• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bonus malus

diesel 52

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Lund
HBK-Nr
10070
Medlemskap
2024
Någon här på forumet som kan
Ge mig ett enkelt svar på följande fråga.
Plåtis registrerad i Tyskland första gången 23/9-19 har idag en årsskatt
På 13600 sek i Sverige, sjunker skatten till ett rimligare pris den 23/9-22 eller är det
Första registreringsdatumet i Sverige som gäller. Lasse
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Malus omfattar bensin- och dieseldrivna personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar som stämmer in på alla punkter här nedan:

Fordonet

  • har fordonsår 2018 eller senare
  • tas i trafik och blir därmed skattepliktigt för första gången (i Sverige eller i annat land)
    • mellan den 1 juli 2018 och den 31 mars 2021 och släpper ut över 95 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning eller
    • den 1 april 2021 eller senare och släpper ut över 90 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning.
  • har inte alternativt drivmedel (alkohol eller gas som inte är gasol/motorgas).
Samma koldioxidnivå gäller för elhybrider. Utgå då från förbränningsmotorns drivmedel (vanligtvis bensin) när du räknar ut skatten.
 

diesel 52

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Lund
HBK-Nr
10070
Medlemskap
2024
Malus omfattar bensin- och dieseldrivna personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar som stämmer in på alla punkter här nedan:

Fordonet

  • har fordonsår 2018 eller senare
  • tas i trafik och blir därmed skattepliktigt för första gången (i Sverige eller i annat land)
    • mellan den 1 juli 2018 och den 31 mars 2021 och släpper ut över 95 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning eller
    • den 1 april 2021 eller senare och släpper ut över 90 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning.
  • har inte alternativt drivmedel (alkohol eller gas som inte är gasol/motorgas).
Samma koldioxidnivå gäller för elhybrider. Utgå då från förbränningsmotorns drivmedel (vanligtvis bensin) när du räknar ut skatten.
Tack då hade jag förstått det hela rätt
 
Toppen