• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brännaren låter som en svetslåga

Flygarn66

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
26216
Medlemskap
2021
Hej jag har en Carthago som det sitter ett Dometic kylskåp och det låter som en svets låga när det går på gas, är det någon fler som har samma problem, och vad kan man göra/mvh Lars
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Brännaren låter som en svetslåga

Låter den annorlunda jämfört med tidigare husbilar eller är det din första husbil?

En svetslåga fast betydligt svagare är nog precis vad det låter, iallafall i min.
Det är en trycksatt låga, jag skulle tro att det är normalt ljud.
 

lennart1

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
9791
Medlemskap
2024
Sv: Brännaren låter som en svetslåga

Hej!
Hade samma problem med min Rapido årsmodell 2014. Dometic bytte ut brännaren.

Lennart
 

Gudby

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2024
Sv: Brännaren låter som en svetslåga

Hej
jag hade samma problem i min Dethlefs 2014 när jag kollade så sitter ett typ en gnisttråd in i lågan nedböjt, jag böjde upp den lite då blev det bättre.

En annan fråga är det någon fler som har fått turbofel vid 1800 mil?
På min bil Fiat från 2014 177hk automat 1800 mil rasade turbon i sommar var i Norrland och körde på en ganska ojämn väg fast asfalt, så helt plötsligt började motorlampan att lysa och motorn tappade all kraft, kontrollerade felkoder på verkstad och det är turbon som gått. Det blev till att åka små vägar ner till Stockholm kom max upp i 80km och 50km i uppförsbackarna. Fick en tid den 14 augusti när semestern var slut på verksdan, garantin gick ut i November förra året, försäkringsbolaget tar det men tycker det var tidigt att turbon skall rasa vid så låga mil, självrisk 1000 + 20% på arbete och mtrl = 5000:- + hemma semester i 2,5 vecka. Kan man bli annat en bitter
ps Kompisens bil likadan fast en Frankia rasade turbon efter 1200 mil det gick på garantin ds
/Benke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Brännaren låter som en svetslåga

En annan fråga är det någon fler som har fått turbofel vid 1800 mil?
På min bil Fiat från 2014 177hk automat 1800 mil rasade turbon ...........
/Benke
-------------------------------------------------------
Hej, det sitter väl troligen en VNT Turbo i din bil, med en hel drös flera rörliga delar i den än i gamla vanliga turboaggregat. De har väl en tendens att kunna gå sönder oftare än den gamla varianten :rolleyes:. Tekniken går framåt men hållbarheten och rep. priserna går andra vägar.
VNT står för att turbon har variabel turbin. Den ställer alltså om vingarna i turbinen på något mekaniskt sätt för att bli så effektiv som möjligt, och det är väl bra så länge som det funkar.

M.v.h. JANKRO.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Brännaren låter som en svetslåga

Variabel TurbinGeometri = VTG hos de flesta fordonstillverkare som använder denna teknik.

Pålle
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Brännaren låter som en svetslåga

Jag har också samma problem med min kyl ,den gamla gick tyst men min nya låter som en svetlåga,har något ändrats?
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Brännaren låter som en svetslåga

Lyssnar jag noga så hör jag att skåpet tänder, ett knattrande ljud. Annars hör jag inte ett dugg.
Något ät väl galet tyvätt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Brännaren låter som en svetslåga

Du har inte haft isär och gjort rent dysan/munstycket och pillat lite i hålet så diametern blivit lite större?
 

Åke & Meta

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: Brännaren låter som en svetslåga

Hade samma problem på min Hymer när den var ny, kontaktade Domitec de bytte ut munstycket på garantin.
Det låg ett service meddelande hos Elektrolux om detta så de hade nya munstycken.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Brännaren låter som en svetslåga

Jag har reagerat på samma sätt har en -17 och tycker att brännare låter mycket jämfört med min tidigare -12 och jag tror att dometic har ändrat utformning på dessa så att det är normalt. Har lysnat på ett liknande från 2016 och det hade samma oljud från brännare
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Brännaren låter som en svetslåga

Vårat kylskåp, också Dometic årsmodell -15, låter väldigt lågt. Jag som har lite sämre hörsel hör det bara om jag fokuserar på att lyssna efter det. Min fru, som är väldigt känslig för monotona ljud har inte "klagat".

Kan tro att ditt missljud är onormalt.

Mvh!
// Niklas
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Brännaren låter som en svetslåga

Vi hade problem med brännaren så jag pillade lite i den. Sen brann den med svetslåga så det luktade bränt. När vi var nere i Kroatien i somras (35-40 grader) tände den inte själv. Då ringde jag till Vinslövs Fritidscenter, uppgav serienr på kylskåpet och bad dem skicka ner en ny brännare. Två dagar senare kom den och det tog 10 min att byta. (själv och utan bruksanvisning). Kostnad 700 kr. Det var det absolut värt. Nu hörs den inte och kylen fungerar i automat i alla lägen.
 
Toppen