• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Bonus malus

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Hej !
Vi var igår och tittade på en husbil som vi skrev kontrakt på . Modellår 2021 . Den togs in och registrerades på husbilsfrman juni 2021 . Den såldes juni 2022 och togs i trafik . Såldes sedan till husbilsfrman augusti 2022 ,efter att ha gått ca: 700 mil .

Min fråga blir då , hur många år är det då kvar på bonus malus . Hur börjar man räkna är det när husbilsfrman registrerar HB ( 2021 ), eller när första privata ägaren tar ut den i trafik ( 2022 ) .

En sak till som förbryllar mig , i annonsen står det att skatten är på ca: 35298 :- . Fast på informationen på bilregistret att skatten är 27320:- .

Kan man lita på bilregistret eller är det till att vänta och se vad Transportstyrelsen skriver i sin info om HB.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Malusskatten gäller i 3 år från första gången bilen togs i trafik. Firma eller privat spelar ingen roll liksom om det skedde i Sverige eller annat land.
Men det finns en, iaf för mig, lite knepig formulering om fordonets slutsiffra på transportstyrelsens sida....

Betr. skattebeloppet hade jag litat på uppgiften i bilregistret
 

Bilagor

  • Screenshot_20221001-135753_Chrome.jpg
    Screenshot_20221001-135753_Chrome.jpg
    485,5 KB · Visningar: 69

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Malusskatten gäller i 3 år från första gången bilen togs i trafik. Firma eller privat spelar ingen roll liksom om det skedde i Sverige eller annat land.
Men det finns en, iaf för mig, lite knepig formulering om fordonets slutsiffra på transportstyrelsens sida....

Betr. skattebeloppet hade jag litat på uppgiften i bilregistret
Tack för bra svar . Du får gärna kolla historiken på bilregistret åt mig och se om du förstår bättre än jag gör . Regnr. KPP01G.
Mvh Uffe
 

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Enligt transportstyrelsen är skatten 35298kr vilket bör vara den mest tillförlitliga information du kan hitta. Att biluppgifter.se visar felaktig information är tyvärr ganska vanligt, oklart varför men deras data kommer rimligen från annat håll än källan dvs fordonstegistret.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Tack för bra svar . Du får gärna kolla historiken på bilregistret åt mig och se om du förstår bättre än jag gör . Regnr. KPP01G.
Mvh Uffe
Enl. appen Mina Fordon är skatten 35 298 kr.
Jag kanske missförstod vad du menade med "bilregistret". Om du menade bilregistret.net kan det vara så som LandetRunt skriver
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Enl. appen Mina Fordon är skatten 35 298 kr.
Jag kanske missförstod vad du menade med "bilregistret". Om du menade bilregistret.net kan det vara så som LandetRunt skriver
Jag såg det också, fast jag förstår inte hur många år jag har kvar med den höga skatten .
Fast egentligen spelar det ingen roll , vi får betala det man ska betala.

Men det vore ju bra om det bara är ett år kvar . Sista siffran i regnummret är 1 . De som köpte bilen av Återförsäljaren köpte bilen juni 22 . Om de var första som registrerade HB så borde väl sitta siffran vara 6 .
Återförsäljaren tog in bilen 2021
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vad jag kan se så är KPP01G registrerad för trafik 2022-06-03 så det är det datumet som startar skatten och även garantier på fordon o bodel.
2021-06-03 var den enbart förregistrerad och tilldelad registreringsnummer och det är normalt att man gör så.
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Vad jag kan se så är KPP01G registrerad för trafik 2022-06-03 så det är det datumet som startar skatten och även garantier på fordon o bodel.
2021-06-03 var den enbart förregistrerad och tilldelad registreringsnummer och det är normalt att man gör så.
Okej , vi får se på torsdag när vi hämtar husbilen , men tack för infon .
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Hej! har hittat en euromobil husbil i danmark som är registrerad som firmabil . Den är från 2011 och har 13.000 på mätaren . den är reg som skåpbil på gula skyltar .demobil för symaskiner. 200.000 plus moms .lite ombyggd , men kök och toa/dusch finns kvar . Sängarna ligger i ett garage och kan återställas.
Då är det väl inga problem med att registrera den som husbil i sverige?
Frågan är: blir det bonus malus på en beg bil? Kan jag få tillbaka momsen vid import till sverige? Säljaren vill förstås ha tillbaka momsen som han har inbetalad i 2011. Någon som vet?
Mvh golddigger
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Hej! har hittat en euromobil husbil i danmark som är registrerad som firmabil . Den är från 2011 och har 13.000 på mätaren . den är reg som skåpbil på gula skyltar .demobil för symaskiner. 200.000 plus moms .lite ombyggd , men kök och toa/dusch finns kvar . Sängarna ligger i ett garage och kan återställas.
Då är det väl inga problem med att registrera den som husbil i sverige?
Frågan är: blir det bonus malus på en beg bil? Kan jag få tillbaka momsen vid import till sverige? Säljaren vill förstås ha tillbaka momsen som han har inbetalad i 2011. Någon som vet?
Mvh golddigger
Det är första registreringsdatum som gäller i hela EU
 
Toppen