kWh för olika energislag. Inköp ingår inte i kostnaden bara löpande utgifter.
Solceller 0 kr
Gasol ca 2.40 kr
Efoy ca 78 kr
Dieselgenerator 5.60 kr

Fördelen med Efoy är att det är tyst (det är inte generatorn) och det fungerar på vinternätter (det gör inte solceller)

Pratar vi om bränsleceller för fordonsdrift så är ju nackdelen att de knappt finns ännu och att antalet vätgasmackar är försvinnande litet.

MVH
Hans
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tog för ett tag sedan och räknade ut priset per kWh för olika energislag. Inköp ingår inte i kostnaden bara löpande utgifter.
Solceller 0 kr
Gasol ca 2.40 kr
Efoy ca 78 kr
Dieselgenerator 5.60 kr

Fördelen med Efoy är att det är tyst (det är inte generatorn) och det fungerar på vinternätter (det gör inte solceller)

Pratar vi om bränsleceller för fordonsdrift så är ju nackdelen att de knappt finns ännu och att antalet vätgasmackar är försvinnande litet.

MVH
Hans

En fundering när du tar med gasol, är det då ett gasolelverk? tycker dieselelverket borde gå billigare än ett gasolelverk (?)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
En fundering när du tar med gasol, är det då ett gasolelverk? tycker dieselelverket borde gå billigare än ett gasolelverk (?)

Det var en allmän beräkning jag gjorde och elgenerering med gasol har jag inte räknat på. Gasol finns bara med som någon form av referens. Det är också priser i Sverige jag tittade på. Gasol är billigare på kontinenten. Ren diesel, utan användning i någon generator, kostar ca 1.60 kr/kWh, vilket är ungefär lika mycket som el ur vägguttaget.

MVH
Hans
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Siffrorna ovan bör vara utan verkningsgradsförlusten att omvandla gasol, diesel, bensin i en motor till elektricitet.

Räkna med en verkninggrad på ca 25% i bästa fall, diesel till el.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Siffrorna ovan bör vara utan verkningsgradsförlusten att omvandla gasol, diesel, bensin i en motor till elektricitet.

Räkna med en verkninggrad på ca 25% i bästa fall, diesel till el.

I siffrorna för dieselgeneratorn är verkningsgraden inräknad. Siffror hämtade ur tillverkarens data som säger 0.35 liter / kW / timme med ett dieselpris på ca 16 kr blir det 5.60.
För Efoy tog jag priset för en 10 liters dunk med metanol. Den kostade (när jag räknade) 865 kr och sägs ge 925 Ah vid 12V.

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Metanol brenselsceller krever en ren metanol, av den grunn benyttes forseglede dunker med spesialkobling til Efoy. Dette reduserer og faren for forgiftning og tilfredstiller endel myndighetskrav, selv om en i endel land må føre lister over hvem som kjøper metanol.

PEM cellene spalter metanol i CO2 og Hydrogen. Hydrogenet forenes så med Oksygen til vatn og det dannes el sammen med litt varme.
 
Toppen