• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränsleoptimering??

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Hej,har en Fiat 130 hk årsmodell -17. Gått 300 mil nu. Jag upplever den som väldigt trött och slö. Nu tänkte jag höra här vad ni tycker. Ni som gjort något åt det och om ni tycker er märka någon skillnad efter t.ex bränsleoptimering/kcr-box eller Chiptrimmning. Vad har ni för erfarenheter före/efter? Förbrukning/bottendrag etc.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vänta med detta tills ev. garantier upphört annars kan det bli problematiskt att åberopa garantin. Sedan när det gäller optimeringen så är chiptrimning/mappning att föredra. Denna typ a optimering går till så att man kopplar in sig på OBD-uttaget & ändrar ECU'ns program. Det är helt osynligt & ECU'n kommer att fungera som innan. Kopplar man in en box så fungerar det som så att den förvränger signalerna från ex.vis luftmängdsmätaren & givaren för turbotrycket för att på så sätt lura ECU'n att öka upp dessa data. Det som då kan hända är att en del funktioner på bilen försvinner eller att den larmar utan att något fel uppstått.
Chiptrimning/mappning är visserligen dyrare men du får ett fordon som fungerar som det ska men mer hk, högre vridmoment & något lägre bränsleförbrukning.
Tilläggas skall att det är en skillnad på chiptrimning & mappning men bara i tillvägagångssättet. Mappningen gör man via OBD-uttaget & vid chiptrimning öppnar man upp ECU'n & byter ut chippet som är ett programmerbart chip (EPROM). Utav dessa 2 sätt är mappningen enklare, snabbare & billigare men med exakt samma funktion.
 
F

F.d. 55989

Guest
Jag har BSR på vår 150HK motor och den är mycket trevligare att köra. Bättre acceleration ut från påfarter och nättre bottendrag. Jag gjorde det när bilen gått ungefär som din. Tecknade BSRs maskingaranti
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Jag monterade promotec effektbox på min 130 hk sunlight. Skillnad som natt och dag. Har gjort motsvarande på en Iveco 177hk, och min nuvarande 150hk Fiat. Nöjd med alla tre. Sammanlagt 32 tusen mil utan problem. Hälsningar, Thomas
 
F

F.d. 55989

Guest
Jag monterade promotec effektbox på min 130 hk sunlight. Skillnad som natt och dag. Har gjort motsvarande på en Iveco 177hk, och min nuvarande 150hk Fiat. Nöjd med alla tre. Sammanlagt 32 tusen mil utan problem. Hälsningar, Thomas
Jag hade promotech på en 150HK Euro5 och enligt Promotech är det samma på Euro6 motor
Jag monterade promotec effektbox på min 130 hk sunlight. Skillnad som natt och dag. Har gjort motsvarande på en Iveco 177hk, och min nuvarande 150hk Fiat. Nöjd med alla tre. Sammanlagt 32 tusen mil utan problem. Hälsningar, Thomas

Jag hade Promotech i gamla husbilen, Euro5 150HK, den gick bra då tyckte jag.
Men med BSR på Euro6 150HK har jag ändrat mig, betydligt mer för pengarna med BSR
 

