• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Boktipset

Svahnarna

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Aneby
HBK-Nr
177
Medlemskap
2024
Hej alla damer som tycker om att läsa.

Ibland är det roligt att få tips på böcker och på nya författare, så varför inte en boktipstråd här på HBK? Jag har alltmer gått över till att låna böcker till min Ipad och här är några tips på e-böcker som man kan låna från biblioteket:

Delhis vackraste händer av Mikael Bergstrand
Little Bee av Chris Cleave
Öster om Heden av Viveca Lärn
Två gånger är en vana av Denise Rudberg

Fyll gärna på med era tips!

Hjördis
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Boktipset

"Dagbok från USA" av Karl-Henrik Petterson analyser det dyra och mycket dåligt fungerande sjukvårdssystemet i USA som vissa politiker håller på att införa i Sverige!

Mycket intressant läsning!

Jappe
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Boktipset

Hjorth/Rosenfeldt, Det fördolda och Lärjungen är spännande och bra.
Läser just nu Sankta Psyko av Johan Theorin, en psykologisk thriller. Har läst tre böcker tidigare av honom och dom handlar om Öland och jag gillade dom
Ninni Schulman kan jag också rekommendera, Flickan med snö i håret och Pojken som slutade gråta.
 

Svahnarna

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Aneby
HBK-Nr
177
Medlemskap
2024
Sv: Boktipset

Läser ni om böcker? Nevil Shutes Fem svarta höns t ex håller att läsa om.....

En annan mycket bra bok är Tove Alsterdals I tystnaden begravd.
 
Senast ändrad:
W

wikman

Guest
Sv: Boktipset

Här kommer några tips på i mitt tycke bra deckarförfattare,mest engelska.
Mark Billingham
Stephen Booth
Simon Beckett
Peter James
Ann Cleeves

Donna Leon (skriver från Venedig)
Arnaldur Indiadson (Island)

Bästa svenska : Åsa Larson,Kristina Olsson och många ,många fler.


Hoppas att någon intresserad hittar en "ny" författare bland dessa.

Spännande och trevlig läsning önskar jag :yes:
//
Karin
 
F

F.d. 11859

Guest
Sv: Boktipset

Ett måste i sommar är att få läsa Karin Brunk Holmqvists böcker.
Härliga och humoristiska böcker. Lättlästa även i pocketform.

Potensgivarna
Rapsbaggarnaa
Villa Bonita
Mintgrodornas återkomst
Sirila gentlemän sökes
Rosa elefanter
Stenhimlen

Soliga läshälsningar från Birgitta
 
F

F.d. 4444

Guest
Sv: Boktipset

Anbefaler "BOBILBOKA" Har alt du trenger å vite som bobilbruker. Uunnværlig for nybegynneren og til stor hjelp for veteranen.
Klikk deg inn på: bobilboka.no. Da får du vite mer.
Hilsen Kari.
 
W

wikman

Guest
Sv: Boktipset

Birgitta !!!
Håller med dig ,härlig Feel good-läsning,särskilt uppskattad av oss damer.

Hälsningar
från
Karin,som fn "slukar" böcker eftersom jag sitter med ena benet gips pga en fotledsfraktur.:mad:
 

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Boktipset

Hypnotisören” av Lars Kepler handlar om polisen Joona Linna som får ett brutalt mordfall på halsen och tar hjälp av läkaren Erik Maria Bark för att lösa fallet. Bark har nämligen en omtalad hypnosteknik som kan hjälpa till i historien. Bara det att han har lovat sig själv att aldrig hypnotisera mer. Sist han gjorde det så gick det käpprätt åt skogen.
 

Bilagor

  • 9789100124045.jpg
    9789100124045.jpg
    17,7 KB · Visningar: 1.021

PoPS

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vara
HBK-Nr
3114
Medlemskap
2025
Sv: Boktipset

Jag har precis börjat med e-böcker o plöjer just nu igenom Ramona Franssons deckare. Alltid kul att läsa böcker som är på "hemmaplan", är Göteborgare i begynnelsen.
 
W

wikman

Guest
Sv: Boktipset

Här kommer ett boktips :
Blomsterspråket ,Vanessa Diffenbaugh
Den här romanen är både vacker och grym,full av skönhet och känsla.
En fängslande historia om ett maskrosbarn,Victoria Jones. Det enda som intresserar henne är blommorna och deras språk.

Kan verkligen rekommenderas !!

/
Karin W
 

Svahnarna

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Aneby
HBK-Nr
177
Medlemskap
2024
Sv: Boktipset

Under en långresa från Småland till Umeå lyssnade vi på Mikael Niemis Fallvatten. Mycket bra om än lite mycket frossande i blod och benknotor . Man önskar att den kan ge en tankeställare till myndighetsfolket. En extra dimension var hans egen uppläsning. Rekommenderas!
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Boktipset

Apropå myndighetsfolket och apropå den återuppståndna debatten om det svenska skogsbruket och apropå ett framträdande av Eskil Erlandsson, ministernånting(inte undra på att centern håller på att gå under!)

På den här länken hittas DN´s artikelserie, skriven av den eminente Maceij Zaremba, som kallades "SKOGEN VI ÄRVDE"
Kultur & Nöje - DN.SE

Toppa den med ett avsnitt ur Kerstin Ekmans "Herrarna i skogen", sista kapitlet fjortonde stycket (tror jag det var).

Då får du en läsning som är spännande, hårresande och fullständigt upprörande!
Kerstin Ekmans lysande avhyvling av en kommunpolitiker är bara den så djävla bra!!!!!

Med lite pyssel så går det att få ut all text på papper eller pdf så det går att läsa i en läsplatta eller dator utan större besvär.
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: Boktipset

boktips från mig är:

Det boderade hjärtat.
av
Carole Martinez.

Undrebart inbunden bok med förtanstiskt papper.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Boktipset

"Han Erlansson" är tydligen igång igen!

http://www.husbilsklubben.se/forums/t45222-16/#post330894

Ur DN: Det är ministern Eskil Erlandsson och ytterst riksdagen som är ansvariga för att utformningen av Sveriges landskap överlämnats åt virkes- och massaindustrin. Vad jag vet har inget annat land i Europa visat ett sådant förtroende för kvartalskapitalismens sinne för kulturhistoria. Eskil Erlandsson vet nog vad han gör. Men vet riksdagen?

Man kan förstå att ett folk av bleka nöden drivs till att härja sin natur. Som de hungrande bönderna i Amazonas. Det är tragiskt i klassisk mening; det finns inget val. Att göra samma sak för marginalvinstens skull, av ignorans eller för att hålla ihop en regering, förtjänar inte epitetet från det antika dramat. Det är bara häpnadsväckande.
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Boktipset

Nu har äntligen artikelserien "Skogen vi ärvde" kommit ut i bokform!

En angelägen bok att läsa och framför allt att spara till barnen, barnbarnen och barnbarnsbarnen så de kan få veta var arvet vi fått att förvalta till dom tog vägen. Och varför naturen blev så fattig, torftig och ful. Vart det vackra, spännande och mystiska tog vägen.

Det här är en mycket angelägen bok och Maceij Zaremba har gjort ett strålande jobb!!!
 
Toppen