• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bonus Malus

Tomada55

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Västervik
HBK-Nr
33377
Medlemskap
2024
Hej! vi blev med ny husbil för 10 dagar sedan, jag fattar inte riktigt detta med avställningen och fyra dagar.
när jag trycker på knappen ställ av fordon, får jag inte köra bilen sedan? Eller kan jag köra bilen 3-4 dagar till?
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Hej! vi blev med ny husbil för 10 dagar sedan, jag fattar inte riktigt detta med avställningen och fyra dagar.
när jag trycker på knappen ställ av fordon, får jag inte köra bilen sedan? Eller kan jag köra bilen 3-4 dagar till?
hej ställer du av efter 4 dagar blir du skattebefriad använder du bilen innan 4 dagar utgått skatt hela tiden ( innan var det 15 dagar
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej! vi blev med ny husbil för 10 dagar sedan, jag fattar inte riktigt detta med avställningen och fyra dagar.
när jag trycker på knappen ställ av fordon, får jag inte köra bilen sedan? Eller kan jag köra bilen 3-4 dagar till?
När du trycker på avställning så ställs bilen av direkt och du får inte köra en mm.

Exempel 1: Du kan ställa på bilen fredag, köra under helgen, sedan ställer du av bilen på söndagen när du kommer hem, du betalar skatt för 3 dagar, sedan är bilen avställd tills på fredag (mån, tis, ons och torsdag = 4 dagar) då betalar du inte skatt för 4 dagar.

Exempel 2: Du ställer på bilen på fredag, kör helgen och ställer av söndag vid hemkomst och sedan så ska du ge dig iväg på torsdagen, då har bilen bara varit avställd i 3 dagar och du blir debiterad skatt även för dessa.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Sedan så måste du ta i beaktning att vissa försäkringsbolag inte godkänner hur många avställningar som helst. Tänker du sedan stå på samma ställe i 14 dagar och vill spara in på skatten genom att ställa av bilen så godkänner vissa bolag inte att du bor i bilen på avställningsförsäkring vilket får till följd att om något händer och det kan bevisas att du bott i bilen inte får någon ersättning för skadan.
 

Tomada55

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Västervik
HBK-Nr
33377
Medlemskap
2024
Tack för informationen ❤️ .
Vad gäller försäkringen så tog vi varsam den kan man inte ställa av kostar 5005 kr helåret då kan man även bo i bilen .
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
När du trycker på avställning så ställs bilen av direkt och du får inte köra en mm.

Exempel 1: Du kan ställa på bilen fredag, köra under helgen, sedan ställer du av bilen på söndagen när du kommer hem, du betalar skatt för 3 dagar, sedan är bilen avställd tills på fredag (mån, tis, ons och torsdag = 4 dagar) då betalar du inte skatt för 4 dagar.

Exempel 2: Du ställer på bilen på fredag, kör helgen och ställer av söndag vid hemkomst och sedan så ska du ge dig iväg på torsdagen, då har bilen bara varit avställd i 3 dagar och du blir debiterad skatt även för dessa.
Jag tror att minimum att skatta är 4 dagar även om man bara har den påställd färre dagar.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
När du trycker på avställning så ställs bilen av direkt och du får inte köra en mm.

Exempel 1: Du kan ställa på bilen fredag, köra under helgen, sedan ställer du av bilen på söndagen när du kommer hem, du betalar skatt för 3 dagar, sedan är bilen avställd tills på fredag (mån, tis, ons och torsdag = 4 dagar) då betalar du inte skatt för 4 dagar.

Exempel 2: Du ställer på bilen på fredag, kör helgen och ställer av söndag vid hemkomst och sedan så ska du ge dig iväg på torsdagen, då har bilen bara varit avställd i 3 dagar och du blir debiterad skatt även för dessa.
Faktum är att det blir skatt för 2 dagar enl. dina exempel (fredag o lördag), även om man ställer av den kl 23.59 på söndagen
Man betalar inte skatt för avställningsdagen.
Man får såklart inte köra bilen efter att avställningen är gjord som du skrev.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Faktum är att det blir skatt för 2 dagar enl. dina exempel (fredag o lördag), även om man ställer av den kl 23.59 på söndagen
Man betalar inte skatt för avställningsdagen.
Man får såklart inte köra bilen efter att avställningen är gjord som du skrev.
OK, tack, då fick jag lärt mig något i dag också :D
 
Toppen