• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Boka ställplatser under högsäsong?

Frihjul

HBK Intresserad
Kommun
Vadstena
Första inlägget här! Vi har tillgång till husbil en vecka i början av juli. Vi har ingen tidigare erfarenhet av husbil men har valt det för att kunna resa utan fast planerad rutt för att kunna anpassa efter väder och vad som känns lockande just då. Hur lätt eller svårt är det att hitta lediga hyfsat kustnära ställplatser (inom ca 10 minuters avstånd) om man inte vill boka tidigare än samma dag eller dagen innan? Varierar det mellan vardagar och helger även i juli? Är det möjligt att parkera med en normalstor husbil på vanlig parkering vid ex.vis havsbad (för parkering över dagen)? Har letat efter liknande frågor i forumet men de svarar bara delvis på våra mer generella frågor. Som sagt ny i denna värld men tacksam för svar eller tips på andra trådar om detta.

Första inlägget här! Vi har tillgång till husbil en vecka i början av juli. Vi har ingen tidigare erfarenhet av husbil men har valt det för att kunna resa utan fast planerad rutt för att kunna anpassa efter väder och vad som känns lockande just då. Hur lätt eller svårt är det att hitta lediga hyfsat kustnära ställplatser (inom ca 10 minuters avstånd) om man inte vill boka tidigare än samma dag eller dagen innan? Varierar det mellan vardagar och helger även i juli? Är det möjligt att parkera med en normalstor husbil på vanlig parkering vid ex.vis havsbad (för parkering över dagen)? Har letat efter liknande frågor i forumet men de svarar bara delvis på våra mer generella frågor. Som sagt ny i denna värld men tacksam för svar eller tips på andra trådar om detta.
Populära platser högsäsong blir snabbt fullt, gäller att vara ute tidigt på dagen för att få plats,boka plats är ju säkrare, men det är långt ifrån alla ställen som går att förboka.Juli månad spelar nog inte helg vardagar någon roll.
Parkering vid populära havsbad med husbil kan vara svårt,men det varierar mycket,tänk på att inte blockera vägen till badet utan även räddningstjänsten kommer fram.

Erfarenheten generellt kring vanliga P-platser är att det gäller att hitta platser där bakdelens överhäng inte stör trafiken. Parkeringar utan staket, stenar eller annat längs kanterna samt parkeringar med dubbla rader P-rutor utan staket mellan, är vad som oftast funkar bra.

Hur lätt det är att få plats under högsäsong vet vi inte, då vi undviker husbilsåkande så långt det är möjligt den perioden.

Absolut inget heltäckande svar från mig, men en liten välment puzzelbit.
HBK´s Ställplatskarta finns förstås alltid.
Men tror att den kräver medlemskap.
Det rekommenderas att skaffa sig sådant, så klart :)

En hemsida och/eller app, som heter Campcation.
Via den har jag, med framgång, kunnat se:
antal lediga ställplatser, med eller utan el.
Även förbokat/reserverat och betalt i förväg.
Och ja, det har funkat bra för mig vid ankomst dit.
Men men, det gäller förstås bara de ställplatser
som är anslutna till just den tjänsten/kedjan.

Danskarna har sålt in ett annat ställplats/hamnplats-system,
som jag använt i södra Sverige.
Tallywebb, heter det.
Men där är jag tveksam om förhandsbokning finns...?

Så tyvärr, kan det sluta med att man får sitta och Googla
med lämpliga nyckelord typ: "Ställplats södra Halland".
Ur den träffbilden kan man sedan prova de olika resultaten
och testa om de är för-bokningsbara eller inte.

Mvh Raasken

Senast ändrad:
Bokningsbara platser på nätet är inte så vanliga. Vill man ha kustnära platser måste man vara på plats senast lunchtid för att få en plats. Ibland stå och vänta på att någon skall lämna.

Tillbaka
Toppen