• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Boxer L2H2 ska bli husbil; vattenplanering

landy88

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30979
Medlemskap
2022
Hej

Efter många år med både husvagnar och husbilar är det dags att bygga min egen enmansplåtis. Det finns mycket inspiration och kunskap att hämta både här och på andra ställen för det viktiga planeringsarbetet, men jag kommer att behöver er hjälp med flera frågor som dyker upp. Först ut är hur man ska tänka runt placering av vattentankar. Utrymmesbesparande åtgärder är ju prio 1, så man vill ju hänga så mycket som möjligt under bilen. Gråvattentanken måste finnas där eftersom jag skall ha dusch. Så min fråga, hur vintersäkrar man? Jag kommer nog inte att campa veckovis i -30, men kanske en helg i -10.
Om denna fråga redan besvarats i annan tråd tar jag tacksamt emot hänvisning till detta.

Tack på förhand!
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Enklast är kanske att ha dom nära bakdörrarna under en säng/dubbelvägg inuti bilen, annars om du ska ha dom under bilen kanske du får isolera o bygga in dom!

Kolla dom byggen som finns här, där har det stötts o blötts massor av idéer o lösningar!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tankarna väger ju en del när dom är fulla så idealiskt är väl att ha dom i mitten av fordonet så att den vikten fördelas lika över axlarna. Att placera dom långt bort från drivande axel ger sämre grepp, framför allt när underlaget är halt. Gråvattentanken måste bli som du säger under bilen. Om man isolerar tanken med XPS-skivor, har ett litet utrymme mellan tank & isolering & leder värme från pannan dit så undviker man säkert att tanken fryser. Man kan ju som ett komplement leda motorns kylvatten i en slinga genom tanken så är den varm när du stannar för natten. När pannan går så hinner den inte kallna.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Bennsan du har rätt, han vill ju kunna duscha då kräver det större tankar!

Kanske ska åka skidor på längden, mountainbike osv så att det krävs en dusch om dygnet, då behövs nog 100l tank o den behöver nog sitta i mitten av bilen under!
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Baserat på egen erfarenhet så blir mitt tips att så långt som möjligt ta hänsyn till att vattenledningar dras i uppvärmda utrymmen, undvik kalla ytterväggar. Följ gärna värmeledningar om möjligt så undviker du att vattnet fryser.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
992
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Som skrivits ovan är det bra att ha gråvattentanken mitt under bilen, men då behöver man få ihop det med länkaget för parkeringsbromsen. På vår bil har man antingen hängt tanken så lågt att parkeringsbromsens dragstång ryms ovanför, eller så är det någon ursparing i själva tanken. Jag har inte plockat bort ytterkåpan och kollat. Tanken är isolerad och värms av en klen avgrening från Trumans varmluftdistribution. Avloppsrören är inte isolerade, de borde nog vara det.

1609946887160.png
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Med en H2 så kan en klare å bygge et dobbeltgolv og ha tankene i "kjelleren" - dette gir lettere en helårs bil samtidig som en forenkler isoleringen rundt hjulkassene. En får og alle rør og koblinger inne i bilen. Legg indre golv oppe på hjulkassene og finn tanker som er lave nok til å ligge foran hjulkassene. Tømmekran tilgjengelig fra stigtrinnet på sidedør er en grei løsning. Som en ekstra gevinst kan en lage et langt lasterum fra bakdøren og fremover for ski og andre lange saker.
 

landy88

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30979
Medlemskap
2022
Tack, för alla tips. Att leda in kylvatten från motorn var ett bra tips, det kan bli bra nedkylning när man kör annars. Leda in varmluft från värmaren är också ett bra tips, med en så liten bil kommer det alltid finnas överkapacitet i värmeaggregatet. Man kan väl också tänka dig att blanda antifrostvätska i gråvattnet, om man inte behöver tömma den för ofta.
Är det någon som funderat på, eller har erfarenhet från, re-circulerande duschlösning där man renar och återanvänder duschvattnet? Helt klart en intressant ide som sparar jättemycket vatten.
 
Toppen