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Förklara,vad står förkortningen BSR för. Vad är prislappen för det. Låter som något jag tänker satsa på.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har haft BSR trim på min tidigare 130hk,stor skillnad mot standard,enkelt att installera själv.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag frågar mig varför görs inte sk "optimering" direkt från fabriken? Det finns ju bara fördelar. Högre effekt, lägre bränsleförbrukning,bättre vridmoment och bottendrag mm mm.
Är Fiats ingenjörer dumma i huvudet? (Betvivlas).
Mig veterligen finns det bara ett sätt att få mer effekt ur en motor med samma/mindre bränsleförbrukning och det är att öka den termodynamiska verkningsgraden, vilket görs genom att öka kompressionsförhållandet vilket minskar värmeförluster. Nu pratar vi om vid en adiabatisk kompression eftersom det annars är nästan nog omöjligt att beräkna några värden.
Det måste vara en hake någonstans varför inte en fabrik med en kader av välutbildade ingenjörer kan åstadkomma samma eller bättre resultat än en "liten firma" i Sverige.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Läste någonstans att samma motor skall passa alla marknader & täcka de olika ländernas krav. Alltså anpassar man motorn så att man kan hålla sig till en modell.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag frågar mig varför görs inte sk "optimering" direkt från fabriken? Det finns ju bara fördelar. Högre effekt, lägre bränsleförbrukning,bättre vridmoment och bottendrag mm mm.
Är Fiats ingenjörer dumma i huvudet? (Betvivlas).
Mig veterligen finns det bara ett sätt att få mer effekt ur en motor med samma/mindre bränsleförbrukning och det är att öka den termodynamiska verkningsgraden, vilket görs genom att öka kompressionsförhållandet vilket minskar värmeförluster. Nu pratar vi om vid en adiabatisk kompression eftersom det annars är nästan nog omöjligt att beräkna några värden.
Det måste vara en hake någonstans varför inte en fabrik med en kader av välutbildade ingenjörer kan åstadkomma samma eller bättre resultat än en "liten firma" i Sverige.

Det skiljer våldsamt mycket mellan olika märken.
BMW i topp, där finns mer än 150 extra Hk att hämta med optimering.

Kia i botten, där finns 2 extra Hk att hämta, väldyra pollar där

Allt enligt BMR
 

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Kan inflika att på min Ford -2006 monterade jag en Box ifrån Tyska Racechip.
Körde en vända Sverige-Norge på 80mil T&R utan boxen inkopplad och 2 vändor med boxen inkopplad. Skiljer ca 1-1,5dl/mil på Forden.
Det är rätt stor skillnad tycker jag, gick absolut inte saktare med boxen inkopplad. Drar ca 1,2-1,3 med boxen och aldrig under 1,35 utan box i landsväg/motorvägs hastighet.
Den låter mjukare i gången och effektskillnaden känns absolut. Det ska tilläggas att detta är 1a generationens Commonrail diesel.

Med en optimering av en nyare husbil kan jag tro att man kommer lite längre än med en box men det är inte alltid så. Finns tester som visar att effekt mm var precis liknande med KCR box som "optimering".
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Ja det är tur att inte bilprovningen mäter emmisionerna .
Inte många bilar hade gått igenom
Alla har WV sjuka
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om man mappar fordonet hos en seriös firma så kommer inga emissioner att höjas utan snarare sänkas. Detta utlovar dom på sina hemsidor. När jag mappade min V60 så var jag med & tittade. Dom körde den i bromsbänk & mätte upp effekt, vridmoment, CO2, Nox, partikeltäthet mm. Detta gjordes både före & efter mappning, utskrivet protokoll & diagram fick jag med mig. Man kunde tydligt utläsa att effekten & vridmomentet ökats rejält men emissionerna hade sänkts. Jag har inte riktigt klart för mej vad Bilprovningen mäter men bilen gick igenom utan anmärkning. Att påvisa lägre bränsleförbrukning är lite svårare, det får bli en uppskattning där föraren har största inverkan.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om man mappar fordonet hos en seriös firma så kommer inga emissioner att höjas utan snarare sänkas.
Om det vore så enkelt, varför tog då VW till fusk för att klara certifieringen?
Jo därför att det är så dj.. vla svårt att kalibrera en diselmotor så den går igenom myndigheternas krav.

Att BSR (eller någon annan hemmapulare) skulle klara detta är naturligtvis helt orimligt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Att tillverkarna släpper en motor med reducerad effekt är en ekonomisk fråga,pengar att tjäna på att sälja olika effektsteg, Fiat130 och 150hk är exakt samma motor men priset skiljer, du kan enkelt få ut 180hk till en lägre peng.
 
Toppen